Češi popsali paradox: Grónský ledovec taje kvůli oteplování. K němu ale sám přispívá

Magazín Magazín
4. 1. 2019 11:53
Na paradoxní proces u grónského kontinentálního ledovce zaviněný uvolňováním metanu přišel mezinárodní vědecký tým. Nechyběli v něm ani čeští zástupci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Studie ukazuje, že biologické procesy pod ledem mohou ovlivňovat koncentrace skleníkových plynů v atmosféře a následně i celoplanetární klima. Studie vyšla 3. ledna v prestižním světovém časopise Nature.
Tající ledovec.
Tající ledovec. | Foto: Marie Bulínová

Tým složený z českých, britských, kanadských a belgických vědců přišel na pozoruhodný koloběh globálního oteplování. Jeho vlivem taje grónský kontinentální ledovec, jeho tání způsobuje uvolňování metanu zpod ledu do ovzduší, a tím další změny klimatu.

Hlavní autor studie Guillaume Lamarche-Gagnon při pravidelném odběru vzorků metanu z řeky. | Foto: Marie Bulínová

Jak vědci z pražské Přírodovědecké fakulty vysvětlují, metan je po vodní páře a oxidu uhličitém třetím nejdůležitějším skleníkovým plynem v atmosféře. Navíc i když je přítomen v nižší koncentraci než oxid uhličitý, jeho skleníkový efekt je dvacetkrát až třicetkrát silnější. Má tudíž značný dopad na probíhající klimatické změny.

Velkými producenty metanu na Zemi jsou mikroorganismy v mokřadech, rýžová pole a také trávicí trakt dobytka.

Většina studií o arktickém metanu se zatím soustředila na permafrost (trvale zmrzlou půdu), který obsahuje značné zásoby organické hmoty. Ta může být činností mikroorganismů přeměňována na metan.

Nová studie přidává na seznam ekosystémů produkujících metan i podledovcové sedimenty, jež kvůli uvolňování do atmosféry přispívají i ke klimatickým změnám.

Mezinárodní tým vědců z osmi institucí, včetně Univerzity Karlovy, tábořil v roce 2015 u ledovcové řeky odvodňující přes 600 kilometrů čtverečních grónského ledovce. Sbírali tady vzorky tavné vody, měřili koncentrace rozpuštěného metanu a analyzovali původ tohoto skleníkového plynu.

Díky nově vyvinutému čidlu umožňujícímu kontinuální měření rozpuštěného metanu zjistili, že z tohoto ledovcového povodí se v létě 2015 uvolnilo zhruba šest tun metanu. To zhruba odpovídá množství, které by za tu dobu vyprodukovalo sto krav.

O tom, kolik metanu se může uvolnit z celého obrovského kontinentálního ledovce, ovšem víc prozradí až další výzkum.

"Naše výsledky potvrzují hypotézu, že podledovcové ekosystémy jsou vlastně mokřady, ve kterých mohou mikroorganismy produkovat metan. Kde se navíc nachází aktivní hydrologický systém, neboli kde jsou tyto mokřady odvodňovány, se tento metan může vyplachovat a posléze unikat do atmosféry," říká Guillaume Lamarche-Gagnon z univerzity v anglickém Bristolu, který je hlavním autorem studie.

Metan byl sice v minulosti nalezen v grónských ledovcových vrtech a v antarktickém podledovcovém jezeře, ale tato studie je první, která ukazuje, že se podledovcový metan skutečně uvolňuje do atmosféry, a to po celé léto, kdy dochází k tání ledu.

"Vzhledem k tomu, že tento ledovec bude v příštích desetiletích tát stále rychleji, je pravděpodobné, že se i metan bude uvolňovat rychleji a ve větším množství. Mikroorganismy skrývající se pod kilometrem grónského ledu tak mohou představovat další důležitý faktor v probíhajících klimatických změnách," říká Marek Stibal z katedry ekologie na Přírodovědecké fakultě.

Výsledky tohoto výzkumu byly 3. ledna publikovány v prestižním světovém  časopise Nature.

Video: Hladomory a epidemie. O blížící se klimatické katastrofě v Česku mlčíme, říká Pixová

Vědci bijí na poplach a vyzývají státy a lidstvo k rychlé a radikální akci. Klima se mění mnohem rychleji než se původně čekalo, říká Pixová. | Video: DVTV

před 7 hodinami

Papež zrušil kvůli bolesti nohy obřady

Papež František kvůli bolesti nervů v noze zrušil dva náboženské obřady plánované na 24. a 25. ledna a každoroční projev pro diplomaty sloužící u Svatého stolce, který měl přednést v pondělí. Svou tradiční nedělní modlitbu Anděl páně ale přednese. Podobné zdravotní potíže trápily hlavu katolické církve již na přelomu roku. Nové problémy vznáší otazníky nad jeho cestou do Iráku plánovanou na začátek března, kterou už tak ohrožovala pandemie covidu-19. Papežovy zahraniční cesty jsou většinou velmi náročné, hlava církve se při nich setkává s velkým množstvím lidí, slouží dlouhé mše a hodně cestuje.