Lodě na moři vypouštějí až gram emisí na kilo paliva

vk
15. 7. 2008 18:50
Námořní doprava se výrazně podílí na znečišťování
Lodě v přístavech znečišťují vzduch místním obyvatelům
Lodě v přístavech znečišťují vzduch místním obyvatelům | Foto: Reuters

Washington - Nákladní zámořské lodě vypouštějí dvakrát více emisí uhlíku, než vědci předpokládali. Částečky sazí ohrožují obyvatele přístavů i Arktidu. 

Z výzkumu amerického Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) zveřejněného v časopise Geophysical Research Letters citovala agentura AP.

Celkem obchodní lodě vyprodukují ročně asi 130 000 tun sazí, což představuje 1,7 procenta emisí vypuštěných za rok na celém světě.

Poslední neprobádaná oblast

Podle studie společného výzkumného týmu NOAA při americkém ministerstvu obchodu a univerzity v Coloradu světová lodní doprava v příštích letech poroste o dvě až pět procent. Kvůli tání arktických ledovců lodě navíc znečišťují sazemi čím dál větší území.

Více zde: Arktida bude za deset let v létě bez ledu, varují vědci

"Emise z komerční lodní dopravy byly jednou z posledních vědecky neprozkoumaných oblastí emisí ze spalování," píše ve zprávě vedoucí výzkumného týmu Daniel Lack z NOAA.

Autoři studie dále poukázali na to, že malé tmavé částečky sazí pohlcují světlo a ovlivňují i tvoření mraků a deště, což narušuje tepelnou rovnováhu. Stejně jako jeden z nejvýznamnějších skleníkových plynů oxid uhličitý, i saze zadržují až třicet procent tepla.

Nejhorší jsou vlečné lodě

Vlečné lodě vypouštějí téměř gram emisí na každý spotřebovaný kilogram paliva, což je dvakrát více než u ostatních lodí. A jelikož plují především v přístavech a u pobřeží, a vypouštějí tak škodlivé částice v hustě obydlených oblastech, mají největší dopad na lidskou populaci.

"Vlečné lodě jsou velkým zdrojem částeček černého uhlíku, který možná nebyl dostatečně nebo vůbec zahrnut do výzkumů emisí v přístavech,"  píše se ve studii vedené Danielem Lackem z NOAA.

Lack a jeho kolegové měřili emise z obchodních lodí na otevřeném moři, v kanálech a přístavech podél jihovýchodního pobřeží Spojených států.

Z plavidla patřícího NOAA vědci měřili částečky uhlíku vyprodukované tankery, nákladními a kontejnerovými loděmi, velkými rybářskými loděmi, vlečnými  loděmi a trajekty, většinu z nich na lodním kanále v Houstonu. 

Málo kvalitní palivo

Vysoké hodnoty emisí ukazují na nízkou kvalitu používaného paliva - hustý černý dehet zbylý ze syrové ropy poté, co byla vyrobena nafta a benzín. Stáří motoru a zacházení s ním také hraje svou roli.

Všechny předchozí studie se zaměřovaly pouze na některé vybrané lodě. Tým doktora Lacka během léta roku 2006 zkoumal u amerického jihovýchodního pobřeží 96 lodí.

"Dvě předchozí studie emisí sazí zkoumaly celkem tři lodě. My jsme prověřovali 96 různých lodí," řekl Lack.

V minulém roce američtí a němečtí vědci spojili znečištění drobnými částečkami z lodní dopravy s desítkami tisíc předčasných smrtí podél pobřeží ve východní a jižní Asii a v Evropě. Saze tvoří podle Lacka až čtvrtinu tohoto znečištění.

Čtěte také: Lodní doprava - superznečišťovatel, který všem unikl

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Německá CDU/CSU vybírá kancléřského kandidáta, průlom se zatím nečeká

Vedení poslanecké frakce vládní konzervativní unie CDU/CSU bude v neděli jednat o společném kandidátovi na kancléře pro nadcházející zářijové parlamentní volby. Přítomni budou předseda Křesťanskodemokratické unie (CDU) a premiér Severního Porýní-Vestfálska Armin Laschet a bavorský ministerský předseda a šéf Křesťanskosociální unie (CSU) Markus Söder, mezi kterými se podle všeho výběr nástupce dosluhující kancléřky Angely Merkelové rozhodne. Konečný verdikt se v neděli ale nečeká.

Rozpravy se zúčastní i Merkelová, která po čtyřech kancléřských mandátech a 16 letech ve vedení Německa odchází z politiky. Jejím nástupcem by se rád stal Laschet, který se veřejně nijak netají svým zájmem unii CDU/CSU do voleb vést. Nikdo ale nepochybuje o tom, že kancléřské ambice má i Söder, který prozatím vystupuje zdrženlivě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy