Když Prahou jezdila pohřební tramvaj. Lidé za války řešili inflaci a ženské průvodčí

Když Prahou jezdila pohřební tramvaj. Lidé za války řešili inflaci a ženské průvodčí
Pražskou zvláštností se stala pohřební tramvaj. Vznikla na podzim roku 1917 přestavbou běžného motorového vozu č. 152, jehož skříň byla rozdělená na dvě vzájemně neprostupné části. Do každé se vešly dvě až čtyři rakve.
Pražská síť elektrických drah zažívala před osudným létem roku 1914 prudký rozvoj. Koleje vedly na Smíchov i Královské Vinohrady, do Strašnic, Střešovic, Karlína,
Podolí, Vršovic, Košíř, Libně i Nuselského údolí. Tedy do obcí, které nebyly dosud k Praze oficiálně připojené. Na fotografii Ulice U Santošky na pražském Smíchově.
Běžné občanské jízdné se v letech 1914 až 1920 zvýšilo pod vlivem inflace v průměru šestkrát, dělnické asi desetkrát. Jakkoli hrozivě takový údaj působí, jednalo se ještě o velmi mírný nárůst. V případě potravin, mýdla a petroleje na svícení stouply totiž
ceny v Praze o 1503 procent, v případě látek nebo obuvi dokonce o 2480 procent.
Začátkem března 1908 se objevily v Praze první autobusy (v dobovém jazyce omnibusy). Linka z Malostranského náměstí vedla vzhůru Nerudovou ulicí na Hradčanské náměstí, odtud pokračovala kolem Černínského paláce na horní okraj Pohořelce. Zobrazit 18 fotografií
Foto: Nakladatelství Pražské příběhy
Klára Elšíková Klára Elšíková
16. 10. 2024 6:15
Pražskou hromadnou dopravu před sto deseti lety je možné popsat podobně jako celou českou společnost. Stejně jako ona, i síť elektrických drah v hlavním městě zažívala před osudným létem roku 1914 prudký rozvoj. Historii textem i fotografiemi mapuje kniha Pražská doprava a život občanský za 1. světové války. Podívejte se, jak vypadaly první ženy průvodčí či tramvaje na převoz zraněných.
 

Právě se děje

Další zprávy