Třicet případů z východní Evropy. Výstava přemýšlí nad postkomunistickými zeměmi

Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
8. 10. 2019 14:00
"Naši ruští přátelé si byli jistí, že nám v provedení plánu zabrání policisté v uniformách i v civilu, kterých je na náměstí vždycky bezpočet, a že nás zatknou," vzpomínají členové slovinské umělecké skupiny Irwin. V roce 1992 uskutečnili a natočili akci na Rudém náměstí. Trochu neostrý snímek je teď jedním ze třiceti videí, která tvoří výstavu Orient V. v pražském Colloredo-Mansfeldském paláci.
Snímek ze zahájení výstavy Orient V.
Snímek ze zahájení výstavy Orient V. | Foto: Dita Havránková

Kurátor Michal Novotný ji připravil jako páté pokračování cyklu zabývajícího se identitou východní Evropy. Výstava se v obměněné podobě představila v Rize, Bruselu, Krakově a Bratislavě.

Snímek z výstavy Orient V.
Snímek z výstavy Orient V. | Foto: Dita Havránková

Práce autorů z postkomunistických zemí jsou podle podobných postojů rozděleny do pěti pokojů paláce na úpatí Karlova mostu. Dohromady jejich dílo "rozjímá nad existencí východoevropské identity". Přehlídka, která kriticky reflektuje 30 svobodných let regionu, je součástí festivalu Fotograf.

Televize mezi fíkusy

Jeden z blikajících televizorů rozesetých v první místnosti mezi květináče s fíkusy ukazuje počínání skupiny slovinských umělců. V mikrobuse dorazili na okraj nejstřeženějšího náměstí Ruska.

Několik mladíků a dívek s námahou vytahuje z vozu obrovský smotek těžké látky, zapůjčený z moskevského Velkého divadla. Látka má černou barvu a tvar čtverce o rozměru 22 metrů čtverečních. Umělci jejím prostřednictvím parafrázují slavný obraz Kazimira Maleviče, který nazvou Černý čtverec (na Rudém náměstí), vše dokonají bez zásahu policie a po půlhodince plátno zase smotají.

To, co se na začátku devadesátých let minulého století zdálo být nepravděpodobné, se v současném putinovském Rusku jeví nemožné. Výstava, ohlížející se za vývojem svobody v postkomunistických zemích, nemohla začít výmluvněji.

Obzvlášť když sousední video od Rumuna Mateie Benajara dokumentárním stylem připomíná tragédii tří tamních rodáků, kteří se v roce 2007 snažili nelegálně dostat na Západ. Cestovali zaoceánskou lodí do Kanady, zavření v prázdném kontejneru společnosti Maersk. Během plavby byli objeveni a posádka je uprostřed Atlantiku hodila přes palubu.

Pohled do výstavy Orient V.
Pohled do výstavy Orient V. | Foto: Dita Havránková

Mužské choutky

Kvůli videím instalovaným ve druhém pokoji má výstava u vchodu vyvěšené varování pro nezletilé. Pokoj uvozuje název Všechny jsou vymóděné a nemají kam jít.

Dusnou atmosféru v zatmělém sále zhušťuje oplzlé sténání pornografického videa dvou slovenských umělkyň, Anetty Mony Chisy a Lucie Tkáčové. Autorky a zároveň herečky videa z roku 2004 zůstaly před kamerou oblečené, jen věrně ironizují mužské choutky. Jsou odpudivé i fascinující zároveň.

Super A od Aliny Kleytmanové.
Super A od Aliny Kleytmanové. | Foto: Fotograf Festival

O řád brutálnější je snímek charkovské rodačky Aliny Kleytmanové nazvaný Super A, který kombinuje pseudopornografické fantazie s reklamními postupy.

Naturalistické záběry kamery ohledávající části ženského těla se míchají s propagací dezinfekčních prostředků a například s punkovou scénkou z dámské toalety. Kleytmanová tak bez iluzí a drsně komentuje vnímání ženy či mladého ženského těla v ukrajinské společnosti.

Karpatské digitální louky

Výstava nabízí mnoho kontrastů. Animované video Jiřího Černického působí čistě, designově. Nic nesmí rušit divákovo soustředění.

Na bílém pozadí se objeví portrét mladé ženy. Z její hlavy se začínají odvíjet pásky myšlenek. Je to skutečný proud často iracionálních úvah, které si žena po určitý čas zaznamenávala. Myšlenky převedené do pohyblivých titulků houstnou, pohlcují obraz tváře, jež se začíná ztrácet. Nakonec vymizí jako vesmírné těleso vtažené černou dírou.

Snímek z videa Estonky Marge Monkové nazvaného Shaken Not Stirred.
Snímek z videa Estonky Marge Monkové nazvaného Shaken Not Stirred. | Foto: Festival Fotograf

Vybrané práce kurátor řadí do promyšlených kapitol, jejichž názvy jsou více poetické než vysvětlující. Další pokoje se jmenují například Karpatské digitální louky, Ďábel ve stroji či Stíny minulých budoucností. Každý by bylo možné rozvinout v samostatnou výstavu.

