Konec cest přes zamrzlý Amur. Rusko a Čínu propojí historicky první lanovka

Magazín Magazín
8. 8. 2019 11:54
Rusko a Čína chtějí přes řeku Amur zavést historicky první pravidelný spoj, kterým se lidé dostanou na druhý břeh. Moderní lanovka je z dílny ateliéru UNStudio, který se při návrhu inspiroval samotnou řekou.
Blahověščensk a Chej-che odděluje řeka Amur, která je zároveň jedinou spojnicí mezi oběma městy. V zimě voda zamrzá a lidé přes ní přechází na druhý břeh.
Blahověščensk a Chej-che odděluje řeka Amur, která je zároveň jedinou spojnicí mezi oběma městy. V zimě voda zamrzá a lidé přes ní přechází na druhý břeh. | Foto: UNStudio

Řeka Amur byla po staletí přirozenou hranicí, ale také jedinou spojnicí mezi oběma státy. Ještě před začátkem první světové války přes ni Blahověščensk deportoval asijské etnikum, které postupně osídlilo protější břeh a založilo na něm město Chej-che.

Obě města žila svou vlastní historii bez toho, aby se navzájem ovlivňovala. Během několika posledních desetiletí se vztahy mezi tamními obyvateli různě proměňovaly, nikdy však nebyly tak dobré, aby mezi oběma kulturami vznikla dopravní infrastruktura.

Města jsou od sebe vzdálená jen asi 60 metrů, přesto jsou vzhledem ke svému historickému vývoji odlišná svou kulturou i architekturou.
Města jsou od sebe vzdálená jen asi 60 metrů, přesto jsou vzhledem ke svému historickému vývoji odlišná svou kulturou i architekturou. | Foto: Shutterstock

Obchod i turismus se v minulosti odehrával hlavně na řece. V zimních měsících, kdy se v řece vytvoří silné ledové kry, mohli lidé přejít z jedné strany na druhou a obdivovat kulturní odlišnosti. Obě města jsou sice jen pár desítek metrů od sebe, díky historickému vývoji mají ale odlišnou architekturu i obchod. 

Na druhý břeh za pár minut

Nová lanovka, která propojí oba břehy, bude mít dvě linky o celkem osmi kabinách. Na každém břehu vznikne terminál, který bude odbavovat cestující. Jízda na druhý břeh by měla trvat tři a půl minuty, pasažéři ale budou muset počítat s celními kontrolami a odbavením.

Centrum na ruském břehu bude mít několik teras a střešní park s restauracemi. Uvnitř bude nákupní středisko a garáže. Architekti chtějí také využít přilehlé pozemky, které promění v kultivovaný veřejný prostor. 

Lanovka povede přes řeku Amur a čistá cesta bude trvat tři a půl minuty. Cestující ale budou muset počítat i s kontrolami celního úřadu.
Lanovka povede přes řeku Amur a čistá cesta bude trvat tři a půl minuty. Cestující ale budou muset počítat i s kontrolami celního úřadu. | Foto: UNStudio

Cestující z města Blahověščensk budou moct obdivovat vysoké, moderní budovy a technologie čínské provincie Chej-lung-ťiang, zatímco druhé etnikum uvidí při návštěvě protějšího břehu historické stavby - malované dřevěné domky a byzantské kostely. 

Podívejte se také na video: Thajská přehrada vysychá, nad hladinou se objevil zatopený buddhistický chrám

Video: Reuters
 

Právě se děje

před 30 minutami

Linka pražského metra A mezi Želivského a Depo Hostivař stojí

Provoz metra na lince A mezi stanicemi Želivského a Depo Hostivař se v pondělí brzo ráno zastavil kvůli střetu soupravy s člověkem. Cestující mají v tomto úseku využít povrchovou dopravu. Pražský dopravní podnik kvůli tomu upravil linky některých tramvají a autobusů, vyplývá z informací na jeho webu.

Tramvajová linka 7 je prodloužena do zastávky Ústřední dílny DP, Linka 13 je ve směru z centra odkloněna od Vozovny Strašnice na Strašnickou a Nádraží Strašnice. Autobusové linky končící v zastávkách Skalka a Depo Hostivař jezdí až do zastávky Strašnická, linky 163, 208 a 223 jsou ze zastávky Depo Hostivař prodlouženy na Želivského.

před 52 minutami

Během protestů kvůli dražším jízdenkám v Chile zemřelo už osm lidí. V pěti regionech platí zákaz vycházení a vláda nasadila armádu

Protivládní protesty v Chile, které vypukly minulý týden kvůli zdražení jízdného v metru v Santiagu de Chile, mají podle místních médií už osm obětí. Dalších šest desítek osob bylo při nich zraněno a přes sedm set lidí policie kvůli násilnostem zadržela. Kvůli protestům označovaným za nejhorší v historii Chile od roku 1990 byl vyhlášen výjimečný stav už v pěti regionech, zákaz vycházení platil v noci na dnešek kromě metropole i ve městech Valparaíso, Concepción a Coquimbo.

Největší nepokoje, kvůli nimž vláda do ulic poprvé od konce vlády diktátora Augusta Pinocheta v roce 1990 nasadila vojáky, zažívá od pátku chilské hlavní město. Radikálové tam rabují obchody, zapalují autobusy i vlaky metra. Od pátku zničili protestující více než polovinu stanic tamního metra, které denně obvykle přepraví téměř tři miliony lidí. Několik vagónu metra zcela shořelo, stejně jako dvacítka autobusů.

Další zprávy