Nejčastějším terčem kritiky se staly plastové sloupky, někdy nazývané jako kuželky, které se často vyskytují na místech už existujících vodorovných značení pro zákaz předjíždění, otáčení nebo parkování. Dopravní inženýři a vedení městských částí se vesměs shodují, že tyto bariéry chrání nejzranitelnější účastníky provozu - chodce. Přispívají ke zklidnění dopravy v kritických místech, kde řidiči nedbali omezení rychlosti nebo předjíždění.
Na umístění sloupků, žulových kostek nebo žluto-černých bariér navíc dopravní oddělení nepotřebuje stavební povolení, a tak situaci může vyřešit okamžitě.
Přestože se o umístění "mobilních" bariér často hovoří jako o dočasném řešení, na řadě míst už stojí roky a systematická změna zůstává v nedohlednu. Na mobiliář si stěžují občané, Institut plánování a rozvoje i někteří architekti, kteří by ve veřejném prostoru rádi spatřili estetičtější variantu. "Je smutné vidět úsilí mnoha lidí, v současnosti i historicky, kteří se skutečně natrápili s tím, aby našli odpovědi na zadání tak, aby byl výsledek funkční, krásný, trvalý, uměl dobře stárnout, byl místně specifický a pak v tom samém prostoru, hned vedle, vidíte řešení, které se stará jen o to, aby to někomu ulehčilo práci," říká pro Aktuálně.cz popularizátor architektury a architekt Adam Gebrian.
"Josef Pleskot mi kdysi dávno říkal: Adame, uvidíš, jak se ve jménu vyšší bezpečnosti - narážel tehdy na protiteroristická opatření - začne veřejný prostor zaplevelovat úplnými nesmysly. A měl pravdu," dodává.
Přečtěte si více v galerii.