Co je to palivový článek?
Palivový článek je galvanický článek, který vyrábí elektřinu z energie uvolňované při chemické reakci kontinuálně přiváděného paliva s oxidačním činidlem. Obvykle se tímto pojmem míní kyslíko-vodíkový palivový článek. Palivový článek se skládá ze dvou elektrod. K anodě je přiváděno palivo (např. vodík), které je zde oxidováno. Ke katodě je přiváděno oxidační činidlo (např. kyslík), které se zde redukuje.
Převzato z Wikipwdia.cz
Detroit - General Motors (GM) dá více než stovku těchto vozů do rukou svých zákazníků ještě před koncem roku. Jedná se o model Chevrolet Equinox SUV.
GM zpočátku osloví celebrity, politiky, armádu a další vlivné osoby. Veřejnost se může do programu zapojit zapsáním do seznamu čekatelů na testovací vozy na internetu.
"Přišli jsem s tímto projektem, abychom získali zpětnou vazbu uživatelů, která nám pomůže lépe se připravit na sériovou výrobu vodíkově poháněných vozů," řekl Larry Burns, viceprezident GM pro výzkum, plánování strategické plánování.
Výfuková zplodina pouze pára
Auta budou testovány v USA, Německu, Jižní Koreji a v Japonsku. Tyto země byly vybrány, kvůli své vysoké průměrné spotřebě ropy.
Vodík je doplňován na vodíkových stanicích do palivové nádrže, aby pomocí chemických reakcí v palivových článcích produkoval elektřinu. Vyrobená energie zásobuje elektromotor, který pohání přední kola vozu.
Jedinou odpadní látkou je pouze vodní pára. Ta je ventilována ven přes otvory v zadním nárazníku. Tento způsob odvádění je totiž pro páru vhodnější než standardní výfuky.
Průmysloví experti však BBC odhalili, že vodík je jen jednou z mnoha variant schopných zelenějšího pohonu automobilů budoucnosti.
"Auta bude možno plnit větším počtem různých hnacích látek. Už nákup vozidla bude ovlivněn tím, co s autem budete chtít dělat. Přijdete k prodejci a ten vám pak jednoduše doporučí typ pohonu, který se nejvíce bude hodit pro vaše požadavky," vysvětluje Derek Charters, britský odborník na automobilový průmysl.
To by znamenalo, že pokud plánujete používat auto k pohybu ve městech, měli byste si opatřit vůz s výkoným elektrickým motorem a vysokokapacitními bateriemi. Pokud ale budete vůz využívat k překonávání větších vzdáleností, měli byste jezdit v automobilu s hybridním pohonem. Tedy menší elektrický pohon v kombinaci se standardním benzinovým motorem.
Naberte energii doma v garáži
Dnešní hybridní auta produkují elektřinu buď při běhu klasického benzinového motoru, nebo se baterie nabíjejí při brzdění generátorem.
V budoucnosti bychom rádi viděli automobily s bateriemi o mnohem větších kapacitách než je tomu dosud. Používání auta by pak vypadalo asi jako používání mobilu. Jednoduše byste auto po příjezdu domů zapnuli do nabíječky.