Irena Obermannová zase hýčká své čtenářky

Milena M. Marešová
12. 4. 2009 10:00
Láska v Římě, ale se stejným obsazením i kulisami

Recenze - Oddechová četba, s jistým despektem - ženské čtení; trochu neutrálněji - román pro ženy. V podobných regálech a škatulkách leží knihy Ireny Obermannové (1962). Také ta nejnovější, Láska jako Řím.

Děj je tentokrát přenesen z tradičního autorčina pražského prostředí na mezinárodní kolbiště, dokonce do „věčného města" - a s nezbytnými odkazy ke klasice literární (Stendhal) i filmové (Prázdniny v Římě, Sladký život). Základnímu obsazení předchozích knih ale zůstává spisovatelka věrná. Její alespoň částečné alter ego, také úspěšná spisovatelka Matylda, přijíždí na kongres o ženském psaní (o postavení ženy v Evropě) do Říma.

Záblesk mizejícího mládí

Sama v okamžiku životní krize, právě ukončila neperspektivní vztah, rekapituluje osamělost matky dvou dospělých dcer, která je ještě mladá na babičkovské manýry, a přece už zralá na experimenty. Bojuje s prvním pocitem postradatelnosti. Má za sebou čtyřicítku, ještě si víc pamatuje holčičí mindráky, ale zároveň už ví, že zralosti uniknout nelze. Anebo ano?

Foto: Aktuálně.cz

Řešení je radikální, neboť Matylda přijíždí rozhodnutá spáchat v Římě sebevraždu. Téma smrti se do knihy dostává hned dvakrát. Nejen v až neženské úvaze o sebe zabití, ale ještě v odkazu ke globalizovanému světu a k faktu, že už je na něj neodbytně „přilepená" problematika terorismu.

Mladý muž, kterého Matylda potkává a jenž vystupuje jako její ochránce, téměř snový princ, je od začátku podezřelý -  a jaké překvapení, hrozba se naplní. Opět nepřichází do Matyldina života zázrak z pohádky, ale prožene se tudy nepříliš zřetelný sebevražedný útočník.

Zda měl být poukazem k vymírajícímu druhu mužnosti, to je spekulace poněkud odvážná. U Obermannové zůstává v iluzivním náznaku. Dříve mohl být zábleskem mizejícího svěžího mládí, dnes má masku destrukce.

Pozitivně v ironickém hávu

A podobně je to i s Matyldinou smrtí. Jako by na ni v závěru zapomněla. Opouští místo vzdor všem zklamáním jako optimistka, která nadějně zúročí i toto dobrodružství. Nakonec přiznává: „Zase všechno napíše. Nic jiného dělat neumí."

Foto: Aktuálně.cz

Irena Obermannová zdánlivě nemodeluje ústřední postavu podle většinové zkušenosti, ve výsledku (ať už vědomě či intuitivně) se však úzkostlivě drží v její blízkosti. Mnohá žena v tomto věku přece zažila rozpad vztahu, vakuum osamocení, pohlcení prací, neuspokojení.

A Matylda je funkčním prototypem. Je skromná, skeptická, zmítaná komplexy, přitom vnímavá, citlivá, uvnitř sebevědomá a lákavě excentrická. Holky nedejme se! je jejím posláním, ale až za tou mírně záhadnou a trucovitou pozorovatelkou a glosátorkou.

Fundace příběhu je pozitivní: láska a romantika, jen ji bylo třeba zabalit do současného ironického hávu. Končiny tohoto „lepkavého" čtení jsou přehlédnutelné, jejich základním rysem je obvyklost: rivalita v zaměstnání, nesolidarita ve vztazích, zároveň druh ženského sexismu, naznačení, že existují zákoutí pochopitelná jen věčně holčičí duši.

Do rutiny je pak zasazeno několik momentů, jež vzbuzují obdiv. Hlavní postava je spisovatelka - to znamená podivínka, ta která žije mimo standard, exotický úkaz, zvláštnost přírody. Ale současně - a tím se kruh uzavírá -  je to v úvahách „obyčejná ženská" toužící po naplnění, odevzdání, po jediném muži, obětovaná rodině, budující harmonii, odhodlaná hýčkat.

Hýčkané čtenářky

Matylda je zároveň žena očekávající, náročná, světaznalá. Odhodlává se ke změně a ukazuje, že je to možné. Podstatou není sugesce exotického světa, naopak, důležité je, že vše má ráz a nádech samozřejmosti bez předstírání vyšší ambice; filosofuje-li o všehomíru, pak jen v praktickém rozsahu, prostě a účelově. V rovině předpisu, receptu, návodu k použití.

Co je podstatou úspěchu podobné literatury? Neboť prodejnost knih Ireny Obermannové se obvykle s jistotou šplhá k horním příčkám. Nenáročnost a popularita postupů? To základní už bylo vysloveno: je to jednoduché, všechno do sebe ideálně zapadá jako puzzle. Láska jako Řím Ireny Obermannové žije v rámci svého nevelkého a prověřeného území;  má spád i švih, čte se lehce, jemně zamrazí i vědomím pomíjivosti.

Potěší, povzbudí. Než v poslední třetině spadne do schematické plytkosti, dokonce se zdá, že překročí standard popového rámce. Po Lásce jako Řím sáhne ten, kdo chce být hýčkán známou a zavedenou pravdou - a ještě o trochu víc sladkou představou.

Irena Obermannová: Láska jako Řím. 117 stran. Vydalo Motto, Praha 2009. 

 

Právě se děje

Další zprávy