New York - Aukce v síni Sotheby's přeměnila tento týden na období rekordů. Triptych z roku 1976 od původem irského malíře Francise Bacona byl vydražen za víc než 86 milionů dolarů, tedy asi 1,4 miliardy korun.
Tím byl stanoven nejen nový rekord v ceně zaplacené za současné poválečné umění, ale byl to i nejlepší finanční výsledek v celé téměř třísetleté historii aukčního domu.
Stalo se tak jen den poté, co obraz Benefits Supervisor Sleeping britského malíře Luciana Freuda stanovil pro změnu rekord v ceně za dílo žijícího umělce. V aukční síni Christie's se prodal za 33,6 milionu dolarů, čímž skoro o třetinu překonal předchozí maximum.
Čtěte také: Velká kyprá Sue se prodala za rekordních 33 milionů |
Sotheby's odhadovala, že se cena za Bacona vyšplhá na 70 milionů, ovšem do konečného klání se pustili tři dražitelé na telefonu.
"Byla to opravdu po všech stránkách globální dražba," lakonicky uzavřel Tobias Meyer, šéf sekce současného umění Sotheby's, původ kupce, který si přál zůstat v anonymitě.
Přes velká očekávaní se naopak neprodal obraz od Marka Rothka Orange, Red, Yellow. Paradoxem a ironií zůstává, že to byl právě autorův obraz White Center (Yellow, Pink and Lavender on Rose), který dosud držel rekord v poválečném umění. Byl v Sotheby's vydražen loni za takřka 73 milionů dolarů.
Rekord má nicméně jeden háček: některé zdroje triptych rozpočítávají, a pak by byla cena jen "směšných" necelých 29 milionů za kus. Raději tedy potenciální rekord.
Francis Bacon (1909 - 1992) byl přímým potomkem empiristického filozofa alžbětínské doby. Opustil rodné Irsko už v šestnácti a získával zkušenosti coby návrhář bytových interiérů. Žil v Paříži, Berlíně a Londýně.
Malířství se začal naplno věnovat až po roce 1944, kdy do svých dynamických pláten promítnul inspirační zdroje jak z Ejzenštejnova filmu Křižník Potěmkim, tak z fotografických studií rozložení pohybu od Edwarda Muybridge.
Inspiroval se i obrazy starých mistrů, v průběhu celé tvorby se také až obsedantně věnoval tématu ukřižování. Také ho vždy fascinovaly snímky z jatek a syrového masa. Cítil z nich smrt, kterou asocioval právě s ukřižováním. "Je to jeden z mála obrazů, které jsem schopen dělat v opilosti. Věřím, že pití mi pomáhá být trochu svobodnější," řekl malíř jednoduché techniky, jehož obrazy podle encyklopedií "křičí o osamění, odporu a brutalitě".
Od sedmdesátých letech pravidelně vytvářel mini-série, uzavřené triptychy. Ten z roku 1976 vydražený na středeční aukci čerpá symboliku z řeckých bájí.
Aby byl výčet úplný: od listopadu 2006 je nejdráže prodaným dílem obraz No. 5 Jacksona Pollocka, za který dal kupec 140 milionů dolarů.
O pět milionů méně vynesl Klimtův portrét Adély Blochové-Bauerové, za kterou dal téhož roku v červnu americký miliardář Ronald Lauder 135 milionů dolarů.
Picasso a vůbec modernisté patří k nejlepšímu artiklu na aukcích moderního umění, ale vrchol žebříčku mu nepatří. Nyní je na třetím a čtvrtém místě: Chlapec s dýmkou se prodal za 104 miliony dolarů, obraz Dora Maarová s kočkou za 95 milionů. Baconovi by v absolutní tabulce patřilo páté místo, když předběhl Van Goghův Portrét doktora Gacheta (82,5 milionu dolarů).