Orient V. je zhuštěnou přehlídkou témat, jejichž dosahy a interpretace zůstanou většině nezasvěcených návštěvníků neobjeveny. Jistý návod, jak vnímat či alespoň přestat ignorovat svébytnost východní části Evropy a jejích umělců, ale nabízí všem.

Kurátor Michal Novotný, který osm let vedl pražské Centrum pro současné umění Futura a od letoška je ředitelem Sbírky moderního a současného umění Národní galerie, nachází pro region, do nějž řadí i Česko, dva společné rysy: podceňování se a aroganci.

K nelichotivému úsudku jej přivedla zkušenost s díly mnoha zdejších umělců, která během pěti zastávek výstavního cyklu Orient vystavil. Výběr, jejž představuje v Praze, takový postřeh příliš nedokazuje.

Orient V.

Colloredo-Mansfeldský palác, Praha, výstava potrvá do 27. října.

 

Právě se děje

před 41 minutami

Erdogan změnil názor, s viceprezidentem USA Pencem se nakonec setká

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se ve čtvrtek setká s americkým viceprezidentem Mikem Pencem a ministrem zahraničí Mikem Pompeem. Informoval o tom šéf komunikací turecké vlády. Dříve totiž Erdogan setkání v rozhovoru s televizí Sky News odmítl s tím, že bude jednat pouze se svým protějškem Donaldem Trumpem a nechal se slyšet, že americkou delegaci, která chce jednat o nynější turecké intervenci v Sýrii, odkáže na jejich protějšky v turecké vládě.

Zástupci vlády USA letí do Turecka ve středu, ve čtvrtek pak mají začít oficiální jednání. Pompeo řekl, že cílem mise je najít řešení situace v Sýrii a ne rozbít americko-turecké vztahy.

před 49 minutami

Basketbalisté Nymburka zahájili Ligu mistrů výhrou nad Bambergem

Basketbalisté Nymburka zahájili základní skupinu Ligy mistrů vítězstvím 91:71 nad Bambergem. Domácí v pražské hale Královka vykročili za výhrou nad čtvrtým celkem minulého ročníku už v první čtvrtině, kterou vyhráli o 19 bodů.

Středočeši soupeře v úvodním dějství dokonale zaskočili. Do zápasu vstoupili sérií 16:0 a Bamberg se poprvé prosadil až po čtyřech minutách. Nymburk i díky 13 bodům Jaromíra Bohačíka první čtvrtinu vyhrál 30:11. Ve druhé části německý tým výrazně přitvrdil v obraně a Středočeši o poločasové přestávce vedli o 18 bodů.

Po pauze převzal Bamberg aktivitu, Nymburku se přestalo dařit střelecky i na doskoku a po nepovedeném závěru třetí čtvrtiny se náskok domácích ztenčil na osm bodů. Závěrečná čtvrtina už ale byla opět v režii Nymburka, který zpřesnil střelbu a vzal si dvouciferný náskok zpět. Nejlepším střelcem zápasu byl Bohačík s 24 body.

Basketbalová Liga mistrů - skupina C, 1. kolo:

Nymburk - Bamberg 91:71 (30:11, 52:34, 65:57)

Nejvíce bodů: Bohačík 24, Booker 18, Dalton 14, Hankins 10 - B. Taylor 16, Harris a Lee po 11, K. Taylor 10. Fauly: 20:21. Trestné hody: 24/21 - 16/9. Trojky: 6:14. Doskoky: 44:43.

Tabulka:

1. Nymburk 1 1 0 91:71 2
2. Tenerife 1 1 0 81:67 2
3. VEF Riga 1 1 0 80:74 2
4. Peristeri 1 1 0 70:64 2
5. Mornar Bar 1 0 1 74:80 1
6. Gaziantep 1 0 1 64:70 1
7. Nižnij Novgorod 1 0 1 67:81 1
8. Bamberg 1 0 1 71:91 1
před 1 hodinou

Basketbalistky USK Praha začaly Evropskou ligy výhrou v Rize

Basketbalistky ZVVZ USK Praha vstoupily úspěšně do nového ročníku Evropské ligy a vyhrály v Lotyšsku nad TTT Riga 73:66. Nejlepšími střelkyněmi v barvách českých šampionek a obhájkyň třetího místa byly shodně se 17 body Alyssa Thomasová a Valériane Ayayiová. Další zápas čeká svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové za týden ve Francii proti Bourges.

1. kolo Evropské ligy basketbalistek:

Skupina A:

TTT Riga - ZVVZ USK Praha 66:73 (14:20, 32:37, 43:58)

Nejvíce bodů: Drammehová 13, Harperová, Strautmaneová obě 12 - Thomasová, Ayayiová obě 17, Jonesová 12. Fauly: 18:18. Trestné hody: 21/16 - 20/13. Trojky: 6:6. Doskoky: 37:41.

Zdroj: ČTK
Další zprávy