Nové centrum současného umění vás vítá v kapitalismu

Tereza Kozlová
20. 10. 2008 20:20
Za holešovickým Doxem je podnikatel Válka
Foto: Tereza Kozlová

Praha - Holešovické Centrum současného umění Dox je příslibem nové éry pražského kulturního života. Zahajovací výstavou jsou od sobotní vernisáže čtyři monumentální instalace, z nichž nejrozsáhlejší je expozice španělského umělce José María Cany nazvaná Vítejte v kapitalismu!

Slovák Matěj Krén zase v Doxu vystavěl svou další knižní instalaci, která láká ke vstupu do nekonečného knižního vesmíru. A teoretik Jiří Hůla ve spolupráci s výtvarníkem Dominikem Langem představuje veřejnosti svůj archiv statisíců dokumentů o současném výtvarném umění, který založil v roce 1984.

Mezi obvyklými obličeji se objevila řada cizích tváří; Terezu Maxovou výstavou provázel sám José María Cano. Přítomnost modelky stejně jako dámy v leopardím kabátu sice tradiční vernisážisty poněkud znepokojovala, ale netradiční návštěvnice jen umocnily atmosféru místa.

Foto: Pavel Kroulík, Archiv
Čtěte také:
Módní návrhář: Za Designblokem stojí nadšení lidí

V tlačenici, která zaplnila téměř celé tři tisíce metrů výstavních prostor, byl také drobný muž v poněkud neforemném saku. To je on, řekl mi kolega. Leoš Válka, iniciátor a investor Centra Dox, úspěšný podnikatel v realitách, bývalý emigrant, horolezec, myč mrakodrapů, milovník architektury a umění.

Právě řešil technické nedostatky výstavního katalogu, které běžné oko stěží zaznamenalo. Na rozdíl od jiných uměnímilovných mecenášů neměl ochranku a nevypadal, že to celé dělá jen pro vylepšení vlastní image. Zdá se, že mnohamilionovou investici doplňuje i Válkova osobní angažovanost, propracovaná koncepce a kontakty.
 
Ambice centra jsou totiž vysoké, směřují až k Muzeu moderního umění v New Yorku. Uměleckým ředitelem Doxu je Jaroslav Anděl, bývalý ředitel Národní galerie v Praze, dnes žijící mezi Prahou a New Yorkem. Mezi členy mezinárodního poradního výboru je například i ředitel Londýnské Tate Modern Vincente Todoli.

Foto: Tereza Kozlová

Staré tovární budovy proměnil ve variabilní světlé prostory architekt Ivan Kroupa. Kromě výstavních sálů najdete kavárnu, knihovnu, obchod s designem a časem prý i restauraci.

Název Dox si pohrává s řeckými slovy doxa (názor) a paradoxon, stejně jako s blízkostí holešovických doků a odkazem na industriální dědictví budovy i celé čtvrti. Jednoduché výrazné logo vzniklo ve Studiu Najbrt.

Autor hlavní expozice, španělský umělec José María Cano, má za sebou úspěšnou kariéru hvězdy pop-music. V 80. letech se svou skupinou Mecano ovládal hitparády španělsky mluvících zemí. V novém století se ale rozhodl vstoupit do výtvarného umění.

Českému publiku se představuje několika soubory nadživotně zvětšených novinových výstřižků provedených voskovou technikou zvanou enkaustika. Největší soubor, který dal název výstavě, tvoří obří novinové fotografie desítek mocných mužů současnosti, jako jsou Rupert Murdoch, Dieter Zetche, Lakshmi Mittal, Steve Jobs. Umělec je divákovi předkládá jako dobové ikony.

Ve věži galerie pak autor stejnou technikou reprodukuje další dobové obrazy - novinový graf nejhodnotnějších značek světa nebo inzeráty nabízející společnice. Expozice překvapivě nepůsobí prvoplánově; díla minimalistickému prostoru ohromně sluší, a platí to i naopak.

Vítejte v kapitalismu! je výstižný název pro otevírací výstavu instituce stojící na soukromé iniciativě podnikatele.

Pokud se Doxu podaří dostát velkolepých plánů, překonat vzdálenost od centra i nástrahy parkovacích zón, mohl by vyvolat žádoucí rozruch na místní kulturní scéně.

Výstava Vítejte v kapitalismu! je otevřena denně kromě úterý až do 8. února 2009.

 

Právě se děje

Další zprávy