Tenhle Rock´n´roll jsme potřebovali

Jan Šprincl
24. 2. 2007 0:00
Recenze - Rock´n´roll Toma Stopparda přichází na jeviště ve chvíli, kdy se konečně dozvídáme, kdo a jak se zapletl s StB.
V hlavní roli Jana vystupuje David Prachař.
V hlavní roli Jana vystupuje David Prachař. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Lepší načasování si v Národním divadle nemohli přát, spolupráce s tajnou policií je jedním ze zásadních témat Stoppardovy hry. Ptá se v ní, jak moc si ďábla pustit k tělu a jestli s ním vůbec začít mluvit, tedy co znamená věřit lži a vědomě v ní žít.

Rock´n´roll je pro Národní divadlo a českého diváka úspěchem hlavně společenským. Nejsledovanější česká scéna konečně solí rány, které se nezahojily a my rádi děláme, že nejsou.

Foto: ČTK

Stoppard se zaměřil na dva povahově i názorově rozdílné vzdělance. Profesor Max je marxistou, který svět řeší z pozice svobodného intelektuála usídleného v Cambridge. Jeho žák Jan se po návratu do Československa střetá se socialistickou realitou šikany, výslechů, pronásledování a vězení. Záchranou jsou mu LP desky i přesvědčení, že bigbítová kapela si má hrát, co chce a jak chce.

Rock´n´roll před Hynaisovou oponou otevírá vystoupení kapely The Plastic People of the Universe, rocková hudba se prolíná celou inscenací a rytmizuje dění na jevišti. Hlavně v první polovině to ale působí jako encyklopedie sedmdesátých let: škoda, že anglicky zpívané texty nemůžou být na českém jevišti komentářem nebo kontrapunktem příběhu, jak byly v originále myšlené.

Z autorova česko-britského tématu světa politiky a básní Sapfó se režisér Ivan Rajmont pochopitelně soustředil na domácí prostředí. Scéna Jozefa Cillera není než sbírkou ošuntělého nábytku a ukazuje, že Rock´n´roll by se jako konverzační hra víc hodil na menší jeviště.

Herci Národního, kteří se loni na tom samém místě utopili v moři slov Stoppardovy starší hry Arkádie, v Rock´n´rollu pochopili, že na to musí jinak. David Prachař jako Jan ukazuje, že když je téma hercovi blízké, může i vykonstruované repliky zpracovat, vzít za své a nabídnout divákovi v podobě vlastního příběhu.

Plastic People of the Universe
Plastic People of the Universe | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Díky Prachařovi nedopadla inscenace jako oživlý dějepis a je to on, kdo scénám s perzekvovaným Ferdinandem (Jan Hartl) a britským novinářem Nigellem (Ondřej Pavelka) dává lehkost. Přiznejme, že důležitou roli na premiéře hrálo pamětnické publikum, o kterém se hrálo a které se s nepotlačitelnými pohnutkami dívalo na sebe samo. A ve stoje (si) dlouho aplaudovalo.

S šedým Československem kontrastuje prostředí domu v Cambridge, kde bydlí Max (Alois Švehlík) s manželkou Eleanor a dcerou Esme (obě role hraje Miluše Šplechtová). Zde se potkáváme s ryzí "stoppardovštinou" - vybroušeným textem plným špičkování, hádek i trumfů. Tuhle roli Švehlík dobře zvládá; Miluše Šplechtová, jejíž dvě postavy místy splývají, nezřídka jen psychologizuje nad svým osudem.

Druhá polovina inscenace se soustředí na dovysvětlení příběhu (ano, nic se neděje a jen se mluví a mluví) - kdo spolupracoval s StB, kdo žil v omylu, kdo koho miluje a hlavně že tu v počátcích nešlo o nic jiného, než aby si rocková kapela mohla hrát podle svého.

Finále Rock´n´rollu je působivé: hrdinové ve svobodné Praze jdou na koncert Rolling Stones a zatímco na velkém plátně Mick Jagger otevírá svá nemalá ústa, jeviště se zvedá a štafetu přebírají Plastici. Inscenace končí jako rockový koncert, což diváci po tříhodinové náloži ocení. Takový závěr je vylháním se z jasné interpretace nové doby, ale zároveň výhrou. Divák naživo vidí kapelu, o které se celou dobu mluvilo a kterou má pocit že dobře zná.

Skupina The Plastic People of The Universe v závěrečné scéně představení Rock'n'Roll.
Skupina The Plastic People of The Universe v závěrečné scéně představení Rock'n'Roll. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Ano, text Rock´n´rollu stejně jako jeho inscenace historii zjednodušují a schematizují. Pro dramatika jsou fakta prostředkem, jak sebevědomě vypovídat o sobě a světě, ve kterém žije. Rock´n´roll není angažovaný, ale ani se neskrývá za jinotaje.

V Národním se možná ztrácejí jeho jemnější valéry: jak se změnil od zkouřených šedesátých let život v Anglii, co je rozum a vědomí, čím vším je unikající postava Syda Barretta.

Ale konečně se tu hraje text, který by se mohl stát první větou společenské diskuse v Česku. Tím Rock´n´roll splnil i roli uměleckou.

Tom Stoppard: Rock´n´roll. Přeložila Jitka Sloupová, režie Ivan Rajmont, scéna Jozef Ciller, kostýmy Peter Čánecký, dramaturgie Lenka Kolihová-Havlíková. Národní divadlo Praha, premiéra 22. února 2007.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Prezident Zeman se příští týden setká s polským protějškem Dudou

Prezident Miloš Zeman se příští týden na Pražském hradě setká s polským prezidentem Andrzejem Dudou. Budou jednat o tématech Evropské unie či o visegrádské spolupráci. Na webu Pražského hradu to dnes uvedl mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.

Ředitel zahraničního odboru Pražského hradu Rudolf Jindrák řekl, že se setkání uskuteční na žádost Polska. "Polská strana chce konzultovat aktuální věci kolem Evropské unie a polského předsednictví Visegrádu," uvedl. Konkrétní témata se podle něj teprve dojednávají, předpokládá ale projednávání právě evropské a visegrádské agendy, mohla by být i příležitost probrat bilaterální témata.

Zdroj: ČTK
před 37 minutami

Za zbití a upálení bezdomovce uložil soud útočníkovi 13 let vězení

Za zbití a následné upálení bezdomovce v pražském Trojmezí potrestal soud Jiřího Málka 13 lety vězení. Uznal ho vinným z vraždy, z pokusu o těžké ublížení na zdraví a také z výtržnictví. Vyšetřovatelé činu uváděli, že muž vraždil, protože nesnáší sociálně vyloučené skupiny lidí. To se však nepodařilo prokázat a Málek to výslovně popřel. Uvedl také, že na útok si nepamatuje. Verdikt není pravomocný.

Třiapadesátiletý bezdomovec uhořel loni 6. července v přístřešku, který stál v lesnatém porostu mezi ulicemi Sady zahradnické mládeže a Doupovská. Příčinou úmrtí byla podle pitvy kombinace otravy oxidem uhelnatým a otravy alkoholem.

Málek připustil, že na místě činu byl, protože přišel na Trojmezí popíjet se svým známým z ubytovny. Podle rozsudku pak v opilosti napadl tamního bezdomovce, kterého předtím neznal, a to po sporu o víno. Zaútočil na něj údery pěstí do obličeje a kopy. Ležícímu, silně opilému muži také údajně skočil snožmo na hlavu. Poté odešel, za několik desítek minut se ale vrátil a zapalovačem na místě založil požár, který se rychle rozšířil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy