Kintera nahnal do GHMP čerta, prevíta i mluviče

Kultura ČTK Kultura, ČTK
29. 2. 2012 8:16
Umělec má dosud největší výstavu v Městské knihovně

Praha - Dosud největší výstavu Krištofa Kintery nabízí do 13. května Městská knihovna v Praze. Instalace s názvem Výsledky analýzy je rozdělena na dvě části - pozitivní, světlou a negativní, temnou.

Devětatřicetiletý umělec byl několikrát nominován na cenu Jindřicha Chalupeckého a letos se stal výtvarnou Osobností roku. Patří k nejúspěšnějším a nejvýraznějším českým umělcům mladší generace, jeho tvorba je známá i v zahraničí. V roce 2007 vytvořil pro Městskou knihovnu jako kurátor rozsáhlý projekt mladého umění Hrubý domácí produkt.

"Když smíchám věci do sebe a pak je rozčlením na 'dark side' a více funky, prosvětlenou, humornou, jde mi především o procházku tou krajinou a o to, jak věci mezi sebou vazbí. To mě lákalo nejvíc," říká k výstavě.

Čtěte také:
Symbolem dneška je podle Kintery držkující havran

Podle kurátora Karla Srpa je Kintera první současný autor, který přistoupil k prostoru Knihovny jako k celku. "Uvažoval o obou dvou křídlech paralelně. Městskou knihovnu si rozdělil na dva póly - kladný a záporný a v rámci těchto střetů umístil umělecká díla," potvrdil umělcova slova.

Foto: Aktuálně.cz

„Ten nemastný neslaný název se mi líbí právě proto, že je pragmatickým jazykem managementu. Ale vyjadřuje pravdu - tyhle objekty jsou výsledky analýzy. Svět kolem se snažím analyzovat a nastavit mu pokud možno trochu vypouklé a pokřivené zrcadlo," komentuje Kintera své Výsledky analýzy.

Na více než 1200 metrech čtverečních jsou k vidění starší i nejnovější díla, jež se představují vůbec poprvé. Stylistický i tematický repertoár Kintery se hlavně v poslední době rozšiřuje, ale to hlavní zůstává: reflexe současného světa. 

Dřív byl tento komentář hlavně vtipný a sarkastický, poslední dobou je i temný a existenciální či aspoň vzbuzující vnitřní neklid; a někdy všechno dohromady. Některá díla jako by zachycovala mýty či tajemné a "pohádkové" bytosti symbolizující strachy dnešního světa, jenž se vzpírá uchopení stejně jako Kinterovy zdánlivě jednoznačné práce.

Výstava je speciálně koncipovaná do těchto prostor a Kinterovým zásahem se prostor radikálně proměňuje: vznikají zde nové chodby a po letech sem proniká denní světlo. Kintera ponechal stěny po předcházející výstavě v syrovém stavu a proboural se za umělé sádrokartonové panely, jež pro diváky zpřístupnil tím, že za nimi skryl jedny ze svých nejoblíbenějších prací - Mluviče (1999-2003), kteří měli v Galerii hlavního města Prahy před lety svou premiéru.

Na výstavě potkají návštěvníci i další známá díla - rozsáhlý soubor objektů pojmenovaných Spotřebiče (1997-1998) nebo nadávající tašku s nákupem I am sick of it all (2003) coby komentář konzumní společnosti. Přehnaný strach o děti demonstruje na obrněném kočárku nazvaném Špatná inovace ve jménu ochrany (2007).

Skrze okouzlení elektrickou energií vznikly bramborové postavy We´ve Got the Power! (2003) nebo "nadpřirozený" hrdina Shiva Samurai (My light Is Your Life, 2009). Ony temnější a tajemnější tóny představuje kouřící zlatý sud Holy spirit is open (2008).

Součástí temné části výstavy, kterou Kintera podtrhl ztemňováním a zesvětlováním stropních světel, je také rekonstrukce příbytku pro Plumbaře, prvotně vytvořeného v roce 1998 pro Dům U Zlatého prstenu. V „dark side" se nachází i čert (Bad News, 2011) hrající na buben, který poslouchá v rádiu deprimující lavinu zpráv o ekologických, energetických
a přírodních katastrofách.

Zastoupena jsou i méně technicky založená díla pracující s materiálem jakožto primárním nositelem významu. Kintera se zaměřuje na práci s amorfní hmotou, především taveným polyuretanem. Tak vznikli sněhuláci (Basic Atomic, 2011 nebo He - well hidden, 2011), kustodky (Lída, 2011 a Venuše, 2011) a další hrdinové nového střihu (Sculptulus Fungis, 2011, Sleeping Tom, 2011 či Líná vůle, 2011).

V hravé části výstavy je i Havran (I see I see I see, 2009) hlásící ze stromu reklamní slogany a zautomatizovaná hesla a populární dětská postava „prevíta" bouchajícího hlavou do zdi (Revolution, 2005).

K výstavě vychází ve spolupráci s Arbor vitae katalog, obsahující vedle aktuálního přehledu tvorby Krištofa Kintery text kurátora výstavy Karla Srpa a také obsáhlý rozhovor Mariany Serranové s umělcem. Součástí výstavy budou i doprovodné akce pro děti všech věkových kategorií.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Po střelbě v Liberci zemřela žena, muže lékaři převezli do nemocnice

Po střelbě v Liberci podlehla žena na místě zraněním, muže lékaři resuscitovali a přepravili do nemocnice. Uvedl to mluvčí zdravotnické záchranné služby Michael Georgiev. Případ si převzali krajští kriminalisté.

"Mohu potvrdit, že na místě byly dvě osoby. Žena byla několik desítek minut resuscitována, ale resuscitace byla bohužel neúspěšná, utrpěla zranění neslučitelná se životem," uvedl Georgiev. "Druhým pacientem byl muž, který byl také několik desítek minut resuscitován, tato resuscitace byla úspěšná a pacient byl transportován do liberecké nemocnice na traumacentrum," řekl mluvčí záchranky.

Událost se stala v Rudolfovské ulici v neděli odpoledne. Policie informovala o zásahu s tím, že nebezpečí osobám v okolí nehrozí. Kriminalisté příčiny a okolnosti střelby na místě vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy