Výtvarný glosář: možnosti světla a archivy času

Tereza Špinková
11. 12. 2012 7:37
O nových výstavách Hynka Alta a Alexandry Vajd, Václava Kopeckého a Filipa Cenka
Dílo Alexandry Vajd a Hynka Alta
Dílo Alexandry Vajd a Hynka Alta | Foto: Aktuálně.cz

S ustupujícím podzimem a nadcházejícím adventem připravilo několik galerií výstavy umělců zaměřujících se ve své tvorbě na fotografii, následující text přináší pozvání na tři z nich. Všechny spojuje chápání fotografie nikoli jen jako zprostředkovatele zobrazujícího skutečnost tak, jak ji známe a běžně vnímáme. Autoři se často noří do problematiky samotného média, sledují jeho možnosti a odkrývají různé způsoby, jak se na toto světlem tvořené umění dívat a jak s ním pracovat.

Hynek Alt, Aleksandra Vajd: Not ready! (Galerie TIC / Galerie U Dobrého pastýře)

Česko-slovenská umělecká (a partnerská) dvojice Hynek Alt a Aleksandra Vajd jen zřídka pracuje a vystavuje odděleně. Alt a Vajd žijí a tvoří v Praze, kde rovněž již čtyři roky vedou Ateliér fotografie na Vysoké škole umělecko-průmyslové, který za jejich působení (mimo jiné) přešel z katedry grafiky pod katedru volného umění.

Foto: Aktuálně.cz

Jejich pojetí fotografie je konceptuální; tento přístup v jejich tvorbě znamená určité vymezení se vůči fotografii jakožto služebnému řemeslu a mající jiné cíle než vytváření krásných a dokonalých fotografií s věcnými tématy a motivy. V průběhu několika posledních let umělci vystavovali v Praze, Ústí či ve Slovinsku, probíhající výstava je jejich první samostatnou prezentací v Brně. Podle autora textu k výstavě Jiřího Ptáčka expozice ukazuje hlavní atributy jejich tvorby a to především z pohledu, jenž by se zjednodušeně dal nazvat jako „retrospektivní", je však jasné, že takto jednoduché to není a v jejich případě ani nemůže být.

Autoři v několika místnostech Galerie U Dobrého pastýře vytvářejí laboratorní prostředí, ve kterém se zabývají vlastní tvorbou a vrstvením jakýchsi archivů, mající svá specifika. Název výstavy: Not ready! pak může být pro diváka dostačujícím vodítkem, jak se na představovanou tvorbu obou fotografů dívat. Nehotovost v tomto případě ukazuje příležitosti, které zkoumání fotografického média nabízí a jaké mohou být pracovní postupy dnešních fotografů-umělců. Alt a Vajd své výstavy pojmenovávají systematicky s cílem navození určitých situačních prostředí, naznačujících procesualitu jejich práce (například výstava slovinských jeskyní, focených zevnitř nazvaná The place from where you think v pražské Fotograf Gallery na jaře tohoto roku).

Skrze formální sledování principů fotografického média a toho, co je schopné (ne)zobrazovat, sledují názvem sevřené téma a divákovi nabízejí proniknutí do strategií jejich tvorby v celé vrstevnatosti. A pokud někdo ze čtenářů zamíří přes Vánoce do Ljubljany, v Galerii Škuc bude po dobu jednoho měsíce od 13. prosince k vidění výstava této dvojice nazvaná When will I see you again.

Hynek Alt, Aleksandra Vajd: Not ready! 31. 10. - 20. 12. 2012, út - pá 10:00-18:00, so 11:00-14:00, Galerie TIC / Galerie U Dobrého pastýře, vstup: 40 / 20 Kč

Václav Kopecký: Hotel Zenit (Drdova Gallery)

Foto: vaclavkopecki.com

Výstava Václava Kopeckého v Drdova Gallery je v pořadí třetí prezentací uskutečněnou v těchto prostorách na pražském Žižkově. Galerie byla otevřena v červnu výstavou Jana Pfeiffera, na podzim zde byla ukázana tvorba Pavly Scerankové. Všichni tři doposavad představení autoři spadají právě pod křídla Lucie Drdové, která prostor vlastní a provozuje. Praha tak získala další galerii, která se soustředí na mladé autory a rozhodně stojí za pozornost.

Přes Vánoce až do 12. ledna je ve třech místnostech prezentována součásná tvorba Václava Kopeckého pod názvem Hotel Zenit. Dojem, že tento název již někde zazněl, není mylný. Václv Kopecký je umělec pohybující se na poli fotografie - studoval v Ústí nad Labem v ateliéru Pavla Baňky a následně navázal magisterským studiem na VŠUP v Ateliéru fotografie u Hynka Alta a Aleksandry Vajd. Letos diplomoval a svou magisterskou práci nazval právě Hotel Zenit. V galerii Lucie Drdové však nevystavuje svou závěrečnou školní práci (ta byla vystavena v galerii 35m2 o několik bloků vedle) - název Hotel Zenit používá již delší dobu a zřejmě u něj ještě nějakou dobu setrvá.

