Díky Andělům a démonům znám i českou minulost své matky

Kultura Kultura, Red Kul
18. 4. 2009 14:15
Exkluzivně: S Ayelet Zurer o Andělích a démonech
Foto: Aktuálně.cz

Loas Angeles - Existuje řada zážitků, které si Ayelet Zurer z šestiměsíčního natáčení filmu Andělé a démoni s Ronem Howardem odnesla. Ale byla to noc po dlouhém natáčecím dni na jednom z nejslavnějších náměstí v Římě, která se jí do paměti obzvlášť zapsala.

"Seděli jsme po dlouhém dni na Piazza Navona a všichni - každičký člen štábu - společně sledovali fotbalový zápas. Vzpomínám si, že tu byl i pěvecký sbor a očividně si všimli, že tam Ron je, protože začali zpívat titulní melodii z Happy Days."

Čtěte také:
Vatikán bude bojkotovat další Šifru - Anděly a démony

Ta chvíle prý byla doslova magická. "Po jedné ruce Ron, po druhé Tom a já poslouchala jejich vyprávění, jak spolu natáčeli Apollo 13 a Šifru mistra Leonarda. Byla to opravdu ohromná noc, i když jsem při natáčení podobných okamžiků zažila spousty," říká třicetiletá izraelská herečka před premiérou, která se uskuteční 15. května.

V Hollywoodu si vybudovala úspěšnou kariéru ve snímcích Mnichov či Úhel pohledu. V filmu Andělé a démoni, který je stejně jako Šifra mistra Leonarda adaptací knihy Dana Browna, hraje s Hanksem hlavní roli - vědkyni jménem Vittoria Vetra.

Andělé a démoni vyšli v roce 2000, tři roky před Šifrou;  poprvé se v nich objevil Robert Langdon, expert na náboženské symboly.

Příběh začíná, když je v evropském centru pro jaderný výzkum CERN v Ženevě nalezena mrtvola Viktoriina kolegy, který má do hrudi vyřezán tajuplný symbol. Vetra tu prováděla tajné pokusy s antihmotou, která může při styku s hmotou přivodit katastrofální důsledky.

Langdon symbol identifikuje jako znak iluminátů - bratrstva, které se po téměř čtyři sta letech vynořilo, aby pokračovalo v pomstě na svém nepříteli, katolické církvi.

Foto: Aktuálně.cz

Oba hrdinové se setkají v Římě, kde se právě kardinálové scházejí, aby zvolili papeže; vrah mezitím vyhrožuje, že vyhodí Vatikán do vzduchu. Langdon a Vittoria se tak pod tlakem času pokoušejí se rozluštit vodítka v podobě starobylých znaků, která by je mohla dovést až k iluminátům.

Byla jste se podívat v CERN?
Tak trochu! No, vlastně to byla naše filmová verze CERN, ale byla jsem tam dělat pár tiskových konferencí a byla jsem ráda, že jsem ho mohla vidět ve skutečnosti. Nicméně je legrační, že dneska se k informacím můžete dostat úplně jiným způsobem, než když jsem chodila do školy já. Brouzdala jsem po internetu a mohla jsem si CERN prohlédnout na YouTube

Vaše ateistická postava tam trávila veškerý čas…

Je to vědkyně a s Bohem nechce mít nic společného. Ale náboženství respektuje, protože vyrostla ve společnosti velice pobožného člověka. Ačkoliv většinu dospělého života strávila v CERN, dospívala podle knihy v klášteře. A zajímavé je, že jsem právě díky filmu zjistila, že i moje matka vyrostla v klášteře.

Když přijela na natáčení do Říma, aby se na nás podívala, povečeřeli jsme v rybí restauraci. Povídali jsme si, co zažila: během druhé světové války žila v klášteře v Československu. Bylo to dojemné - a je to zajímavá paralela. Ačkoliv se o tom ve filmu nemluví, je to pouto, které mě s mojí postavou spojuje.

O minulosti vaší matky jste dřív nevěděla?
Ne moc přesně, ani kolik času tam strávila. A nikdy jsem si s ní nesedla a nepovídala si s ní o tom. A ona to tehdy se mnou probrala tak důkladně, jak to jen bylo možné. Vyrostla tam, a pak ještě v náhradní rodině křesťanů.

Kde se ve vás vzalo herectví? Hrála vaše matka?

