Muzeum nazvalo výstavu Dobrodružství sběratele Bedřicha Formana, neboť ze sbírek tohoto grafika, uměleckého fotografa a znalce výtvarného umění, získaných darem či nákupem, expozici připravilo.
Forman shromáždil velké množství vzácného uměleckého materiálu z různých asijských zemí, především z Indonésie. Sběry uskutečnil převážně ve 20. - 40. letech 20. století. V Indonésii se věnoval zejména sběru textilu, batiku i ikatu, vzácných textilií, které jsou dnes unikátními muzejními exponáty. Jeho vybraný vkus a sběratelský cit mu umožnil nashromáždit předměty, jejichž hodnotu historickou i uměleckou prokázal čas. Z ostatních oblastí Asie Indie, Předního východu, Číny a Japonska dovezl také ukázky buddhistického umění, porcelán a předměty archeologického i etnografického charakteru.
Z množství vystavovaných předmětů jmenujme např. nepálskou závěsnou lampu, která stejně jako hlava boha Šivy, pochází z oblasti střední Indie z 11. století, nebo rituální figurky vyrobené z čínských mincí ze 17. století z Bali.
Rozsáhlá je sbírka buddhistických votivních plastik, zejména obětin zvaných cchaccha z Tibetu, Mongolska, Barmy a Thajska. Ameriku zastupují keramické nádoby a hlavy božstev z oblasti Mexika a Peru. Nejstarší plastiky jsou patnáct set let staré.
Muzeum získalo z Formanových sbírek darem či nákupem na 560 předmětů - z nich jsou na výstavě představeny více než tři stovky. "S tímto sběratelem a cestovatelem, který žil v letech 1919 až 1985, muzeum spolupracovalo. Podílel se na vzniku významných publikací a od 50. let inicioval řadu expedic," řekla komisařka výstavy Dagmar Pospíšilová.
Bedřich Forman, ovlivněn rodinným kulturním prostředím, od mládí inklinoval k výtvarnému umění a záhy jevil zájem i o tvorbu orientálních národů. Spolu se svým bratrem Wernerem postupně rozvinuli velkorysý projekt soustavného zpřístupňování orientálního umění veřejnosti Západu. V úzké spolupráci s orientalisty a muzei i galeriemi u nás (hl. Náprstkovo muzeum a Národní galerie) a v zahraničí, jakož i náročnou prací v terénu, uváděli do povědomí současných generací podklady kulturního dědictví Východu, což jim získalo světový ohlas a četná ocenění. Proslul nápaditou a s reprodukovanými uměleckými díly plně sourodou grafickou úpravou více než dvou set špičkových výtvarných publikací, v nichž se často uplatňoval jako ilustrátor a umělecký fotograf; podílel se též na výtvarném pojetí výstav orientální umělecké tvorby.