Herečka a zpěvačka Dagmar Patrasová, která 27. dubna oslaví šedesátiny, je známá jako princezna Xénie ze seriálu Arabela, vědkyně Káťa z Návštěvníků či jedna z obětí ze Smrti stopařek.
"Zpěv přišel až s angažmá v divadle Semafor. Na konzervatoři jsem se věnovala herectví, zpěvu a tanci, ale vždycky jsem chtěla být herečkou. Za zpěvačku se dodnes nepovažuju," řekla ČTK Patrasová.
Její živelnost a půvab prozářily strnulou dobu, pojmem se stala například nahá scéna v komedii Vrchní, prchni! V posledních letech Patrasová pracuje hlavně s dětmi, které na svoji oblíbenou "Dádu" nedají dopustit. Z někdejšího sexsymbolu se tak stala idolem těch nejmenších; pro děti vydala řadu desek, první již před 30 lety.
U příležitosti svých šedesátin vydala kompilační album Best of Dáda. Přestože už natočila přes dvě desítky komerčně úspěšných alb s dětskými písněmi, cítí se být především herečkou.
"Zpěv přišel až s angažmá v divadle Semafor. Na konzervatoři jsem se věnovala herectví, zpěvu a tanci, ale vždycky jsem chtěla být herečkou. Za zpěvačku se dodnes nepovažuju," říká Patrasová.
Narodila se v rodině docenta AMU a zpěvačky filharmonického sboru. K hudbě měla vztah odmalička, chodila na klavír, navštěvovala Kühnův dětský sbor, ale dělala i gymnastiku. Na konzervatoři studovala herectví. Debutovala v legendárním Semaforu, v rozhlase hrála v kabaretech Červená sedma. V roce 1973 Patrasová okusila stříbrné plátno v komedii Třicet panen a Pythagoras. Účinkovala i ve Studiu kamarád, Kuřátkách nebo v Kouzelné školce.
Díky Návštěvníkům má fanklub v Německu
Díky roli vědkyně Káti v seriálu Návštěvníci Patrasová získala obdivovatele i v Německu, kde má dodnes fungující fanklub. Uspěla i jako intrikánská Xénie v Arabele. "Tu roli jsem si užívala, negativní postava se vždy hraje hraje lépe než charakterní," podotkla.
V 80. letech zaujala i zahraniční produkci. Například s východoněmeckým režisérem Horstem Seemannem spolupracovala v televizním filmu Hotel Polan und seine Gäste, v němž hrála židovskou dívku prchající před nástupem nacismu. "Točilo se i v Praze, kde jsem režiséra seznámila s Jiřím Suchým, který měl v té době zákaz vystupování a Seemann ho do filmu obsadil také," vzpomíná Patrasová.
I ona měla problémy s komunistickým režimem. Když měla natáčet Návštěvníky v tehdejším západním Německu, byla u výslechu kvůli anonymnímu obvinění, že nabádá svého manžela Felixe Slováčka k emigraci.
Písničky pro děti jí přinesly úspěch i kritiku
K dětským písničkám se Patrasová dostala přes role v pohádkách Koloběžka I. nebo O princezně, která ráčkovala. Její projekty pro děti se vedle komerčního úspěchu setkaly i s velkou kritikou hudebních publicistů, kteří ji obviňují z podbízivosti. "Co si mám myslet o tom, když mě jeden kritik setřel, a zároveň napsal oslavný článek na Michala Kocába a nevšiml si, že mi Michal napsal asi dvacet písniček?" ptá se Patrasová.
Nyní Patrasová divadle Hybernia chystá výpravný muzikál pro děti Alenka v kraji zázraků s hudbou Vaša Patejdla, v němž se po letech setká s Janem Čenským. Na šedesátku se prý rozhodně necítí. "Když jsem byla mladá a řeklo se o někom, že je padesátník nebo šedesátník, tak to už byl pro nás hodně starý člověk. Ale také díky tomu, že jsme neustále obklopená dětmi, je to pro mě dnes jen číslo," řekla.
Od roku 1983 je vdaná za o dvanáct let staršího klarinetistu a saxofonistu Felixe Slováčka, přičemž jejich vztah v posledních měsících hýbe bulvárem. Mají spolu dvě děti, muzikanta Felixe mladšího a dceru Annu. Patrasová je také babičkou.
Zatímco na poli produkce pro děti těžko hledá konkurenci, její novodobé výlety do světa kinematografie budí spíše rozpaky. V roce 2004 se objevila v bizarním hororovém snímku Choking Hazard, kde jezdila v tanku či vraždila zombie.
Zahrála si i ve filmu Jedlíci aneb Sto kilo lásky (2013), který na Česko-slovenské filmové databázi získal pouhých 17 procent. Televizní seriál Bezdružice (2015), kde mohli diváci Patrasovou rovněž vidět, ohodnotili lidé dokonce pouhými čtyřmi procenty, což z něj na této databázi činí 19. nejhorší seriál všech dob.