Praha - V Americe patřila seriálu M.A.S.H. sedmdesátá léta, v Česku ovládl pro změnu léta devadesátá, kdy jej poprvé odvysílala TV Nova. A u příležitosti pětatřicátých narozenin ho začala zase reprízovat Prima.
Když se před pětatřiceti lety v televizi objevil pilotní díl seriálu M.A.S.H., očekávání byla posazena velmi vysoko. Kniha osobních vzpomínek válečného chirurga Richarda Hornbergera byla bestsellerem a filmová adaptace Roberta Altmana velkým hitem, který vydělal na svou dobu velmi slušných třicet milionů dolarů.
Po odvysílání pilotního dílu ale zavládlo spíše zklamání. Tisk označil první díl za největší zklamání sezóny a nic nenasvědčovalo, že by se série mohla dočkat ještě dalších jedenácti sezón a zcela zásadně promluvit do historie televizního seriálu.
Oproti filmovému zpracování se série zdála být příliš lehkovážná; až časem se z cynického humoru, na kterém stojí I původní kniha, stala ceněná kvalita.
Skuteční doktoři se zkušenostmi z korejské války záhy začali potvrzovat, že nejen podmínky, ale i jadrný humor sedí a že jen díky němu si udržovali psychické zdraví.
Celkem vzniklo 252 dílů vyprávějící příběhy doktorů mobilní vojenské nemocnice 4077 operující blízko frontových linií korejské války. Ústřední postavou série se stal Hawkey Pierce v podání Alana Aldy, který si ze série časem udělal cosi jako svou vlastní show.
Právě rostoucí důraz na Hawkeyho postavu po pár sezonách přestali vydýchávat další herci. Třeba představitel velitele nemocnice, mile mimózní Henry v podání McLean Stevensona, nebo Wayne Rogers coby Trapper, pravá ruka a nejbližší přítel Hawkeyho. Oba přestalo bavit být nadhazovači na Aldovy vtipy a za bouřlivých okolností seriál opustili.
Se čtvrtou řadou tak přišla řada personálních změn, které seriál posunuly od původně komického vyznění k hlubší psychologii postav a většímu důrazu na vztahy. Alda dostal namísto lehkovážného Trappera serióznějšího a vážnějšího B. J. Hunnicuta a namísto armádní karikaturky Franka převzal roli "šaška otloukánka"Charles Winchester III, který abusrditu války odrážel pro změnu ve svém aristokratickém snobismu.
Herci přicházeli a odcházeli a za čas byl Alda jedním z mála, kdo byl u vzniku seriálu od prvního dílu. Postupně se začal prosazovat i jako scénárista a režisér. Stal se prvním, kdo vyhrál EMMY za herectví, scénář i režii jedné a té samé série.
Jím připravované díly spíše než cynickou komičnost války akcentovaly deziluzi americké společnosti po vietnamském fiasku.
Přes mnohem vážnější, často i patetičtější tón si série udržovala nebývalou popularitu. Když pak v roce 28 února 1983 došlo na poslední epizodu, sledovalo dvouapůlhodinový závěr režírovaný Aldou podle některých údajů 109, podle jiných až 125 milionů Američanů. To epizodu Goodbye, Farewell, and Amen posadilo na vrchol žebříčku nejsledovaněšjích seriálů americké historie.
Cena půlminutového reklamního spotu se vyšplhala v dnešním přepočtu na 900 tisíc dolarů a podle newyorských vodáren došlo po odvysílání seriálu k největší jednorázové spotřebě vody všech dob: lidé čekali s fyzickými potřebami, až posledního díl skončí.
V San Franciscu tehdy panovaly silné zimní vánice, které znemořnily sledování, podo tíhou petic v tomto regionu stanicce CBS o měsíc později epizodu zopakovala.
Po skončení seriálu tvůrci pokusili bezprecedentní popularitu yvtěžit. Ještě v roce 1983 CBS vyspustila do světa spin-off AfterMASH mapující osudy plukovníka Pottera, Klingera a otce Mulcahyho pracujících v hospicu pro válečné veterány.
Svého seriálu se dočkal I Radar O'Reilly, seriál W.A.L.T.E.R. mapoval osudy roztržitého desátníka po návratu z války u policejního sboru. Projekt ale nepřežil pilotní díl, dlouho nevydržel ani AfterMASH.
Seriál M.A.S.H. v Česku v devadesátých letech s obrovským úspěchem poprvé, odvysílala TV Nova a dodnes s pauzami koluje po českých stanicích.