Od hydroplánů po luxus v oblacích. Tak se měnila letadla

zakladatel společnosti Boeing
Jako první založil svou společnost v roce 1916 v Seattlu prezident dřevařské společnosti William Edward Boeing. Nechtělo se mu dlouho čekat na součástky ke svému poničenému letadlu a sestrojil si vlastní obojživelný dvouplošník B&W Flying Boat.
Od svého založení vyráběla společnost Boeing hydroplány a v roce 1917 se vstupem USA do 1. světové války začala ve velkém dodávat letadla americkému námořnictvu. O šest let později se soustředili také na výrobu stíhacích letounů.
The Boeing Company ale v počátcích produkovala nákladní letadla s místem jen pro pár pasažérů. Necelých dvacet let od spuštění výroby společnost přichází s prvním dopravním letadlem vůbec...
Boeing 247 ale využívali aerolinky patřící výrobci, což tehdejší zákon z roku 1934 nepovoloval, proto se společnost rozdrobila na menší celky a krátce na to William Boeing prodává svůj podíl ve firmě a odchází.
Foto: Wikimedia Commons
Zuzana Mocková Zuzana Mocková
10. 10. 2014 11:13
Dva největší hráči leteckého průmyslu od svého setkání na trhu bojují o místo ve vzduchu. Jaké byly začátky těchto společností a jak se během jednoho století proměnilo letectví?

Praha – Americký Boeing a evropský Airbus jsou dva největší výrobci letounů na světě, kteří si ale po desítkách let koexistence na světovém trhu nemohou přijít na jméno.

Boeing se svou stoletou historií vyrobil tisíce kusů komerčních letadel i bojových letounů, stejně jako mnohem mladší Airbus.

Dříve na dřevě bez střechy, dnes v luxusním apartmá

Doba se od prvního komerčního letu z roku 1914, kdy letoun Ilja Muromec z dílny kyjevského konstruktéra Igora Sikorskije dokázal přepravit osm až 16 pasažérů, výrazně změnila. Letadla přešla z plátěné vnější konstrukce na kovovou, zatáhla podvozek a k osmi sedadlům pro pasažéry přibylo 500 dalších.

Jak probíhalo soupeření dvou leteckých gigantů a jaká byla jejich cesta od hydroplánů k nejnovějším typům dopravních letadel? Podívejte se do galerie.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám

Organizátoři dvoudenního hackathonu dnes před 19:00 spustili informační systém k elektronickým dálničním známkám. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat státu, oznámil organizátor akce Tomáš Vondráček. Původně měl stát za systém zaplatit 401 milionů korun, zakázku po velké kritice nakonec zrušil. Systém od pátečního večera vyvíjelo 60 dobrovolníků.

Státní fond dopravní infrastruktury vybral za dodavatele a provozovatele systému Asseco Central Europe. Zakázka se však stala terčem kritiky z řad odborníků, opozice a také premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla zakázka předražená a netransparentní. Odvolán byl kvůli ní ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Připravujeme podrobnosti.

Další zprávy