reklama
 
 

Emigroval z Československa, teď vytváří hororovou hru, ve které se prchá ve Škodě 120

Aktualizováno 26. 11. 2016 11:11
Český animátor Ondřej Švadlena, známý především jako autor krátkých filmů, vytváří nezávislou hru, ve které hlavní hrdina prchá ve Škodě 120 noční krajinou před zloduchy. Ačkoliv nemá dílo ještě ani název, už stihlo zaujmout hráče i herní servery z celého světa. Titul nabídne prvky závodního simulátoru, únikové hry a boje o přežití. Autor se snaží svými díly reagovat na témata, která ho osobně zajímají. Kromě vlastního úniku z Československa se ve hře objeví třeba migrace. "Svět, do kterého jsem hru zasadil, postupně hnije a nedá se v něm žít. Magnetem pro lidi se tak stává utopické město, kam se snaží všichni dostat, ale nemohou,” popsal Švadlena.

Ještě nemá ani jméno a je stále v rané fázi vývoje, přesto stihla nová česká videohra zaujmout zahraniční herní servery i hráče z celého světa. O připravovaném titulu nezávislého českého vývojáře Ondřeje Švadleny, ve kterém se Škodou 120 proháníte noční krajinou, již napsaly servery Kotaku, PC Gamer nebo Rock Paper Shotgun.

Zatím nepojmenovaný titul má v sobě mísit prvky závodního simulátoru, únikové hry a boje o přežití. Hlavní hrdina v této hře ve staré škodovce uniká před automobily zloduchů, kteří ho pronásledují.

Hra zaujala nejen zajímavým spojením, ale také temným světem, ve kterém se odehrává. Kvůli mlze a znečištění chybí přímý sluneční svit, a území je tak celou dobu ve tmě a vše v něm postupně umírá. Jediným místem k životu je tak velké město, které si samo vyrábí umělou oblohu. A smysl hry má být právě o cestě do vysněného města.

"Snažím se ve svých dílech reagovat na nějaká témata, která mě osobně zajímají. Ve hře by to měla být v současnosti populární migrace. Svět, do kterého jsem hru zasadil, postupně hnije a nedá se v něm žít. Magnetem pro lidi se tak stává utopické město, kam se snaží všichni dostat, ale nemohou," popsal Ondřej Švadlena. Ve hře chce ukázat závislost lidí na energii a na pocit bezpráví.

Švadlena emigroval s rodiči z Československa v roce 1984 jako malý kluk. Možná i proto původní zprávy referovaly o hře jako o útěku z okupované země, to však Švadlena popírá. "Určitě to v člověku nějaké stopy zachová, ale hra nemá být o tom," popsal.

Přes Rakousko se později dostal do Kanady, kde vyrůstal. Studoval ilustraci a komiks v Belgii, aby se v novém tisíciletí přestěhoval zpět do Česka, kde vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou a pracoval jako 3D animátor a art director. V současnosti žije v Mnichově, kde zároveň tvoří.

Hráčům ani herním vývojářům nejspíše jméno Ondřeje Švadleny nic velkého neříká. Známý je totiž především jako autor krátkých animovaných snímků. V současnosti například sklízí úspěch s filmem Jezdec času (Time Rodent), který byl v rámci světové premiéry oceněn na francouzském festivalu Utopiales.

Snímek vypráví surrealistickou grotesku, kdy pomocí osobité animace líčí svět za pět, deset, nebo sto tisíc let v abstraktním podobenství. Hlavním hrdinou je zpola humanoid, zpola zvířecí tvor procházející jednotlivými obdobími budoucnosti naší existence.

Autor již dříve zaznamenal s několika svými krátkými filmy úspěch v zahraničí, postupně se o českém umělci dozvídají i fanoušci v Česku. V roce 2011 zde vyhrál například třeboňský Anifilm, kde letos vystupoval již jako porotce se svou retrospektivou. Stojí za tím především spolupráce s Martinem Vandasem z MAUR Film, který se jako producent podílel například na animovaných filmech Fimfárum a který "objevil" Švadlenu pro Česko.

Chci poctivou honičku

Ačkoliv se jako animátor nikdy předtím ničemu podobnému nevěnoval, říká, že ho tvorba videohry neuvěřitelně zaujala. Sám se naučil v herním enginu Unity pracovat a postupně vše vylepšoval, přiznává však, že už dosáhl nejspíše vlastních limitů a do budoucnosti bude pokračovat s kolegou programátorem.

Švadlena je ze zájmu o hru velice překvapený a vysvětluje si ho tím, že už jsou lidé nejspíše přesyceni herními blockbustery. "Mám občas pocit, že lidem chybí něco nového. Triple A hry (termín užívaný tituly s největším vývojářským rozpočtem a úrovní propagace, pozn. red.) jsou zavedené a další díly většinou nic nového nepřináší," říká.

I proto zvolil téma honičky a úniku ve spojení s antiutopickým světem. "Je to něco čerstvého a nevídaného. I ve filmech mě zajímaly věci a směry, které ještě nebyly prozkoumány. Zároveň si myslím, že se to lidem líbilo, protože to v nich vyvolává původní strach, který v nás je," dodává.

A proč zvolil pro hru jízdu ve Škodě 120? "Je to taková moje srdcovka. Škoda 120 bylo mé první auto a dodnes asi i to nejzábavnější na řízení. Vlastně jsem v sobě vždycky měl nějakou lásku k autům. Například když jsem se vrátil z pionýrského tábora, tak první, co jsem chtěl, bylo sednout si do auta," popisuje.

Hra je podle jeho slov ve velmi rané fázi, proto je třeba brát všechny informace zatím s rezervou. Není například jasný vzhled hlavního hrdiny ani rozsah.

A otázkou je i financování. Po sérii článků, které se objevily na předních herních serverech, se mu ozvalo zhruba tucet vydavatelů s tím, že by se hry rádi ujali. Autor hry se zatím nedokázal rozhodnout pro žádnou z variant. Jako poradce mu v podobných (a také jiných) situacích pomáhá i Jakub Dvorský ze studia Amanita Design (Samorost, Machinarium), který byl jeho spolužákem na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové.

První hratelné demo by podle Švadleny mohlo být dostupné v létě příštího roku.

Vývoj hry stál jako celovečerní film, dělalo nás na tom pět a jsme vyčerpaní a přepracovaní, říká zakladatel studia Amanita Design Jakub Dvorský. | Video: Martin Veselovský |  19:25

autor: Prokop Vodrážka | 25. 11. 2016 10:01

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama