reklama
 
 

Česká televize se propadne do dob normalizace. Kultovní seriál Life on Mars se dočká české verze

23. 9. 2016
V Liberci se natáčí česká verze kultovní britské kriminálky Life on Mars přejmenovaná na Svět pod hlavou, v níž se hrdina propadne do začátku sedmdesátých let a vyšetřuje zde dobové zločiny. Režisér Radim Špaček a producent Vratislav Šlajer se přímo na place krátce vyjádřili k dalšímu pokusu České televize přenést do našeho prostředí oblíbený ostrovní formát.
Hlavní zprávy

Česká televize realizuje další britskou licenci, po Doktoru Martinovi tentokrát mnohem slibnější britský seriál Life on Mars, jehož americkou mutaci jsme pod názvem Polda z Marsu sledovali i v Česku.

Producent Vratislav Šlajer, který stál i za seriálem s Miroslavem Donutilem, tentokrát oslovil režiséry Marka Najbrta (momentálně nepovedené Já, Mattoni, dříve však třeba Protektor) a Radima Špačka (jehož Pouta i Místa rovněž produkoval), kteří nepochybně mají potenciál dát divákům výraznou kriminálku.

Svět pod hlavou bude vyprávět o policajtovi ze současnosti (Václav Neužil ml.), který se propadne do roku 1982 a musí zde jednak vyšetřovat zločiny, jednak se zabývat vlastní minulostí. Zní to velmi hloupě, původní seriál se ale dočkal velmi kladných ohlasů a úspěchu po celém světě. A režiséři nejzajímavějších porevolučních „retro“ filmů Protektor a Pouta se zdají jako ti praví, kteří by tento námět mohli plnohodnotně zrealizovat.

Před kamerou se krom Neužila se dočkáme ještě Ivana Trojana, Judity Bárdos, Jana Budaře, Václava Kopty nebo Kryštofa Hádka.

Žádné hřejivé retro

„U nás máme oproti Angličanům tu 'výhodu', že se pohybujeme v době komunistické normalizace. Takže si hrajeme nejen s principem cizince z budoucnosti, ale navrch k tomu máme ještě dobový bizár v podobě tehdejšího oficiálního jazyka, kdy se lidé běžně oslovují 'soudruhu', různých podivných zvyků, úliteb režimu, snah nevyčnívat a nemít průšvih. Ten potenciál je daleko větší než u anglického originálu, tak snad nám to vyjde,“ říká režisér Špaček, který zrovna v Liberci dohlíží na natáčení scén z festivalu politických písní, jež pro potřeby seriálu složili Midi Lidi.

Hlavním režisérem je však Najbrt. „Producenti rozhodli, že on bude tahounem, takže natáčí jak úvodní, tak závěrečné epizody a na přípravách, od dramaturgických úprav, výběru herců přes lokace a nastavení estetického rámce, má lví podíl. Často jsme se ovšem scházeli a domlouvali se, jak bude která epizoda vypadat, konzultovali vývoj postav a ostatní důležité prvky. Na place se ovšem střídáme, takže jsme se potkali jen párkrát,“ dodává Špaček a označuje se za Najbrtova fanouška.

Přesto ani pro Špačka nejde jen o zakázku a naplnění vize někoho jiného. „O projektu jsme mluvili s producentem Vráťou Šlajerem a hlavním scenáristou Ondřejem Štindlem poprvé v době, kdy jsme připravovali Místa, takže jsem zainteresovaný už dlouho. Na to natáčení jsem se hodně těšil, už jen pro tu stejnost doby jako v Poutech – mám pocit, že se v těchto časech už umím pohybovat a dobře jim rozumím. Řekněme, že spíš než naplnění zakázky je to splněný 'seriálový sen'.“

Traumata a Pitaval

Co se týče stylizace, tak seriál je oproti Poutům vícevrstevnatý a obsahuje i humor. „Hlavně se ale na tu dobu díváme očima dnešního člověka, můžeme si tedy dovolit i decentní dávky ironie či nostalgie,“ dodává Špaček.

Producent Šlajer ale slibuje, že nepůjde o další milé nostalgické retro. „Naším cílem rozhodně není tu dobu idealizovat, chceme ukázat střetnutí s ní. Jsme dnes zvyklí na určité nastavení společnosti, na svobodu, a už si do značné míry ani neumíme představit, jak jiné to mohlo být v minulosti. Nejedeme tedy na vlně sentimentu. Existují tu osobní i společenská traumata.“

Přesto by nemělo jít ani o zcela vážnou podívanou. „Humor bude pramenit například z toho, že do určité míry napodobujeme dobový přístup ke kriminálce jako k žánru. Pohráváme si totiž možností, že se hrdinovi vše jenom zdá. Chceme, aby diváka napadlo, že protagonista si v hlavě vysnil kriminálku à la Malý pitaval, zatímco leží někde v nemocnici.“

Seriál je zatím uprostřed produkce, dočkáme se ho tedy nejspíš až v první polovině příštího roku.

autor: Martin Svoboda

reklama
     
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

 
reklama