Britský student vyvinul robota právníka. Zdarma pomáhá uchazečům o azyl

Magazín Magazín
16. 3. 2017 10:00
Původně sloužila aplikace DoNotPay na odvolání se vůči pokutám za rychlost nebo špatné parkování. Joshua Browder se však půl roku po jejím spuštění rozhodl, že bude pomáhat i uprchlíkům s žádostmi o azyl. Jeho chatbot jako první na světě poskytuje právní servis. Při jeho programování se radil s právníky z několika zemí.
Joshua Browder na konferenci DLD v Mnichově.
Joshua Browder na konferenci DLD v Mnichově. | Foto: ČTK

Když loni v březnu spustil Brit Joshua Browder aplikaci DoNotPay, jeho cílem bylo pomáhat lidem s pokutami za špatné parkování a překročení rychlosti. Inspirací mu tehdy byly jeho vlastní přestupky. Jeho aplikaci během pár měsíců využily stovky tisíc lidí.

"Když jsem začal v osmnácti letech řídit, dostával jsem spoustu pokut za parkování a tak jsem vytvořil tuhle službu," sdělil BBC Browder. A dodal, že by jej nikdy nenapadlo, že by se díky jeho technologii podařilo odvolat vůči celkem 250 tisícům přestupků.

V srpnu 2016 se současný student Stanfordské univerzity rozhodl rozšířit službu o pomoc uchazečům o azyl. "Funguje to na principu pokládání otázek s cílem zjistit, zda má uprchlík nárok na azylovou ochranu v rámci mezinárodních práva," řekl autor. "Například: Bojíte se, že byste byl ve své zemi mučen?" uvedl příklad.

První právní robot na světě

DoNotPay je vůbec prvním počítačovým robotem poskytujícím právní servis. Pracuje na principu takzvaného chatbotu - počítačového programu, který vede konverzaci pomocí textu nebo audio příkazů a běží na facebookové platformě Messenger, s jejíž pomocí sbírá informace o případu a vydává rady a právní dokumenty. Browder na jeho vývoji pracoval s právníky z různých zemí.

Zatímco ve Spojených státech a Kanadě pomáhá chatbot uprchlíkům vyplnit imigrační přihlášky, ve Velké Británii může také uchazečům o azyl pomoci obdržet vládní finanční pomoc. Chatbot rovněž navrhuje, jak by žadatel mohl odpovědět, aby zvýšil své šance na získání azylu - například: "Ve vaší situaci je nejlepší popsat, kdy ve vaší zemi týrání začalo."

"Jakmile zná robot detaily, uživatel může o azyl požádat. Systém si poznamená stovky detailů a automaticky vyplní imigrační přihlášku. Klíčové je, že všechny otázky, na které se robot ptá, jsou v jednoduché angličtině a během rozhovoru umělá inteligence přímo generuje feedback," popsal Browder.

Pro doplnění přihlášky dostane uprchlík i specifické instrukce o lokalizaci podání přihlášky, podrobnosti o požadované dodatečné dokumentaci a prostředcích další pomoci.

Připojení k internetu je stejně důležité jako voda nebo přístřeší

V současné době je právnický robot dostupný přes aplikaci Messenger v prostředí systémů Apple a Android. Browder však poznamenal, že by do budoucna rád aplikaci rozšířil do více jazyků a na více aplikací, jako například Whatsapp.

Někteří experti v oblasti technologií však tvrdí, že Browderův výtvor zřejmě nebude mít takový ohlas u žadatelů o azyl jako u lidí, kteří se potýkají s pokutami. "Browderův chatbot je skvělým příkladem technologie, která pomáhá potřebným. Nicméně uprchlíci patří ke skupině obyvatel s nejméně častým připojením na internet. Takže Facebook chatbot nemusí být nejlepší cestou, jak jim pomoci," řekl k tomu Oliver Smith, senior reportér technologické a byznysové platformy The Memo.

Google představil nového robota, umí skákat i chodit po schodech.
1:02
Google představil nového robota, umí skákat i chodit po schodech. | Video: Boston Dynamics

Smith dodal, že internetové služby a digitální formáty jsou přínosné pro lidi žijící v zemi s konzistentním připojením k internetu. Ale ti, kteří ze svých zemí uprchli, mají často potíž dostat se v táborech pro uprchlíky nebo cestou napříč zeměmi k internetovému připojení.

To potvrzuje také Organizace spojených národů. Podle ní je internetové připojení pro uprchlíky stejně důležité jako voda, jídlo nebo přístřeší. Nicméně pouze 39 % z nich má k mobilnímu internetu přístup.

 

Právě se děje

před 58 minutami

Po požáru domu na Praze 5 skončila jedna žena v nemocnici. Hasiči několik osob evakuovali

Pětašedesátiletá žena skončila v nemocnici po odpoledním požáru bytu ve druhém patře činžovního domu v Praze 5. Nadýchala se zplodin. Z domu muselo být evakuováno několik lidí. Hasiči požár dostali rychle pod kontrolu. Rozsah škody a příčinu vzniku ohně zjišťují vyšetřovatelé. 

Hořet začalo krátce po 15:00 v Lidické ulici. "Hasiči nasadili na lokalizaci plamenů jeden vodní proud vnitřní částí budovy. Během zásahu zachránili čtyři osoby pomocí vyváděcích masek a jednoho psa. Několik osob se evakuovalo před příjezdem hasičů," uvedl mluvčí pražských hasičů Martin Kavka. Oheň dostali hasiči pod kontrolu za 17 minut, poté ještě kontrolovali skrytá ohniska termokamerou. Museli také rozebrat i část stropního podhledu bytu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy