Během pandemie koronaviru cyklistický byznys po celém světě zažíval zlaté časy. Poptávka po kolech a elektrokolech rostla do závratných výšin, zásoby nestačily a všichni věřili, že následující roky budou také skvělé.
Nestalo se to. Po ohromné konjunktuře postihla celou branži krize. Přišel propad v poptávce po kolech, zdražování surovin a potíže s dopravou. Došlo k tomu v souvislosti s odezněním covidu-19, následující vlnou zdražování a válkou na Ukrajině. A co hůř, ve skladech po celém světě se kupilo stále více zásob, které se najednou nedařilo prodávat.
Rok 2023 byl pro celé odvětví špatný a zatím se zdá, že zotavení bude trvat trochu déle, než výrobci původně čekali. Ještě na březnovém veletrhu Taipei Cycle optimismem příliš nehýřili. Jak se situace od té doby změnila, by mohl naznačit největší evropský cyklistický veletrh Eurobike, který se v německém Frankfurtu uskuteční od 3. do 7. července.
Bude záchranou městská doprava a elektromobilita?
To, že cyklistický průmysl si hodně slibuje od posunu k ekologii a udržitelné městské dopravě, potvrzuje šéf veletrhu Eurobike Stefan Reisinger. "Segment lehké elektromobility je stále více v centru naší pozornosti," říká. Jeho slova zároveň ukazují, že se Eurobike rok co rok posunuje od původně sportovního a cyklistického veletrhu k "platformě mobility zítřka".
Podle pořadatelů už jízdní kolo není zdaleka jen součástí vybavení pro volný čas nebo sport. "Stává se spíše plnohodnotným dopravním prostředkem - a tím i důležitou součástí přechodu na udržitelnou mobilitu," říkají. Společně s důrazem na městskou dopravu bude klást veletrh důraz také na menší elektrická vozidla, přívěsy nebo třeba na koloběžky. To vše se řadí do širší kategorie ekomobility a se samotnou cyklistikou toho zase až tak moc společného nemá.
Čtyřicet procent jízd autem je kratších než pět kilometrů
Podobným zaměřením se vyznačovaly i předchozí letošní akce, například veletrhy Velo Berlin nebo Taipei Cycle. "Až čtyřicet procent všech cest autem je v současnosti kratších než pět kilometrů. Jízda na kole je poměrně levný, udržitelný a zdravý způsob dopravy, a proto v sobě skrývá obrovský potenciál," uvedla zástupkyně Velo Berlin Isabell Eberleinová. Upozornila však, že aby podobné změny byly možné, musí se stát cyklistika dostupnější a bezpečnější.
Co je letos in? Lehká elektrokola, gravel biky a ruční výroba
Pokud jde o cyklistické trendy, se kterými se na Eurobiku pravděpodobně setkáme, naznačil je už v březnu asijský veletrh Taipei Cycle. Zdá se, že v kurzu jsou letos lehká elektrokola s menšími bateriemi a kompaktnějšími motory, která nabízejí sportovnější jízdu ve městě.
Stále také trvá boom kolem gravelových kol (jde v podstatě o silniční či cyklokorosové závodní kolo uzpůsobené pro jízdu v lehčím terénu). Zájem také sklízejí malí špičkoví výrobci, kteří staví kola ručně a na míru. Taipei navíc ukázal, že je v poslední době na vzestupu prodej kol online a že se stále více rozšiřuje také virtuální závodění pomocí cyklotrenažerů a na ně napojených aplikací. Svět byznysu v tom samozřejmě vidí příležitost k ziskům.
Do budoucna panuje v cyklistickém průmyslu opatrný optimismus. "Jak se trh postupně přizpůsobuje novému normálu, očekává se oživení poptávky, zejména v segmentech, jako jsou elektrokola a kola pro dojíždění do práce," píše ve své analýze web Eureka Bike, který se na cyklistický byznys specializuje.
Eurobike nabídne lidem na testování přes 1200 kol
První tři dny veletrhu (3. až 5. července) bude Eurobike zaměřen na byznys a profesionály z oboru. O víkendu (6. a 7. července) pak otevře brány všem fanouškům cyklistiky v rámci dvou festivalových dnů. Přední výrobci zde budou prezentovat trendy, inovace a nové produkty. Na zhruba 150 tisících metrech čtverečních v osmi halách a na rozšířené venkovní ploše bude pro návštěvníky připraveno k vyzkoušení a otestování více než 1200 jízdních kol, elektrokol, nákladních kol, elektroskútrů a lehkých elektrických vozidel.