Facebook - Jak moc je odlišné publikování článku na Facebooku a v klasickém online deníku?
Experiment studentů brněnské Fakulty sociálních studií a deníku Aktuálně.cz má možnost prvního reálného srovnání: reportáž Barbory Fialové o stěhování orla skalního do Beskyd vyšla na stránce Klepač na Facebooku a poté i v rubrice Příroda na Aktuálně.cz.
Pokud se podíváte na oba články, na první pohled je jasné, že Facebook není publikování delších textů příliš uzpůsoben.
Ať už jde o velikost fontu, která není pro čtení příliš pohodlná, či slabé možnosti formátování textu (není třeba možné vkládání odkazů přímo z textu, neexistují mezititulky...), facebooková aplikace Poznámky autorovi (a následně čtenáři) příliš nepomáhá.
Výhodou Facebooku oproti Aktuálně.cz jsou zřejmě hlavně diskuse pod článkem, které nejsou zcela anonymní, a dá se tedy předpokládat, že budou o něco slušnější. I když - jak ukazuje například nedávná zkušenost České televize - i tento předpoklad může zklamat.
Předností Facebooku je také možnost rychlého šíření článku mezi potenciálně obrovskou masou lidí. Podle nedávných amerických měření (výzkum Pew Research Center najdete v angličtině zde) je Facebook na největších zpravodajských serverech v USA třetím největším zdrojem návštěvnosti.
Je ovšem publikování přímo na Facebooku tak velká výhoda v době, kdy většina serverů integrovala všemožná sdílecí tlačítka přímo do svých článků? A pokud ano, jaká témata, jaký přístup a jaké nástroje musí autoři na Facebooku používat, aby byli úspěšní?
Zkoušíme to zjistit na Fakt!u. Pokud se s námi chcete podělit o své názory, napište nám na facebookovou homepage projektu.