Los Angeles - Není nejsledovanější ani se nevysílá na prestižním kanálu, ale američtí televizní recenzenti jsou z něj nadšení. Seriál Mad Men z prostřední reklamního průmyslu raných 60. let, který má za sebou jen jednu sezonu, zvolila profesní organizace Television Critics Association za program roku, navíc mu přiřkla tituly nejlepší nový pořad a nejlepší dramatický seriál roku.
Jejich rozhodnutí potvrzuje šestnáct nominací na ceny Emmy, které seriál z neplacené kabelovky AMC získal minulý týden. Seriál Mad Men se vysílal od července do října 2007. Za popis společenských i ekonomických změn v Americe 60. let získal už dva Zlaté Glóby - opět včetně titulu nejlepší dramatický seriál.
Sága - jejíž druhá sezona začíná příští neděli - je situována do fiktivní reklamní agentury v New Yorku, v tabákovém dýmu kreativní ředitel Don Draper a jeho kolegové vyvažují tlak klientů možnostmi divoké doby, kdy padaly staré jistoty a vznikal dravý trh, jak ho známe dnes.
Čtěte také: O televizní Oscary se ucházejí týpci z kabelovek
Draperův představitel Jon Hamm se uchází na Emmy o hlavní hereckou cenu „televizních Oscarů". Spolu s dalším seriálem Damages z neplacené kabelovky - které dřív byly popelkami trhu - Mad Men dokonce vytlačili na Emmy poprvé v novém tisíciletí z nejprestižnější kategorie nejlepší dramatický seriál stanice HBO.
Tvůrci o Mad Men
- Když jste v New Yorku 60. let minulého století potřebovali vymyslet reklamu na cigarety, promítačku diapozitivů, rtěnky, nebo třeba kandidáta na prezidentský úřad, určitě jste navštívili reklamní agenturu Sterling Cooper. Nevadí, že cigarety jsou škodlivé a prezidentský kandidát nemá už na první pohled šanci uspět. Don Draper, Roger Sterling a Pete Campbell mají pro
- Vás vždycky ten správný nápad, který zapijou whisky v cigaretami zakouřené kanceláři. Mají styl, úspěch, neberou ohledy a jdou tvrdě za svým. Kdo ale vlastně jsou? Který z jejich životů se nakonec rozhodnou žít? Kdy je mít dost opravdu dost? Nahlédněte zpátky do zlatých časů začátků reklamy!
Své sice mohla udělat i stávka scenáristů, kteří pak narychlo dopisovali poslední epizody známých sérií, přesto v tom mnozí vidí signál, že kreativní seriály se přesouvají na menší stanice, které jsou zdarma v základní nabídce.
Nejsou totiž pod takovým tlakem na sledovanost, a tudíž si mohou dovolit větší experimenty, s nimiž zaujmou menší skupinu výlučněji zaměřených diváků. Na velké hráče zbude kvalitní komerční podívaná.
V minulých letech sbíraly od televizních kritiků tituly nejlepšího pořadu vztahové série Zoufalé manželky a Chirurgové nebo příspěvek k tzv. novým seriálům, komiksoví Heroes; nejlepšími dramaty byli formálně příbuzní Ztracení a loni Sopránovi.
Tentokrát se zdá, že stejně jako na Oscarech - kde vyhrály filmy Tahle země není pro starý a Až na krev - začíná Amerika oceňovat otázku, odkud se bere její současná etika.
Noví anti-hrdinové, kteří ji prozkoumávají, nemají nejrovnější povahy. Přinejmenším jsou nerudní jako Dr. House, ale většinou mají i temnou minulost, citové problémy a morální dilemata jako právě Don Draper. Stejné problémy měli i loni skončení Sopranovi, které s Mad Men spojuje osoba jednoho z autorů.
HBO už nemá ani tuhle mafiánskou rodinu, ani svůj Sex ve městě - nicméně pořád jí patří největší počet nominací na Emmy i rekordní počet nominací pro jeden pořad. Sedmidílná série John Adams o druhém prezidentovi USA podle knihy historika Davida McCullougha jich dostala třiadvacet.
Ocenili ji i kritici: má cenu za nejlepší film nebo minisérii a představitel hlavního hrdiny Paul Giamatti (Bokovka, Žena ve vodě) získal cenu pro herce v dramatu.
Komediální kategorii vyhrál v klání Television Critics Association seriál 30 Rock, který tak vystřídal americkou verzi seriálu Kancl.
Reportáž agentury AP o seriálu Mad Men