Tom Hanks v Římě při natáčení
Tom Hanks v Římě při natáčení | Foto: Reuters

Nemá žádné umělecké nadání a sama to o sobě prohlašuje, takže není ode mě zlé to říct. Ale moje babička z matčiny strany hrála jako mladá v divadle, dokud jí otec neřekl, že je na čase se naučit nějaké skutečné povolání. To bylo taky v Československu.

Jak se vám spolupracovalo s Tomem Hanksem?
Je to výjimečný člověk. Opravdu byl v mnoha ohledech vyvolen bohy. Je velice talentovaný, velice chytrý a velice zábavný, a kromě toho je velmi citlivý a má neuvěřitelnou schopnost pochopit všechny okolo, ale přesto mlčet a neprojevovat vlastní ego. Je s ním také velká legrace.

Při natáčení se skoro nikdy nevrací do přívěsu, postaví si někam stolek a židli, je tam u počítače se svými scénáři a vy si k němu můžete přisednout a popovídat si. Někdy může mít hodně práce nebo třeba píše; ale je tam k dispozici. A my tam spolu takhle byli skoro každý den.

Foto: Aktuálně.cz

Setkala jste se s Danem Brownem?
Ano, byli jsme na fakt luxusní večeři v Římě. Měla jsem šanci si s Ronem popovídat o jeho filmech a s Danem o jeho knihách - a navštívil nás i během natáčení.

Četla jste některou z jeho dalších knih?
Četla jsem jen Anděly a démony. A neměla jsem šanci přečíst si Šifru mistra Leonarda, protože jsem viděla film! A tím to pro mě skončilo, je těžké vrátit se na začátek příběhu a číst knihu, když už jste viděli film - alespoň pro mě rozhodně.

Bude film odpovídat předloze?
Myslím, že muselo dojít k jistým změnám, protože jinak by ve filmu bylo příliš informací a možná by děj ubíhal příliš pomalu; film je rychlý a musí si vás podmanit. Takže o něco přijdete - mizí některé postavy nebo jisté aspekty příběhu, ale obecně jde o totéž.

Co aspekt víry? Kniha pokládá otázky o vědě na jedné straně a víře na straně druhé...
Hned na prvním setkání s Ronem jsem mu řekla, že mě na tom příběhu zaujalo především to, že tu existuje jakýsi názorový trojúhelník - věda, víra a něco mezi tím. Líbí se mi, že pokládá takové otázky. Ten příběh se odkazuje na 15. století, ale svým způsobem je aktuální; vlastně se toho tak moc nezměnilo.

Pomohlo vám to vnímat svou vlastní víru?
Já jsem věřící člověk. Ale rozhodně nejsem člověk, který by vyznával náboženství. Vnímám víru.

Žijete v Kalifornii, ale vyrostla jste v Tel Avivu. Měla jste šťastné dětství?
Bylo to příjemné. Když jsem vyrůstala, byla kolem nás jen pole, dneska tam jsou všude budovy. Ale ano, měla jsem tam pěkné dětství.

Foto: Aktuálně.cz

Mezinárodní kariéru jste započala Mnichovem.  Pro vás musel být velice důležitý film, že?
Mnichov byl zásadní a Steven Spielberg je jedním z mých největších vzorů. Byl to opravdu skvělý film a objevil se v pro mě velice zvláštní době. Zrovna jsem byla po porodu, měla jsem dvouměsíční dítě. A oni mě kontaktovali a zeptali se mě, jestli bych zašla na konkurz na film, o kterém mi nemohou nic říct, co je zač ani kdo ho točí, ale že ten konkurz je druhý den.

Já odpověděla, že to není momentálně v mých možnostech. A oni povídají, abych to nikomu neříkala, ale že jde o Stevena Spielberga... takže jsem okamžitě přikývla! Bylo to úžasné. Je to velice výjimečný člověk - velmi moudrý. Vždycky mu volám, když potřebuji poradit.

Zmínila jste se o synovi. Berete ho s sebou, když jedete natáčet?
V případě Mnichova byli tak laskaví, že jsem se jich ani nemusela ptát. Prostě řekli: "Fajn, role je vaše, a dítě si vezmete s sebou". A od té doby tomu tak vždycky bylo. Je to hotová věc - cestuji se svou rodinou; teď jsou synovi čtyři. Beztak bez nich nemohu žít - když jsem od nich moc daleko, stává se ze mě úplně jiný člověk.

 

Právě se děje

Další zprávy