Havel režisér dokončil natáčení své hry Odcházení

Kultura Kultura
23. 8. 2010 14:51
ČT uvede už na podzim záznam inscenace z Archy
Foto: Reuters

Praha - Exprezident a dramatik Václav Havel před víkendem skončil natáčení filmové adaptace své hry Odcházení.  Materiál nyní poputuje do střižny,  premiéru chystá Bontonfilm na březen 2011.

"Je to pro mne velmi zajímavá a pozoruhodná zkušenost," hodnotí svou práci Havel, který jako filmový režisér debutoval - a prý také skončil.

Děj Havlovy hry odkazující mimo jiné na Višňový sad i na Krále Leara je situován do exteriérových prostor zahrady. Filmové Odcházení se tak natáčelo v červenci a srpnu v památkově chráněném objektu vily Čerych v České Skalici, závěrečné záběry byly natočeny na zámku v Ploskovicích.

Rozpočet se pohybuje kolem 44 milionů korun. Komorní drama o ztrátě moci vzniká v produkci BUC Film Jaroslava Boučka, jenž je podepsán pod domácími snímky Je třeba zabít Sekala, Babí léto nebo Václav.

Faksimile rukopisu první verze nové hry Václava Havla je vystavena ve foyer divadla Archa. Tyto stránky psal Havel před rokem 1989.
Faksimile rukopisu první verze nové hry Václava Havla je vystavena ve foyer divadla Archa. Tyto stránky psal Havel před rokem 1989. | Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Václav Havel začal natáčet své Odcházení
Návrat dramatika Havla: jak přicházelo Odcházení

Recenze Odcházení: Havel neztratil cit pro absurditu
Ukázky z Odcházení. Aneb Rieger už není kancléř


Pro producenta to prý byl   jeden z nejnáročnějších projektů - především proto, že rozpočet se podařilo zabezpečit v rekordní době. "Obvykle sháním finance tři roky, v tomto případě jsem na to měl tři měsíce. Natáčení nakonec proběhlo bez větších problémů. Obávali jsme se o zdraví pana prezidenta, ale zvládl to fantasticky - a  podrželo nás i počasí," rekapituluje Bouček.

Havel sám si pochvaloval, že byl po celou dobu obklopen profesionály včetně kameramana Jana Malíře a střihače Jiřího Brožka.  Hlavní role ve snímku ztvárnili Josef Abrhám a Dagmar Havlová. V dalších se na plátně objeví Jiří Bartoška, Jan Budař, Jaroslav Dušek, Eva Holubová, Vlasta Chramostová, Jiří Macháček, Stanislav Milota, Tatiana Vilhelmová a Stanislav Zindulka. Hudbu složí Michal Pavlíček. Architektem je Ondřej Nekvasil, kostýmy navrhla Zuzana Ježková.

Foto: Petr Protivánek

Havlovu hru Odcházení jako první nastudoval před dvěma lety režisér David Radok v pražském Divadle Archa s Janem Třískou a Zuzanou Stivínovou.  Derniéra inscenace, která byla bezem=oru nejsledovanější divadelní událostí roku 2008, připadla po sedmi desítkách repríz - právě na den, kdy v České Skalici padla první klapka adaptace.

Koproducentem snímku je Česká televize, která pořídila 24. a 25. června v pražském Divadle Archa záznam Radokovy inscenace.  Nejprve se sice mluvilo o tom, že kvůli chystanému filmu zůstane zatím v archivu, diváci ho ale zřejmě uvidí na přelomu října a listopadu v režii Aleše Kisila.

Hlavní hrdinou Havlovy hry je Vilém Rieger, jenž po dlouhá léta zastával funkci kancléře. Nedávno o ni však přišel a přestože se snaží nedat to najevo, v podstatě se mu zhroutil svět. Čeká ho stěhování z vládní vily, k tomu se musí se účastnit symbolické procedury oddělování erárních věcí od soukromých. Hlavně však musí prožít rozklad svého okolí, svého dvora a čelit svému stárnutí.

Foto: Ludvík Hradilek

Text o pěti dějstvích vznikl v roce 2007 a během posledních dvou let se hrál po celém světě; zatím poslední inscenaci uvedlo v květnu 2010 divadlo Wilma Theatre ve Filadelfii. Hra o nelehkém loučení s mocí byla napjatě očekávána coby další havlovská zpráva o stavu a fungování světa. Výsledek však poměrně rozdělil recenzenty v Česku i v dalších zemích.

Někdejší dramatik-konstruktér Havel tu podle převládajího konsenzu sice dostál své ironii a přehledu, ale poněkud tu opustil typ a formu svých slavných minulých her. Zatímco v nich analyticky zachytil právě mechanismy moci a odcizeného deformovaného světa, tentokrát spíš melancholicky vykreslil osamělost člověka, jemuž odcházejí síly.

Pochvalné hlasy přesto vnímaly hru jako podobenství o tom, jak morálka prohrává nad touhou po funkci. Nejhalasnější námitka naopak zněla, že je to od Havla až nečekaně emotivní a také příliš osobní odmítnutí nových časů, ve kterých kancléře Riegra střídá jen politik bezskrupulóznějšího střihu Vlastík Klein.

 

Právě se děje

Další zprávy