Od hydroplánů po luxus v oblacích. Tak se měnila letadla

zakladatel společnosti Boeing
Jako první založil svou společnost v roce 1916 v Seattlu prezident dřevařské společnosti William Edward Boeing. Nechtělo se mu dlouho čekat na součástky ke svému poničenému letadlu a sestrojil si vlastní obojživelný dvouplošník B&W Flying Boat.
Od svého založení vyráběla společnost Boeing hydroplány a v roce 1917 se vstupem USA do 1. světové války začala ve velkém dodávat letadla americkému námořnictvu. O šest let později se soustředili také na výrobu stíhacích letounů.
The Boeing Company ale v počátcích produkovala nákladní letadla s místem jen pro pár pasažérů. Necelých dvacet let od spuštění výroby společnost přichází s prvním dopravním letadlem vůbec...
Boeing 247 ale využívali aerolinky patřící výrobci, což tehdejší zákon z roku 1934 nepovoloval, proto se společnost rozdrobila na menší celky a krátce na to William Boeing prodává svůj podíl ve firmě a odchází.
Foto: Wikimedia Commons
Zuzana Mocková Zuzana Mocková
10. 10. 2014 11:13
Dva největší hráči leteckého průmyslu od svého setkání na trhu bojují o místo ve vzduchu. Jaké byly začátky těchto společností a jak se během jednoho století proměnilo letectví?

Praha – Americký Boeing a evropský Airbus jsou dva největší výrobci letounů na světě, kteří si ale po desítkách let koexistence na světovém trhu nemohou přijít na jméno.

Boeing se svou stoletou historií vyrobil tisíce kusů komerčních letadel i bojových letounů, stejně jako mnohem mladší Airbus.

Dříve na dřevě bez střechy, dnes v luxusním apartmá

Doba se od prvního komerčního letu z roku 1914, kdy letoun Ilja Muromec z dílny kyjevského konstruktéra Igora Sikorskije dokázal přepravit osm až 16 pasažérů, výrazně změnila. Letadla přešla z plátěné vnější konstrukce na kovovou, zatáhla podvozek a k osmi sedadlům pro pasažéry přibylo 500 dalších.

Jak probíhalo soupeření dvou leteckých gigantů a jaká byla jejich cesta od hydroplánů k nejnovějším typům dopravních letadel? Podívejte se do galerie.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy