* článek vznikl na stránce Lawyered v rámci [experimentálního facebookového deníku Fakt!](http://www.facebook.com/Fakt.Aktualne), který ve spolupráci s Aktuálně.cz vydávají studenti FSS Masarykovy univerzity
Brno - Pravidla sociální sítě Facebook nepatří zrovna k těm nejkratším a nejpřehlednějším. Zároveň ale nežádají nic nereálného, stačí si je pouze důkladně nastudovat.
Na neznalost pravidel mnohdy doplácejí i velké společnosti. Nedávno se porušením pravidel při soutěži "proslavila" například televize Prima Love.
V našem seriálu si v následujících týdnech rozebereme nejzákladnější pravidla, která byste na Facebooku měli dodržovat. První díl se zabývá pořádáním soutěží.
Soutěže a hry (promotions)
Pořadatelé propagačních aktivit na Facebooku (soutěže, hry, atd.) musí dodržovat celou škálu nařízení.
Musí například jednoznačně uvést, že akce není v žádném případě sponzorována, potvrzována, spravována či spojena přímo s Facebookem. Připojeno má být také sdělení, že účastník soutěže poskytuje informace jen pořadateli, nikoli Facebooku (ten data vlastní od první chvíle a nemusí se na nic uživatelů ptát).
Pořadatel musí promo akce na Facebooku pořádat jedině prostřednictvím k tomu určených aplikací. K zařazení uživatelů do soutěže přitom nesmí automaticky využít funkce Facebooku - nelze tedy soutěžícího do hry přibrat tím, že třeba jen "olajkuje" stránku.
Lajkování, přihlášení se k lokalitě či připojení k aplikaci ale pořadatel může stanovit za jednu z podmínek toho, aby se uživatel mohl soutěže zúčastnit. Zakázané už ale je například podmínit účast nahráním fotky na zeď, lajkováním či komentováním statusu. Soutěž, která by spočívala ve výzvě "kdo první olajkuje můj status, vyhrává", je tedy zcela proti pravidlům.
Prima Love proti pravidlům
Velmi častou chybou pořadatelů je použití tlačítka To se mi líbí jako hlasovacího mechanismu. Majiteli stránky za ni přitom hrozí nejen zrušení soutěže, ale i úplné zablokování stránky. Toto pravido nedávno porušila například soutěž televize Prima Love se seriálem Sex ve městě, ve které měli fanoušci pomocí tlačítka Like rozhodnout o vítězné fotografii.
Facebook nedovoluje informovat výherce soutěže přes své stránky, tedy prostřednictvím zpráv Facebooku, chatu, nebo příspěvků na profilech či stránkách. Je proto nutné od účastníků sbírat jiné formy kontaktu, nejčastěji telefon či e-mail. Ale dovoleno je pak publikovat například jména výherců a jejich fotku při předání ceny na Facebook Page.
Promo akce, zejména soutěže, lze pořádat také celkově mimo Facebook (tedy na vlastních webových stránkách) a Facebook využít pouze jako reklamní a propagační médium. I v tomto případě ale nutno brát v potaz pravidla stanovená v Promotions Guidelinnes, například ustanovení o neinformování výherců pomocí Facebooku či užití jakýchkoliv mechanismů Facebooku na svých webových stránkách.
"Pravidla soutěží jsou takto nastavena zejména proto, aby Facebook předešel možným žalobám ze strany soutěžících," vysvětluje expert na sociální sítě ze společnosti OgilvyInteractive Jan Perla.