Václavské náměstí se dočká modernizace. Revitalizace jeho dolní části by měla začít v roce 2018 a hotová by měla být do pěti měsíců od zahájení. Na Pražany a návštěvníky české metropole čeká po jejím dokončení celá řada úprav, které by "Václavák" měly změnit v místo, kde jim bude příjemně a kde se budou rádi setkávat.
Odstraněny budou nejenom stánky nebo betonové květináče, které výrazně omezují pohyb, ale budou se rozšiřovat i chodníky a přibude zeleně. Oproti původnímu vítěznému projektu z roku 2005 přibyla také řada praktických zlepšení.
"Ve srovnání se soutěžním návrhem a dokumentací pro územní rozhodnutí, předkládanými v roce 2012, se zlepšila bezbariérovost. Prostor je nově koncipován s minimálními výškovými rozdíly (rozdíl vozovky oproti chodníku je pouhé 2 cm). Umožňuje tak příjemnější pobyt, větší variabilitu pořádaných sezonních akcí a zároveň usnadňuje pohyb po náměstí pro pěší," popisuje architekt Jakub Cigler z architektonického studia Jakub Cigler Architekti.
Pro lidi bude příjemné rozšíření chodníků a odstranění stánků, nebo jejich náhrada novými. Ty budou více odpovídat podobě Václavského náměstí a pražské památkové zóny.
Zmizí i betonové květináče a ve středním pásmu je nahradí vodní prvky. "Ve středním pásu s výhledem na Národní muzeum bude umístěn mobiliář a budou zde vybudovány tři vodní prvky (soustava trysek). Ty jsou navrženy tak, aby nebránily pořádání trhů a sezonních akcí a nenarušily variabilitu jejich uspořádání," přibližuje Jan Adámek, ze Sdružení Nového Města pražského, které o revitalizaci Václavského náměstí dlouhodobě usiluje.
Výrazně přibude i zelených ploch. Návrh počítá s výsadbou 54 nových stromů. V konečné fázi tak bude v dolní části náměstí 91 stromů.
Nápad znovuzavedení tramvají, které by jezdily přes Václavské náměstí, už padl. Uspořádaní prostoru, stromořadí a komunikací to však do budoucna nevylučuje.
"Momentálně se uvažuje o možnosti jízdy tramvají v horní části náměstí, toho se však předkládaná dokumentace netýká. Je o tom nutné vést celospolečenskou diskusi. Tramvaj má mnoho výhod a také nevýhody. Připomeňme si, že dříve jezdila po celé délce Václavského náměstí, přes Příkopy vedla až na náměstí Republiky. Pokud by zde však byla, tak jedině taková, která nepotřebuje troleje a v historickém centru se napájí zespoda. Žádné zasíťování tedy nehrozí," uzavírá Adámek.