Londýn – Módní průmysl se v poslední době stále více zaměřuje na muže. Stejně jako u žen, kterým podle mnohých podsouvá předlohu dokonalého těla, vykresluje mužské modely coby sexy fyzicky zdatné jedince. V médiích se pro tento trend ujal anglický název hunkvertising, což je spojení slova hunk – v překladu "fešák" - a výrazu advertising, který označuje reklamu. Prezentace takového typu mužství má ovšem podle odborníků i na pánské konzumenty reklamy neblahý vliv. Informoval o tom server The Telegraph.
Kromě běžných modelů se do reklamy čím dál častěji zapojují i slavné osobnosti, které společnosti využívají právě kvůli jejich vlivu. Mnoho reklamních kampaní tak má za sebou například bývalý fotbalista David Beckham, který často pózuje polonahý v upnutých boxerkách pro oděvní značku H&M nebo Armani. Kanadský zpěvák Justin Bieber se zase v poslední době fotí v prádle pro Calvina Kleina. Podle odborníků ale jejich pózy, vypracovaná těla a slavné tváře vyvolávají v běžných mužích pochybnosti o vlastním těle a pocit méněcennosti.
“@MuisiCrazy: @DavidBeckhamWeb For Obvious reasons #FBF pic.twitter.com/ycR1PWr4zE” Obviously 😉
— David Beckham Web (@DavidBeckhamWeb) October 25, 2014
Hunkvertising ale využívají společnosti i v případě produktů, které s odhaleným tělem nijak nesouvisí. Před časem automobilka Ford použila v reklamě na Ford EcoSport SUV mužského modela s vysportovaným tělem, aby prezentovala vůz, který není nutné přímo odemykat. Pohledný mladík, jenž budí pozornost na celé pláži, vylézá z moře a jen v upnutých plavkách a za zvuků hitu Lollipop (lízátko) z osmapadesátého roku otevře dveře auta, aniž by měl v ruce klíčky.
Server Daily Mail navíc dává do souvislosti trend reklamních modelů jako sexuálních objektů se vznikem americké komedie Bez kalhot z roku 2012 s Channingem Tatumem v hlavní roli, který pojednává o mužských striptérech. Nedávný výzkum britské společnosti tak ukázal, že veškerá tato jednostranná prezentace mužství je nejen pro mnohé ponižující, ale vykresluje muže doslova jako hlupáky.
Analytická společnost Mintel provedla nedávno ve Velké Británii výzkum s 998 muži nad 16 let, ze kterého vyplynulo, že více jak čtvrtina dotázaných si uvědomuje, že mužští modelové v reklamních kampaních jsou sexuálními objekty stejně jako ženy. Výzkum také naznačil, že reklama mění způsob, jakým o sobě muži přemýšlejí.
Back in bed with Justin Bieber. Introducing the Spring 2016 Calvin Klein global advertising campaign. Photographed by Tyrone Lebon. #mycalvinsStay tuned for more.
Zveřejnil(a) Calvin Klein dne 26. leden 2016
Z výzkumu také vzešel fakt, že reklamy mají vliv i na chování mužských zákazníků. 19 procent mužů si potrpí na oblečení, obuv i doplňky jen od známých značek, oproti 16 procentům žen. Celých 66 procent dotázaných mužů pak vůbec nedbá při nákupech na cenu, ale hledí zvláště na kvalitu a hodnotu produktu.
Výsledkem hunkvertisingu je prý přehnaný zájem mužů o vlastní vzhled. Pánové jsou prý v poslední době stále více posedlí svou imagí a spíše než vztahy řeší svou postavu a kondici. Více jak polovina dotázaných v rámci studie bere svůj vzhled coby hlavní prioritu do budoucna. A s ním i zdravé stravování a dobrou fyzickou kondici.