Pražský rodák Stanislav Tereba se ve sportovním prostředí pohyboval odmalička. Talentovaný atlet a lyžař zdědil geny po svém otci, stolním tenistovi Václavu Terebovi. Aktivního sportování však musel zanechat kvůli zranění, absolvoval tříletý kurs fotoreportérů při Československém svazu novinářů a začal fotit. Počátky byly skromné. Pozdější vítěz slavné mezinárodní soutěže začínal se snímky pro výrobce sportovního vybavení.
O své nejslavnější fotografii vždycky říkal, že ji pořídil vlastně náhodou. "Mám asi šest nebo sedm lepších, ale tahle je nejúspěšnější," zdůrazňoval. Jak se mu tedy podařilo zachytit gólmana sparťanských fotbalistů Miroslava Čtvrtníčka uprostřed přívalu deště?
"Bylo to ve druhém poločase utkání, ostatní fotografové o přestávce odešli, ale já chtěl mít jiný záběr," vzpomínal. "Zaostřil jsem na míč, který zůstal ležet v louži za postranní čarou. Najednou vidím, jak se pro něj vydal Mirek Čtvrtníček. Rychle jsem upravil záběr, počkal si a cvakl dva snímky. Tohle je jeden z nich," popisoval snímek, kterým se v roce 1959 zapsal mezi nejlepší fotografy světa v soutěži, která vznikla o čtyři roky dříve.
Od roku 1960 pak tři desítky let pracoval pro deník Večerní Praha, kde fotooddělení mnoho let také vedl. Později působil v dalších médiích, například v Občanském deníku, Sportu plus, Dobrém večerníku a Pražských novinách. Živil se také jako fotograf na volné noze.
Ve své práci se věnoval nejen sportu, ale byl také jedním z dvorních fotografů zpěváka Karla Gotta. Známý je jeho snímek, kdy zachytil populárního interpreta ve výskoku před pražským Rudolfinem. "Kvůli té fotce jsem musel vydloubnout několik kostek z dláždění pod schody, jinak bych tak dobrý úhel nezískal," vyprávěl později.
Kromě fotografických úspěchů měl za sebou i dramatické chvilky. V roce 1964 byl hlavním podezřelým z vraždy ve Vysokých Tatrách, kauza později zlidověla díky televiznímu seriálu 30 případů majora Zemana, konkrétně dílu nazvaném Tatranské pastorále. Tereba byl v Tatrách na svatební cestě ve chvíli, kdy se u Skalnatého plesa objevila mrtvola uškrcené dívky. Místní lidé popisovali, že s ní viděli fotografa, který vypadal jako on.
Naštěstí se ale našlo dost svědků, kteří potvrdili, že se Tereba během dovolené nehnul od své novomanželky. Neznámý muž, po kterém policie pátrala, měl navíc jiný fotoaparát, než jakým na dovolené fotil slavný pražský reportér.
Na Terebových snímcích dodnes ožívají staré časy. Pod orlojem na Staroměstském náměstí se v dnešní době scházejí turisté, u stolků v okolních restauracích posedávají hosté. Přitom právě tady před více než půl stoletím Tereba zachytil oblíbenou klukovskou kratochvíli - sportování přímo na ulici. Na snímku, kterému říkal Gól pod orlojem, tu kluci hrají hokej.
Během srpna 1968 dokumentoval Tereba invazi sovětských vojsk do Československa, která ukončila období Pražského jara, jak se nazývalo krátké uvolnění tehdejší komunistické totality. Terebovy snímky, sportovní i společenské, zvítězily v mezinárodních soutěžích v Argentině, Spojených státech, Rakousku i v Japonsku.
V roce 2007 se společně s kolegy, s nimiž téměř půl století určoval směr české sportovní fotografie, dočkal výstavy v Národním muzeu. Tereba tu byl v dobré společnosti. Vedle něj vystavovali například bývalý ligový fotbalista Karel Novák, z něhož se stal jeden z nejslavnějších českých fotbalových fotoreportérů, jeho učitel Jaroslav Skála, nebo první fotograf ze sovětského bloku, který fotil závody Formule 1, Antonín Bahenský.