Praha - Šest writerů instalovalo v Praze za jedno odpoledne všem na očích svoje 3D piecy. Autor s nickem POINT tím svým navíc vytvořil čtrnáctimetrový pomník sobě - i obětem graffiti.
Nasládlé sochařské pop-přehlídce ve veřejném prostoru Sculpture Grande vyrostla minulý týden během jednoho odpoledne konkurence. Jako nezvaný host, bez mediální masírky i primátorského pózování, se objevilo něco jako Graffiti Grande, zatím asi největší 3D graffiti projekt, který tu kdy byl. Samozřejmě neoficiální.
Stojí za ním tři Honzové, Kuba, Lukáš a Michal. Jinými slovy v pražských ulicích se v jeden den v rámci kolektivní invazivní akce objevilo šest 3D pieců. POINT, LICER, GATOER PRAHA, SHOT, GENOE a HOEK. Dá se na ně narazit na náměstí, v parku i u výpadovek; v širším centru i okrajovějších částech.
Autorům je v průměru pětadvacet, jsou to hlavně studenti nebo absolventi uměleckých škol, "malovat" chodí cirka deset let a nejsou to jen Pražáci. Někteří se znají pár týdnů, jiní řadu let, v téhle konkrétní sestavě ale dělali poprvé - pro většinu to byl zatím největší 3D piece v životě. Dřevotřísková písmena jejich tagů zaplní menší halu, jejich výroba trvala tři týdny, rozváželo se najatým autem speditérské firmy. Asi je zbytečné zdůrazňovat, že všechno platili ze svého.
Nakládat se začalo v pravé poledne a nepovolená instalace několikametrových kusů probíhala ve městě za bílého dne a plného provozu. V podstatě bez komplikací. "Benga" sice byli sem tam nadohled, ale většinou se včas otočili jinam, nebo dělali, že nejsou. U 3D graffiti je nicméně prvoplánová trestnost sporná, nic se neničí, třidéčkové objekty se prostě postaví ve veřejném prostoru. Tam, kde jsou sice na očích, ale nebrání v provozu, nikoho neohrožují ani nijak zásadně nepřekážejí.
Utajovaná akce měla dobrou produkci a svižný scénář. První výsadek mladíků v černých brýlích v Holešovicích trval zhruba pět minut i s dokumentací. V centru se pracovalo obezřetněji. Jeden kus porazil vítr, ale večer po dodatečném ukotvení už zase stál. Jiný dodatečně trochu změnil stanoviště.
Práce se liší provedením i přístupem, jsou tu kompaktní i skládané jednopohledovky, kombinovatelné prostorové sestavy, lineární laťovka i velká kompozice architektonického typu. Konkrétní umístění se někdy řešilo ještě za jízdy; ale instalace nakonec většinou sedí a funguje s okolím i v průhledech.
GATOER PRAHA, HOEK a LICER - to je silniční klasika. Prostorově nejlíp vychází HOEK, originalitou písma GATOER v azbuce. LICER má s ženským aktem v zádech zvláštní šmrnc. SHOT je na tom podobně: vyvedený technicistní kompakt je na trávníčku v parku s cvrlikáním ptáčků, důchodci s pejsky a architekturou v pozadí celkem cool. Střed města zabydleli GENOE a POINT. V prvním případě zabere kombinovatelná skladba, pyramidální kompozice a samozřejmě drzé umístění v centru. Průhledově je na tom taky dobře, i když původně zamýšlená orientace v prostoru byla jiná.
POINT, to je kapitola sama pro sebe. Jeho monstrpiece se zavážel zvlášť a do náklaďáku se skládal jako tetris. Montáž a instalace na velmi frekventovaném místě trvala v pěti lidech asi hodinu. Výška přes tři a půl metru, délka sestavy čtrnáct, formát ale není samoúčelný - odpovídá otevřenému prostoru.
Přesahuje běžný tag a funguje i symbolicky. "Destruovaná" kompozice a nápis "pomník obětem graffiti" odpovídají logice věci i postojům subkultury. Point zase překročil běžné hranice graffiti a vytvořil další mezník oboru. Jeho kus tam natrvalo nezůstane, místo v "učebnicích graffiti" má už jisté, stejně jako celá akce.
P.S. Všechny kusy přežily na svých místech už skoro týden relativně bez úhony a už to se dá vzhledem k jejich velikosti i nasazení pokládat za úspěch.