reklama
 
 

Vatikán čeká další šifra mistra Browna. Ztracený symbol

21. 4. 2009 18:00
V září vyjde další knižní příběh symbologa Langdona

New York -  Rok 2009 bude nejspíš v účetních uzávěrkách znovu po třech letech patřit Danu Brownovi. Už v květnu vstoupí do kin adaptace  jeho knihy  Andělé a démoni,  jejíž děj předchází  autorovu nejslavnějšímu románu Šifra mistra Leonarda - který byl zfilmován právě v roce 2006.

A v září, až bude  publikum dostatečně nažhavené na vraždy, pátrání a spiknutí, přijde na pulty Brownova nová kniha, která bude naopak pokračováním Šifry - román The Lost Symbol (Ztracený symbol).

Indiana Jones šmrncnutý biblí

Brown je spolu s autorkou Harryho Pottera označován jako ten, kdo vrátil čtenáře do knihkupectví. Je to ale i autor, jenž do literatury nenávratně vnesl interaktivní přednosti počítačových her. Nebojí se mixu thrilleru a dějin náboženství, je to jako Indiana Jones šmrncnutý biblí; při čtení jeho knih má čtenář pocit, že se baví a vzdělává zároveň.

Románu Šifra mistra Leonarda (Da Vinciho kód) se od roku 2003 prodalo na 70 milionů výtisků a stal se z něj celosvětový bestseller. Ústřední tezí knihy je teorie, že Ježíš měl dceru s Máří Magdalénou a že jeho potomci stále žijí - což se katolická církev a organizace Opus Dei pochopitelně snaží stůj co stůj utajit, protože by se celé křesťanství muselo mimo jiné stavět otevřeněji k sexualitě.

Akademici, církevní odborníci i literární kritici sice Browna většinou obviňují, že se jen zaštiťuje svými rešeršemi a že mu vědecké hypotézy a teorie slouží pouze jako základ pro důmyslně zkonstruované, nicméně senzacechtivé čtivo.

Globální publikum se však zřejmě v nejisté době cítí osvíceno a má pocit, že konečně „prohlédlo". Miliony lidí po celém světě se tak při čtení Brownovy fikce nechaly strhnout konspiračními teoriemi, tajnými organizacemi a hledáním Svatého grálu.

Značný vliv na to paradoxně měla sama katolická církev, kterou kniha sice dlouho nechávala chladnou, nakonec se však ozvala v souvislosti s chystanou premiérou filmové adaptace. 

Symbolog nastupuje

Lepší reklamu si tvůrci nemohli přát. Však také film s Tomem Hanksem v hlavní roli na celém světě vydělal přes nepříznivé recenze kulatých 750 milionů dolarů. Určitě k nim přispěl i Brownův soud s autory knihy Svatá krev a svatý grál, kteří tvrdili, že jim teorii Ježíše-otce ukradl.

Nakonec se radovali všichni: Brown, který proces vyhrál, filmaři i původní autoři, kterým se několikanásobně zvedl prodej.

Šifra mistra Leonarda znovu vylétla do žebříčků, v Evropě se v roce 2006 stala třetí nejprodávanější knihou. Na prvním místě se tu objevila dokonce Brownova prvotina -  Digitální pevnost z roku 1998!

I tento orwellovský thriller o národní bezpečnosti se už od začátku dobře prodával, ale rafinovaný nápad dostal Američan, který chtěl prý být slavný od dětství, až o dva roky později. V roce 2000 totiž přišli Andělé a démoni a s nimi profesor Robert Langdon a teorie spiknutí - konkrétně bratrstvo iluminátů bojující proti církvi - a navrch ještě antihmota.

Čtěte také:
Díky Andělům znám i českou minulost své matky
Vatikán bude bojkotovat další Anděly a démony
Hanks: Je to další výlet do renesance
Soutěž o knihu Andělé a Démoni

V roce 2001 Následovala Pavučina lží a za ní už doposud nejslavnější Šifra. Nyní tedy čtenáře čeká po filmovém opáčku její nástupce. Zatím se o něm ale ví jen tolik, že Brown očekávatelně znovu povolal profesora z Harvardovy univerzity a oznámil, že děj se odehraje během pouhých 12 hodin.

Britskému nakladatelství Random House to ale stačí, aby v první várce, která vyjde 15. září, nechalo pro Evropany vytisknout pět milionů kopií - což je prý rekord v počátečním nákladu.

Další podrobnosti budou jistě následovat. Zatím jsou ale diváci a čtenáři zásobováni dávkovanými informacemi, co bude Langdon (opět v podání Hankse) za necelý měsíc v kinech dělat s tím, že se církev ocitla před útokem sil s pradávnými kořeny.

Vatikán plánuje vůči Andělům a démonů "autorizovat bojkot" a Dan Brown si může zabookovat dobrou účetní.

autoři: Kultura, Red Kul | 21. 4. 2009 18:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama