U ISS zakotvila loď Sojuz s Krtečkem a terezínským časopisem na palubě

Foto: Tak letěli Feustel s krtečkem znovu do vesmíru. Vzali s sebou i památku na Terezín
Andrew Feustel spolu s krajanem Richardem Arnoldem a ruským kolegou Olege Artěmjevem.
Andrew Feustel
Foto: Reuters
ČTK ČTK
24. 3. 2018 1:03
Krteček opět dorazil na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). S sebou ji na výpravu znovu vzal americký astronaut Andrew Feustel, stejně jako kopii titulní stránky z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v terezínském ghettu.

Krteček, slavná postavička z dětského animovaného seriálu výtvarníka Zdeňka Milera, v pátek opět dorazil na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). S sebou ji na výpravu znovu vzal americký astronaut Andrew Feustel, který ve středu spolu s krajanem Richardem Arnoldem a ruským kolegou Olegem Artěmjevem odletěl do vesmíru ruskou kosmickou lodí Sojuz MS-08.

Feustel, jehož manželka Indira má české kořeny, při každé ze svých tři misí s sebou na oběžnou dráhu kolem Země vzal předměty spojené s Českou republikou.

Dopravní loď Sojuz se večer automaticky připojila k ruskému výzkumnému modulu Poisk. Nové členy posádky v ISS očekávali ruský kosmonaut Anton Škaplerov, americký astronaut Scott Tingle a Japonec Norišige Kanai.

Poprvé Feustel opustil planetu v květnu 2009, kdy se během 13denní mise zúčastnil opravy Hubbleova vesmírného teleskopu. Tehdy měl u sebe básnickou sbírku Jana Nerudy Písně kosmické a také českou vlajku. Na druhé cestě, tentokrát už k ISS, o dva roky později astronauta doprovázela figurka Krtečka. Ta nyní, v menším provedení, k ISS přiletěla znovu.

Krteček, kterého měl Feustel zavěšeného nad hlavou, byl dobře patrný při středečním startu. Plyšoví maskoti posádce slouží i jako indikátory stavu beztíže. Na záběru z kabiny je jasně vidět, jak se Krteček po dosažení beztížného stavu volně vznáší prostorem. Jeho pohyb v kabině lodi omezovala jen šňůrka, na které byl zavěšen.

Vedle Krtečka s sebou Feustel tentokrát vzal ještě kopii titulní stránky z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v židovském ghettu vytvořeném nacisty za druhé světové války v Terezíně, a také kopii obrázku Měsíční krajina. Ten nakresil Petr Ginz, který Vedem založil a v terezínském ghettu dva roky žil, než ho nacisté v září 1944 zavraždili v osvětimském koncentračním táboře.

před 1 hodinou

USA udělí dočasné povolení k pobytu uprchlým Venezuelanům

Nová administrativa amerického prezidenta Joea Bidena udělí dočasné povolení k pobytu Venezuelanům, kteří uprchli do Spojených států. Kvůli "mimořádným" podmínkám ve Venezuele není návrat do této latinskoamerické země v současnosti bezpečný, uvedl podle agentury DPA nejmenovaný vládní představitel. Nárok na přechodný pobyt v USA vznikne podle odhadů zhruba 320 tisícům osobám.

Lidé s "dočasným ochranným statusem", který bude platit zatím jen 18 měsíců, mohou ve Spojených státech získat pracovní povolení. Žadatelé budou muset prokázat, že přišli do USA do dnešního dne. Na později příchozí se nárok na poskytnutí ochrany vztahovat nebude.

Nejmenovaný činitel dále uvedl, že Bidenova administrativa hodlá prověřit sankce, které proti jihoamerické zemi bohaté na ropu uvalil bývalý prezident Donald Trump.