Česká města trpí pod nánosy nevkusné reklamy, říká designérka. Chce očistit ulice Brna

Aleš Ligas
26. 11. 2016 18:35
Problém s vizuálním smogem je i na západě, ale má jinou formu a dodržuje základní pravidlo, že reklama na památky nepatří, říká Veronika Rút Nováková. Napsala o problému diplomovou práci, ve které zmapovala znečištění reklamou na jedné z hlavních brněnských ulic a výsledky odnesla na radnici. Nyní s úředníky připravuje manuál pro obchodníky.
Vizuální smog brněnských ulic
Vizuální smog brněnských ulic | Foto: Veronika Rút Nováková

Pětadvacetiletá grafická designérka Veronika Rút Nováková žila v Brně celý život, aniž by si všimla, že je v jejím městě nadměrné množství reklamy. Zlom přišel v okamžiku, kdy se vrátila z ročního studia v Belgii. Uvědomila si, že ulice českých měst jsou mnohem víc zahlcené reklamou než ulice v Belgii a zastírají tak osobitost a historii městských domů.

Architektura je tak nucena ustoupit do pozadí "poutavé" reklamě majitelů nebo provozovatelů obchodů, kteří se nedokáží domluvit na nějakém směru své prezentace, a nakonec jejich reklama zaniká v chaosu s těmi ostatními.

Veronika Rút Nováková
Veronika Rút Nováková | Foto: archiv Veroniky Rút Novákové

"Když jsem stála před hlavním nádražím a zírala na to množství nápisů, barev a tvarů a zároveň na nádherné fasády, co se nad tím tyčí, došlo mi, že to o nás Češích něco nehezkého vypovídá. Jednoduše to sděluje každému novému návštěvníkovi, že sice máme kulturní dědictví a dlouhou historii, ale chováme se jako dobytek," říká Nováková, která je absolventkou grafického designu ve Zlíně.

Jako designérka se cítila za tento stav spoluodpovědná, a proto se rozhodla, že s tím musí něco dělat. Napsala diplomovou práci, ve které zmapovala znečištění reklamou na jedné z hlavních brněnských ulic a výsledky odnesla rovnou na radnici.

"Tam mě překvapivě příjemně přijali a nabídli mi spolupráci na projektu nového manuálu pro obchodníky, který by měl pomoci brněnské ulice očistit od vizuálního smogu, jak se také jinak říká znečištění ulic agresivní, nevkusnou a svému okolí nepřizpůsobenou reklamou," vysvětluje Nováková a dodává, že zamořování měst reklamou je jako plíživá smrt. Lidé, kteří ve městě žijí, si přibývání reklamy neuvědomují, protože se objevuje postupně a nenápadně.

Vizuální smog má přitom podle ní zásadní vliv na lidskou psychiku. "Když se například ve Spojených státech zabývali spokojeností obyvatel, tak se ukázalo, že vizuálně neuspořádané ulice lidé vyhodnotili jako nebezpečné a neatraktivní. Přitom kriminalita tam byla prakticky mizivá," upřesňuje vliv veřejného prostoru na člověka grafická designérka na volné noze.

"Pokud máte fasádu na ulici, tak je to poloveřejná záležitost. Je vaše věc, pokud si doma vymalujete všechny stěny na fialovo, ale už to není vaše věc, pokud tak vymalujete barokní palác. Děti potom už od malička vidí, jak se chováme ke kulturní hodnotě a nějakým způsobem je to zase utváří," uvádí Nováková důvody, proč je nutné se o vizuální podobu prostoru kolem nás starat.

Typickým příkladem je podle ní New York, který je jedním z nejvíce předimenzovaných a polepených měst na světě. Pokud se v něm ale vyhlásí nějaký dům za kulturní památku, je úplně očištěný od jakékoliv reklamy. "U nás sice některá města vydala vyhlášky o ochraně památek, ale reálně se v centrech českých měst začínají pomalu vymáhat až nyní," říká mladá designérka, která vidí zásadní deficit v kultivovanosti společnosti, kterou komunismus naučil, že estetika nemá hodnotu a není třeba na ni klást důraz.

"Když si český obchodník otevírá provozovnu, tak to necítí úplně stejně jako Belgičan, který vyrostl v úplně jiném prostředí a má rozdílné nároky na to, co ho obklopuje. Neříkám, že problém s vizuálním smogem není i na západě, ale má jinou formu a dodržuje základní pravidlo, že reklama na památky nepatří," upřesňuje Nováková a dodává, že jakmile chcete reklamu v ulicích omezovat, je to běh na dlouhou trať a politicky velmi nevděčná práce, která vyžaduje velké úsilí a stojí dost peněz.

Města totiž netrápí pouze řvavá reklama znečišťující městské obchody, ale také takzvaná outdoor reklama, kterou je ještě komplikovanější omezovat. Ta se týká všech billboardů, citylightů, polepů tramvají, zastávek nebo horizontů na veřejném osvětlení. Ty jsou většinou na místech, které pronajímají soukromé agentury nebo patří městům, které z nich dostávají značné množství peněz a opravují z nich například zastávky. Některé kontrakty s dopravními podniky jsou navíc uzavřené na několik let dopředu.

Manuálem "dobré praxe", na kterém designérka spolupracuje s vedením brněnské radnice a odborníky z různých oborů, se tak snaží spíše ochránit architekturu domů a doporučit obchodníkům různé možnosti, jak se v památkové oblasti chovat.

"Chceme, aby si každý dům zachovával svůj charakter. Tedy aby se na společné prezentaci domluvili například dva obchodníci ve stejném domě. Rozhodně nechceme sladit všechny domy dohromady a dát jim například stejné vývěsní štíty, to by z ulic vytvářelo stejně nerozpoznatelnou entitu, tak jako tomu je v případě ulic znečištěných vizuálním smogem," vysvětluje Nováková, která zdůrazňuje, že ve výsledku by měl obchodníkům pomoci ve zviditelnění a k vyšším výdělkům.

Zároveň bude manuál obsahovat důležité právní rady, které by měly v konečném důsledku snižovat byrokracii. Dokončený by měl být na jaře příštího roku.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Raúl Castro na sjezdu potvrdil, že předává vedení mladší generaci

Kubánský vůdce Raúl Castro v pátek na úvod osmého stranického sjezdu potvrdil, že předá vedení mocné Kubánské komunistické strany (PCC) mladší generaci, která je "plná vášně a protiimperialistického ducha". Informovala o tom agentura Reuters.

Čtyřdenní sjezd PCC se koná za zavřenými dveřmi, ale kubánská televize odvysílala úryvky Castrova úvodního projevu. Devětaosmdesátiletý Raúl Castro v něm vyjádřil spokojenost nad tím, že může předat vedení skupině věrných, kteří za sebou mají desítky let zkušeností, během nichž stoupali po stranickém žebříčku.

Předáním moci formálně skončí éra bratrů Castrových na Kubě. Ve vedení PCC má na sjezdu Raúla Castra vystřídat kubánský prezident Manuel Díaz-Canel (61).

Zdroj: ČTK
Další zprávy