Namísto štětce v erbu modrá obrazovka

Radek Wohlmuth
31. 1. 2006 13:30
Nekrolog - Nam June Paik, jenž zemřel tuto neděli, byl jedním z posledních velkých představitelů mezinárodní umělecké avantgardy 20. století.

Jestli je někdo ztělesněním průniku moderní techniky a nových médií do mezinárodního umění, je to právě Korejec s občanstvím Spojeným států.  Jeho tvorba, i když vpravdě s celosvětovým dosahem, je pevně spjata také s Evropou; konkrétně s Německem.

Velký přesun

Nam June Paik se narodil v roce 1932 v korejském Soulu. Během působení na umělecké scéně se proslavil mnoha inovačními přístupy, hlavně na poli nových médií. Nenechal se však svazovat jedinou technikou; zabýval se performancemi, vytvářel videoinstalace, internetové projekty, ale také skládal hudbu a maloval. Na současné umění měl dlouhodobě velký vliv rovněž tak svou mnohostranností.

Buddha, 1989
Buddha, 1989 | Foto: Archiv

Poté, co jeho rodina v roce 1950 opustila Koreu, studoval v Tokiu historii umění a hudby. Následoval přesun do Německa, kde ve studiu pokračoval v Mnichově a Freiburgu. Německo se také stalo zemí, s níž byl jeho život a tvorba spojeny svým způsobem nejvíc.

Našel tam své hudební vzory, uspořádal tu v 60. letech první hudební performance a výstavy, při nichž poprvé využil televizní obrazovky; tady také přednášel. Nakonec to bylo právě Německo, které v roce 1993 reprezentoval na Benátském bienále, kde jeho instalace "Electronic Super Highway" získala cenu pro nejlepší pavilon.

Zástupný symbol

Jeho práce od počátku stejně zarputile jako přirozeně využívaly v umění tu nejmodernější dobovou techniku - a techniku tak naopak povyšovaly na úroveň umění. Také proto se relativně brzy dočkal celosvětového ohlasu a stal se mezinárodní hvězdou.

v Guggenheimově muzeu
v Guggenheimově muzeu | Foto: Archiv

Symbolem jeho umělecké kariéry se stala televizní obrazovka, či lépe řečeno monitor, který se časem vžil jako jeho erbovní předmět. Nam obrazovku vnímal jako ikonu současné pop-kultury, svým způsobem ztělesnění moderní civilizace a zástupný symbol, který neváhal konfrontovat s tradicí (např. soškami Buddhy).

Obrazovky používal do intimních sestav, stejně jako z nich vytvářel monstrinstalace, které měly doslova podobu staveb. Pro olympiádu v Soulu v roce 1988 například vytvořil dílo The More The Better - instalaci-věž, která se skládala z tisíce a tří monitorů.

Olympe de Gouge, 1989, Paříž
Olympe de Gouge, 1989, Paříž | Foto: Archiv

Ve Whitney Museu v New Yorku zase postavil z monitorů celou zeď, podobně jako při další, relativně nedávné monumentální práci Megatron pro Guggenheimovo Museum v New Yorku, již představil v roce 1997.

Už teď je jasné, že Nam June Paik, s nímž se často pojil titul zakladatel videoartu, se stal nesmrtelným; stejně jako to, že ho televizní obrazovka bude provázet až do naprostého konce. Poslední rozloučení s Nam June Paikem se bude konat ve středu 3. února na Manhattanu a televizní kamery u toho jistě nebudou chybět.

#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy