Pod maskou, kápí a elastickými kostýmy může dnes vzniknout takřka cokoli: třeba teenagerská komedie, v níž americká mládež putuje Evropou.
V tomto kontextu je třeba vnímat nejnovější snímek o přátelském sousedovi Spider-Manovi, který byl natočen mimo jiné v Praze a Liberci. Není to jen dovětek k celé dosud jedenáctileté historii a dvěma tuctům filmů o hrdinech z týmu Avengers, ale také snímek mířící především na školáky.
Komiksové filmy pochopitelně vždy cílily na mládež. Marvel ale výlety do žánrů takřka čistokrevné akční komedie či naopak vážného politického thrilleru podmaňuje publikum všeho věku a založení. Od nostalgiků vzpomínajících na retro písně a staré brakové science fiction filmy či knihy v komediálních Strážcích galaxie až po milovníky špionážních thrillerů, kterým konvenovaly především druhý a třetí díl filmů o Captainu Amerikovi. V nich éru 70. let minulého století nepřipomnělo jen snímání a témata mocenské paranoie, ale též angažmá Roberta Redforda.
Nový Spider-Man oživuje bláznivé komedie pro mládež z přelomu tisíciletí jako třeba Road Trip z roku 2000. Už v předloňské první části Spider-Man: Homecoming musel nový představitel "pavoučího muže", herec Tom Holland, řešit především chlapecké potíže: první lásky, neoblibu kolektivu či fakt, že náhradním tátou se mu stal superhrdina Iron Man. Ten ho v průběhu filmu pravidelně chodil peskovat, že se Spider-Man nechová dost dospěle a hrdinsky.
Nyní se hrdina musí vyrovnat s tím, že Iron Man už nikdy nepřiletí, neboť položil život za záchranu světa v emotivním finále posledních Avengers. Což Spider-Manovy pochyby o vlastní zodpovědnosti za osud planety neumenšuje. A tak mladík Peter Parker bere školní výlet do Benátek a Paříže především jako únik před alter egem Spider-Manem a před problémy celoplanetárních rozměrů k těm mnohem příhodnějším jeho věku. Tedy: jak sbalit spolužačku MJ s využitím šperku z Benátek a pařížské Eiffelovky?
Pro české publikum má nový Spider-Man pochopitelně přednost, z podstatné části se natáčel v Praze a Liberci, který je ovšem ve filmu taktéž Prahou. A nyní se dostává i do dalšího českého města: v úterý snímek mohli - jako jedni z prvních na světě - vidět diváci na festivalu v Karlových Varech.
Vůbec poprvé tu tak v předpremiéře byl uveden titul z marvelovského univerza a jedním z pádných důvodů pro hollywoodské studio byl právě fakt, že film vznikal v Česku.
Velký sál hotelu Thermal dal komiksovému produktu nový rozměr. Jakmile 1200 rozjařených karlovarských diváků bouří a tleská pokaždé, když se snímkem mihne Karlův most či zazní čeština, není těžké nechat se strhnout a zapomenout na jinak kolísavou kvalitu filmu.
Neboť nový Spider-Man trpí podobnými nešvary jako jeho první část. V obou případech logika mládežnických žánrů trochu podkopává nohy žánru superhrdinskému. A tak například není příliš času na rozvoj postav padouchů, které přitom v obou Spider-Manech mají nevyužitý potenciál.
”K vrcholům vaší profesní kariéry patří válečné zpravodajství, moderování hlavní zpravodajské relace atd. Mnozí by za vrchol považovali právě ´roli v marvelovce’. Jak to vnímáte Vy, že jste se stal součástí marvelovské mašinerie? Dělá to s Vámi něco?” https://t.co/QbMf4BVyRM
— Michal Kubal (@MichalKubal) July 2, 2019
Místo toho tentokrát značnou část filmu mládež a jejich zmatení učitelé bloudí Evropou, kde se tu a tam vynoří obří obluda složená z vody či ohně a ohrožuje obyvatelstvo.
Na druhou stranu je Spider-Man stále dost zábavný film, který se navíc v závěru odváže k až halucinačním akčním scénám, v nichž jako by tvůrci maličko napodobovali triky známé z nedávného výtečného animovaného snímku Spider-Man: Paralelní světy. A také je třeba uznat, že tvůrci svůj záměr pohybovat se v žánru bláznivého epizodického road tripu naplňují zručně, jen to zkrátka není žánr s tak širokou diváckou základnou u staršího publika.
I přes svou celkovou, skotačivou náladu však film - především závěrem - posouvá marvelovský svět do nových, temných končin.
Tým Avengers se rozpadl, budou vznikat nové pořádky a bonusové titulkové sekvence naznačují, že zbylí superhrdinové v čele se Spider-Manem to nebudou mít lehké.
Kromě padouchů a jejich podlých činů se na ně valí také potíže dobře známé divákům z dnešního skutečného světa. Například fake news.
Spider-Man: Daleko od domova
Režie: Jon Watts
Falcon, česká distribuční premiéra 4. července
Nový Spider-Man nebude přijat podobně velkolepě jako poslední Avengers, kteří se jen o pár desítek milionů dolarů nedostali na pozici snímku s historicky nejvyššími tržbami. Ale jde o další důkaz, že Marvel a jeho superhrdinové se dále proměňují nejen v největší filmovou franšízu dneška, kterou už dávnou jsou. Stává se z nich takřka synonymum Hollywoodu - s tím, jak pohlcují další a další žánry.
Je to jistě fascinující trend. Snad v mainstreamové americké kinematografii ale zbude místo také pro filmy, jejichž hrdinové nepotřebují umět prohánět se mezi mrakodrapy New Yorku na lepkavých pavoučích vláknech.