Ze Zlína do světa. Architektka Jiřičná slaví 80 let, její interiéry znají všude

Eva Jiřičná slaví v neděli osmdesátiny.
V roce 1997 vznikla z jejího návrhu v Brně lávka přes ulici Koliště. V moravském městě by ještě měl v budoucnu vyrůst nový nejvyšší mrakodrap v zemi, 117 metrový Palác Heršpická.
Moderní Oranžerie u Jeleního příkopu v areálu Pražského hradu vyrostla v roce 1999. 
Do stavby je začleněna původní renesanční zeď, Plečnikova kašna a Rothmayerova fontánka.
Eva Jiřičná se spolu s Petrem Vágnerem a dalšími sedmi architekty podílela na návrhu Univerzitního centra a Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve svém rodném Zlíně.
Café B. Braun v Lékařském domě na pražském náměstí I. P. Pavlova dle návrhu Jiřičného studia AI Design bylo zbudováno v roce 2010. Zobrazit 17 fotografií
Foto: Petra Bejdová
Magazín ČTK Magazín, ČTK
2. 3. 2019 19:54
Jednoduché linie, ocel, sklo i střízlivá modernost. Projekty v současnosti snad nejslavnější české architektky mají punc originality a její prosvětlené interiéry vyplňují luxusní obchody, byty i kanceláře po celém světě. "Uvnitř objektů mě fascinuje světlo a práce s ním. Hledám cesty, jak jej dostat do prostoru. Světlost, průhlednost a materiály ve své ryzí podobě," říká. Navrhla Oranžerii na Pražském hradě, lávku pro pěší v Brně, autobusové nádraží Canada Water v Londýně nebo rozšíření knihovny v Leicesteru.

Eva Jiřičná navrhuje luxusní hotely, soukromé byty i mosty. Jejími klienty jsou šlechtici i úspěšní byznysmeni. Její designérské prodejny jsou na prestižních adresách Londýna či New Yorku. Pracovala pro značky jako Hugo Boss, Kenzo, Joseph, Vidal Sasoon a také pro mnoho významných kaváren a restaurací. 

V rodné zemi lidé její práci dlouho neznali. Rodačka ze Zlína s britským pasem se totiž v roce 1968 stala proti své vůli emigrantkou a do Československa poté poprvé přijela až v roce 1990.

Do světa architektury vešla s kvalitním vzděláním. Její otec byl architekt a pracoval pro Tomáše Baťu. Tento obor vystudovala na pražské technice a dále u Jaroslava Fragnera na pražské AVU.

Po studiu jí nabídli stáž v Anglii, odjela tam 1. srpna 1968. A pak přišel dopis z velvyslanectví s textem: "Vaše doložka je zrušena a návrat do vlasti z důvodu veřejného zájmu nežádoucí."

Studio v Londýně i v Praze

V ateliéru Louise de Soissons, který projektoval nový přístav v Brightonu, se učila používat materiály průmyslového designu, později spolupracovala s architektem Richardem Rogersem a pak dostala zakázku na několik obchodů v centru Londýna a ve Spojených státech.

Tak se postavila na vlastní nohy a v roce 1976 si založila ateliér. Pracovala pro pojišťovnu Lloyd, lorda Rothschilda a další. 

Nyní má Jiřičná architektonické studio v Praze (AI Design Praha; s Petrem Vágnerem) i v Londýně (Eva Jiricna Architects). Učila i na VŠUP v Praze, kde byla vedoucí jednoho z ateliérů architektury.

Renomovaná architektka sama o sobě tvrdí, že nemá příliš smyslu pro obchod a silnější se cítí v tvorbě: "Tvorba je neustálé hledání, množství práce a moře potu. Málokdy se stane, že člověk dojde až do cíle. Ale nevadí, že se tam nedostane. Smyslem je právě ten proces a ta cesta."

Jiřičná je členkou Královské akademie umění a Amerického institutu architektů, má čestné doktoráty několika univerzit. Mluví anglicky, rusky, francouzsky a italsky. Také muži jejího života byli vždy architekti, a to včetně Jana Kaplického.

 

Právě se děje

Další zprávy