Kundera funguje, když popisuje manipulaci sexem

Jan Vnouček
20. 9. 2008 12:30
Po 40 letech se do Česka vrátila autorova Ptákovina
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Díky kmenovému režiséru Činoherního klubu Ladislavu Smočkovi se vrátila do českého divadla takřka po čtyřech dekádách hra Milana Kundery Ptákovina. Třebaže jsou tvůrci nového nastudování přesvědčeni o stále živé symbolice hry, jejich inscenační provedení dýchá jen zpola.

Sám autor považoval hru spíš za črtu než za dokončené dílo. Na sklonku 60. let však slavila velké úspěchy; sofistikované podobenství o mechanismech moci a vzorcích sexuálního chování nepochybně muselo fascinovat. Odtabuizovaná a polistopadová společnost ji ale sotva může přijmout bez výhrad.

Spisovatel Milan Kundera
Spisovatel Milan Kundera | Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Kundera se do Česka vrací s magickým kosočtvercem
Kundera nepřijel, za státní cenu poděkoval z pásku

Kundera svolil k inscenaci až po vytrvalém naléhání s podmínkou, že se jí ujme právě Smoček. Sám také hru drobně upravil - žel jen drobně, což je klíčovým faktorem, proč duchaplný text pozbyl naléhavosti.

Foto: Aktuálně.cz

Groteskní figury jsou úzce vyprofilované, vyjma ředitele školy a předsedy místního výboru, téměř odosobněné typy: prorežimně fanatický tělocvikář, submisivní učitelka Prušáková, neškodný starý kantor. V časem ani dobou neohraničené zápletce o hledání pravého viníka je „moderní" postavou snad jen ředitel školy v podání Ondřeje Vetchého.

Inscenační duch hry se však jinak křečovitě drží „původního" obsahu, přičemž rekvizity jako notebook trčí z  letité metaforiky příliš uměle. Spojení s přítomností působí mezi rákoskami, soudružským bodrým tykáním a agitkovitými proklamacemi jako oslí můstek.

Dramaturgie důsledně nerozdělila Kunderu zastaralého od Kundery nadčasového; ani autor sám se nemusel uchýlit jen k tak malým úpravám.  První dějství - jednoduchá zápletka, její tragické rozuzlení a ponechání prostoru k divákově úsudku nad dalšími konsekvencemi - je totiž uzavřeným, ale alegoricky neživým divadelním celkem.

Foto: Aktuálně.cz

Ve druhém dějství se nicméně hra rozrůstá do tkáně filozofických úvah a psychologických dilemat hlavních aktérů. A podobenství o mechanismech totalitní moci se transformuje do moci sexuální predestinace, která je rafinovaným strůjcem i ničitelem mezilidských vztahů a která si drží nadčasovou platnost v jakékoli době.

Sexem se v Kunderově hře mstí, podlézá, ovládá, vyhrožuje; a co je z hlediska dnešního virtuálního světa nejožehavější - vytrhuje z všude číhající nudy. Otroci lásky či sexu jsou manipulováni mocí, která už nemá metaforický ani politický základ, ale je obludně a tyransky skutečná jako lidé, kteří se jí řídí.

Jenž tyto dvě roviny spolu příliš nekonvenují - politický podtext vyšuměl a postupně otevírané brány sexuální kratochvilné krvežíznivosti vedou jednotlivé postavy do jiného dramatu. Črta tu zůstává črtou, třebaže se ji Kundera, potažmo Smoček snažili uzavřít, seč mohli.

Foto: Aktuálně.cz, Činoherní klub

Nepochybně není běžné, aby divák měl tolikrát v průběhu inscenace dojem, že kruh se uzavřel - a že o možnostech jeho dalšího několikerého rozetnutí a opětovného uzavírání lze přemýšlet už bez asistence herců v divadelním prostoru.

Dramaturgicky nezbroušená struktura je největší brzdou představení. Bezpochyby šlo předat Kunderův potenciál pro současné publikum ještě výstižněji i kompaktněji - a zachovat tím naléhavost textu.

Činoherní klub Praha - Milan Kundera: Ptákovina. Režie: Ladislav Smoček. Scéna Luboš Hrůza, kostýmy Simona Rybáková. Hrají Jaromír Dulava, Ondřej Vetchý, Lucie Žáčková Marika Procházková Lenka Skopalová a další. Premiéra 19. září 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy