Už sedm let vyvíjí Honza Zelený počítačovou hru Mashinky, která nezapře inspiraci v dnes již legendární dopravní strategii Transport Tycoon.
Jan Zelený
- Narozen 10. února 1985 v Náchodě
- Pracoval jako Senior Graphics programmer ve studiu Bohemia Interactive na nových technologiích.
- Má rád lyžování, latinskoamerický tanec, cyklistiku, horskou turistiku, víno a počítačové hry.
- Jeho práci na hře Mashinky můžete sledovat na webu mashinky.com.
"Vycházel jsem z ní opravdu hodně, zejména ze začátku, než jsem získal sebevědomí ohledně game designu," připouští jednatřicetiletý rodák z Náchoda a dodává, že mu vzorem byly i deskové hry.
Mashinky připravuje mladý vývojář sám po večerech a ve volném čase. Zatím to takhle funguje na jedničku. "Po těch letech ale není jednoduché si udržet motivaci. Využívám k tomu jakýkoliv volný čas, víkendy i večery, mám obrovskou podporu manželky. Ta říká, že kdo si hraje, nezlobí," směje se.
Když na něj padne krize, rozpracovanou hru si vyzkouší a po chvíli zjistí, že opravuje chyby a zase pracuje. Svou ženu zmiňuje častokrát, k Vánocům mu například dala pro inspiraci velkou encyklopedii vlaků. Spoustu modelů ale získal od kamaráda z jednoho českého studia, mašinky tedy pocházejí z depa profesionálních grafiků.
Železniční mafie
Honza Zelený (upřednostňuje familiérnější oslovení, pozn. red.) není v herním průmyslu žádný zelenáč, pět let pracoval na Mafii III, podílel se i na slavném druhém díle. "Dalo mi to určitě dobrý náhled do toho, co mě v budoucnu čeká, a rozšířilo mi to obzory, co vše herní vývoj představuje. Navíc mi to zvedlo obrovsky laťku v tom, co považuju za standard - po grafické, zvukové i obsahové stránce," vyjmenovává.
Do Mashinek zakomponoval oproti slavné budovatelské strategii z 90. let řadu novinek - ve hře bude například odlišný systém financování, ozvláštní ji nejrůznější události i dva grafické pohledy - dvourozměrný, vhodný pro stavění, a trojrozměrný, jímž se můžou virtuální budovatelé kochat krajinou i vláčky.
Finančně si zatím vystačí sám, nechce se při vývoji zbytečně rozptylovat sháněním peněz přes crowdfundingové weby. "Připravit dobrou kampaň pro Kickstarter je práce na měsíc, je to fakt složité a s nejistým výsledkem."
Byznys plán má ale vymyšlený. Nejdřív nabídne hratelnou ukázku, na Steamu proto budou od jara ke koupi dvě historické epochy. V dalším vývoji Honza hodně sází na hráčskou komunitu, od které si slibuje, že poukáže na chyby a pomůže mu s modifikacemi. "S Mashinkami mám zkrátka velké plány," netají se ambicemi.
Mashinky si zatím chce nechat jako zábavu po večerech, o opuštění současné práce v Bohemia Interactive a založení menšího nezávislého studia zatím nepřemýšlí.
Mezitím se mu ozývají nadšenci, kteří nabízejí pomoc, o zbytek se postarají sami hráči. "Celá hra je obrovsky modovatelná, už teď se kolem ní rozjíždí velká komunita, která tvoří obsah, což bude do budoucna klíč k úspěchu. Lidi tady jsou kreativní a velmi rádi se zapojí," dodává Honza Zelený.