Foto: vaclavkopecki.com

Sám Hotel Zenit se nachází v Bosně a Hercegovině a jedná se o přímořský obří komplex, který si autor vyfotografoval zhruba přede dvěma lety na jedné ze svých cest. Jeho název posléze převzal do své tvorby jako zastřešující téma, nebo možná spíše jako okruh, který mu umožňuje volně se pohybovat na vytyčeném poli. Hotel chápal jako iluzorní svět sám pro sebe, fungující na základě předem daných umělých zákonitostí. Toto chápání situace mu sloužilo jako metafora, kterou vztáhl na svou práci. Soustředěním se na jednu myšlenku po delší čas si Kopecký vytvořil specifickou platformu, ze které posléze začaly vycházet zdánlivě nesouvisející díla. V probíhající výstavě můžeme vidět jeho tvorbu z několika pohledů, pokud se zaměříme na jejich vizualitu a povrch, spojitost nalezneme jen ztěží.

Jednotlivé série či cykly, které vytváří, spolu souvisejí skrze zájem o odhalování podstaty fotografického obrazu a jeho vlastností. Autor se dostává za vizuální informaci, zobrazované motivy nejsou důležité, mají sloužit spíše jako ukazatelé dějů a procesů. Pracuje s analogovou fotografií, která v sobě přímo odráží vznikající obraz, zabývá se tím, co dokáže vytvořit světlo na fotografickém papíře, zaznamenává děje, které v podstatě nejdou zobrazit, protože se odehrávají mimo možnosti zachycení. Obrazy květin na sybachromu, barevné vlajky a ne-zobrazená vlna ukazují vlastnosti fotografie, přemýšlení samotného autora a vznášejí otázku, předeslanou autorkou doprovodného textu Hany Buddeus: je fotografie tím, co nám ukazuje?

Václav Kopecký: Hotel Zenit, 16. 11. 2012 - 13. 1. 2013, Drdova Gallery, út - pá 13:00-18:00, so 14:00-18:00, vstup zdarma

Filip Cenek: Překrývka / Overlay (Hunt Kastner artworks)

Foto: Aktuálně.cz

Filip Cenek se do povědomí širší veřejnosti dostal v loňském roce, kdy se stal jedním z finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Vystudoval Fakultu výtvarných umění v Brně, ateliér videa, poté navázal postgraduálním studiem v Centru audiovizuálních studiíí na FAMU v Praze. Žije a pracuje v Brně, na FAVU nadále působí jako asistent v Ateliéru intermédií. Ve své tvorbě se zabývá především animací, videem a projekcí fotografií společně s textem. V Praze svou tvorbu v nedávném čase představil hned několikrát - na podzim měl dvě téměř souběžné výstavy v galerii Školská 28 a ve Fotograf Gallery. Galerie Hunt Kastner na Praze 7 uspořádala autorovi výstavu, nazvanou Překrývka / Overlay, trvající až do 21. prosince. Galerie dlouhodobě představuje umělce mladší generace, řadu z nich rovněž zastupuje.

Filip Cenek pracuje především s diaprojekcí a nelineárním vyprávěním příběhů. Obrazovou část své tvorby kombinuje s vloženými titulkami - často používá na promítání dva otočné projektory - karusely, které, naprogramované v asynchronní smyčce, odvíjí před divákem příběh s dvojitou informací.

Foto: Aktuálně.cz

Text s obrazem se prolínají, neumožňují nikdy jejich komplexní zachycení v nějaké ucelenosti. Projekce však přináší specifickou atmosféru - pomlky mezi přetáčením jednotlivých diapozitivů vytvářejí mezery ve sdělení, komentáře doplňují obrazovou informaci. Asociují chvíli film a chvíli báseň, ta však je nedořčená a pevný a stále stejný zůstává jen rytmus, určovaný přístrojem.

Pro galerii Hunt Kastner zvolil Filip Cenek jednodušší instalaci. Stejný obraz / fotografie je sledována skrze různá světelná a velikostní možnosti a měřítka. Obraz se tak před divákem proměňuje - tentokrát se nemění promítáním různých fotografií, ale autor ukazuje možnosti zobrazení jednoho obrazu za různých podmínek; podle tiskové zprávy se tak „vyhýbá monotónnosti instalace na galerijní stěnu". 

Filip Cenek: Překrývka / Overlay, 14. 11. - 21. 12. 2012, Hunt Kastner artworks, út - pá 13:00-18:00, so 14:00-18:00, vstup zdarma


 

 

Právě se děje

Další zprávy