Domy v Praze propojí most od Davida Černého. Bude vypadat jako lokomotiva z roku 1895

Magdaléna Medková Magdaléna Medková
25. 2. 2020 9:38
David Černý navázal spolupráci s dalším investorem. Pro Eugena Rodena, který vlastní společnost SEN development, navrhl obří most ve tvaru lokomotivy. Podle informací Aktuálně.cz konstrukce odkazuje na nehodu z roku 1895 na nádraží v Montparnassu a má spojit dva domy v pražské ulici Lihovarská poblíž "Kolbenky".
Most odkazuje na havárii vlaku na nádraží v Montparnasse a průmyslovou výrobu v deváté městské části.
Most odkazuje na havárii vlaku na nádraží v Montparnasse a průmyslovou výrobu v deváté městské části. | Foto: David Černý

"Myslím si, že do nějakých dvou let bude stavba hotová komplet. Vrak spojí dva protější domy, takže se přes něj bude dát přejít z jedné strany na druhou," říká pro Aktuálně.cz umělec David Černý, spoluzakladatel studia Black'n Arch, které má stavbu na starosti. 

Na podobě vraku spolupracoval Černý se svým kolegou, architektem Tomášem Císařem. Dva výškové domy navrhlo studio Jiran a partner architekti a celý projekt zaštiťuje společnost SEN development, která v Lihovarské pronajímá několik dalších nemovitostí. Má v nich vlastní sídlo, prostornou restauraci Beseder a Galerii Halu C.

Majitel developerské společnosti Eugen Roden plánuje v budovách zřídit byty a kanceláře. Díky umělecké plastice bude možné mezi oběma domy projít a pokochat se výhledem na Kolbenku.

"Přál jsem si, aby to nebyly jen obyčejné domy, nějakým způsobem jsem chtěl připomenout historii Kolbenky a jejího okolí. David Černý si začal hrát s myšlenkou vrátit se do doby průmyslníka Emila Kolbena a pozdější továrny ČKD Lokomotivka. Nápad se mi líbil, protože málokdo si ještě vzpomíná, že v továrně se vyrobilo přes osm tisíc lokomotiv," říká Eugen Roden. 

Ke konstrukci vraku Černého inspiroval obraz, který Rodenovi visí v kanceláři nad stolem. Zachycuje havárii na pařížském nádraží Montparnasse v roce 1895. Vlak nezastavil na konečné stanici, projel halou a prorazil skleněnou stěnu železničního nádraží. 

Vlak na pařížském nádraží v Montparnasse vykolejil v úterý 22. října roku 1895.
Vlak na pařížském nádraží v Montparnasse vykolejil v úterý 22. října roku 1895. | Foto: Levy & fils/ Wikimedia Commons

Po návrhu zapíchnuté lodi pro Top Tower je to druhá obří plastika studia Black'n Arch, která odkazuje na průmyslové havárie. "Před lety jsem měl v hlavě sérii, která se jmenovala Malé domácí katastrofy. V té době vznikl vrak Titaniku, který měl asi dva a půl metru. Myšlenka byla taková, že když je člověk doma sám a je mu smutno, připomene si, že na tom byl někdo ještě daleko hůř," vysvětluje Černý.

Vedení radnice Prahy 9 projekt podpořilo s tím, že vystihuje průmyslovou historii Vysočan. "Jakýkoliv otisk či připomínku minulosti v současné výstavbě rádi vidíme. Nejenže ukazuje kontinuitu života, ale z obyčejného dělá neobvyklé a zajímavé," říká místostarosta Marek Doležal.  

V současné době čeká investor na dokončení stavebního řízení. Pokud mu dá úřad zelenou, mohly by práce na stavbě začít ještě letos.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Rafaj odstoupí 1. prosince. Vláda schválila podmínky výběru nového předsedy ÚOHS

Vláda na pondělním zasedání odsouhlasila podmínky výběrového řízení na pozici předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Potvrdil to premiér Andrej Babiš (ANO). Současný šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj odstoupí z funkce k 1. prosinci, rezignaci už dříve předal prezidentovi Miloši Zemanovi. Hlavě státu minulý týden potvrdil náměstek ministra vnitra Petr Mlsna, že má zájem se výběrového řízení zúčastnit.

Ve výběrové komisi budou podle materiálů, které dnes předložil kabinetu jeho předseda, místopředsedkyně vládního Výboru pro personální nominace Yvona Charouzdová, ředitel Odboru práva veřejných zakázek ministerstva pro místní rozvoj Vlastimil Fidler a státní tajemník ministerstva vnitra Josef Postránecký.

Zdroj: ČTK
Další zprávy