Londýn - V galerii Tate v Liverpool vystavují od pátku svá díla čtyři finalisté nominovaní na letošní Turner Prize cenu, která je považována za jednu z nejdůležitějších v oblasti současného výtvarného umění.
Za třiadvacet let udílení ceny se letos poprvé expozice přesunula mimo Londýn a do finále, které konečnému vítězi kromě prestiže a slávy přinese i šek 25 tisíc liber, vybrala porota Nathana Coleyho, Mikea Nelsona, Zarinu Bhimji a Marka Wallingera.
Co do zastoupení médií to představuje výhradně instalace a fotografie v poměru 3 ku 1 a vítěz bude znám 3. prosince.
Zarina Bhimji vystavuje sérii snímků zachycujících melancholickou městskou krajinu afrických zemí, která vznikala více než osm let. Autorka se tak vrací k niternému tématu; sama pochází z Ugandy, odkud její rodina uprchla, když jí bylo jedenáct.
Nathan Coley z Glasgowa je proslulý především obřími kartónovými modely církevních staveb vyvedenými buď ve zlaté barvě nebo v modrobílých pruzích připomínajících cirkusové stany.
Porota ho vybrala za světelnou instalaci, která s nimi lehce souvisí. Svítící nápis There Will Be No Miracles Here (Tady se nebudou dít žádné zázraky) reaguje na propojení i konflikty mezi náboženskými a politickými autoritami.
Mike Nelson, který se do užšího výběru dostal již v roce 2001, přináší do galerií repliky jiných prostředí a vtahuje diváky do jiných světů. I nominované dílo porotci popisují jako klaustrofobické.
Umělec na sebe upozornil replikou temné komory, tentokrát byl vybrán kvůli instalaci ze dřeva a pletiva s názvem Svatyně toho, kdo ztratil paměť (Dvojitá klec).
Nejvíce pozornosti se v médiích dostává asi nejznámějšímu finalistovi Marku Wallingerovi, který vytvořil přesnou repliku stanoviště protiválečného demonstranta Briana Hawa. Bývalý tesař se stal v Británii symbolem odporu proti válce v Iráku, když se utábořil na londýnském Parliament Square.
Wallingerova instalace zahrnuje téměř pět set vyšisovaných transparentů. plakátů, fotografií, mírových znaků a vzkazů vyjadřujících podporu, které se Hawovi za dobu trvání protestu povedlo shromáždit - včetně autentického přístřešku. "Evokuje sílu zdravého rozumu proti hořké pravdě politiky," zní zdůvodnění poroty.
Výstavu čtyř finalistů doplňuje v mateřské, londýnské Tate Modern až do ledna 2008 retrospektiva představující významné práce výherců a nominovaných z minulých ročníků - německého fotografa Wolfganga Tillmanse, dua Gilbert & George nebo Damiena Hirsta.
To vše s cílem, který Turner Prize razí od počátku: přitáhnout pohled širší veřejnosti k současném výtvarnému umění, kterému se během uplynulých dvou dekád dalece podařilo přesáhnout region Británie.
Klání pravidelně budí otázky, co lze ještě vůbec považovat za umění. A tak byl možná největším skandálem posledních let fakt, že loni vyhrály abstraktní obrazy (!) Tommy Abtsové. Ani letos není výběr nijak skandální - aspoň na poměry ceny, která neváhala přidělit vítězství rozházené posteli nebo pravidelně blikajícímu světlu v prázdné místnosti.