Futurista posiluje hvězdný mýtus o Jamesi Cameronovi

Radomír D. Kokeš
2. 6. 2012 17:55
Kniha Futurista: život a filmy Jamese Camerona potěší zejména filmové fanoušky

Recenze - Ačkoli je u nás formát literárních životopisů filmových hvězd velmi populární, monografií úspěšných amerických režisérů si český čtenář v posledních dvou desetiletích nijak zvlášť moc přečíst nemohl. Napadají mě snad jen knihy o Spielbergovi, Lynchovi, Tarantinovi, Hitchcockovi či Polanském, z nichž ale třeba první tři poprvé vyšly už v devadesátých letech a s výjimkou Stevena Spielberga nejde o zrovna typické představitele současné blockbusterové kinematografie.

Žurnalistický, nikoli akademický text

V souvislosti s novým uvedením Titanicu do kin ale nakladatelství Mladá fronta vydalo tři roky starou knihu Rebeccy Keeganové o Jamesi Cameronovi, nazvanou Futurista: život a filmy Jamese Camerona. Kniha nemá akademické ambice a při čtení je zřejmé, z jakého prostředí Keeganová pochází: z prestižního, vlivného, ale stále ještě populárního časopisu Time, případně působí na prestižních zpravodajských stanicích.

Foto: Aktuálně.cz

Text knihy je věcný, vykazující značnou obeznámenost se souvislostmi (jak amerického filmového systému, tak politicko-kulturními) a hlavně velmi rytmický, a tudíž i značně čtivý, čemuž napomáhá i dělení kapitol do dalších podkapitol.

Kniha se logicky člení do deseti kapitol, přičemž každá je napsána především na základě dobového tisku a autorčiných původních rozhovorů se štábem, kolegy, přáteli, rodinou a Cameronem. První kapitola se zabývá dětstvím a mládím, druhá Cameronovým otrkáváním se pod béčkovým guruem Rogerem Cormanem (a vznikem nešťastného „debutu" Piraně 2: Létající zabijáci), třetí Terminátorem, čtvrtá Vetřelci, pátá Propastí, šestá T2, sedmá Pravdivými lžemi, osmá Titanicem, devátá se věnuje proměně Camerona jako člověka a jeho dokumentům, desátá pak Avatarovi - a vznikla ještě před premiérou.

Styl a uspořádání knihy tak připomíná především soubor tzv. presskitů (tiskových materiálů), kdyby je ovšem psali schopní a zkušení novináři. Většina kapitol stručně shrne Cameronovu stávající životní situaci, zabývá se prvními nápady na daný film a jejich postupným rozvíjením, zasadí snímek do souvislostí těch předchozích (obvykle na bázi jednoduchých interpretačních rámců, nejčastějším je feministický, případně enviromentálně angažovaný), představí proces natáčení, pozastaví se nad několika historkami a shrne reakce, případně finanční úspěch.

Dvě složky osobnosti

Kniha přitom směřuje jasným směrem, tedy představit osobnost Jamese Camerona jako velikášského génia, neúnavného profesionála, perfekcionistického pedanta, technického vizionáře a problematického člověka - který je mimořádně obětavý muž v osobním životě, ale de facto nelítostný workoholický psychopat při natáčení. Zmíněné rámce - tedy silné ženy a vztah k vědě - jsou pak použity jako univerzální interpretační mřížky pro oba představované Camerony: člověka a umělce.

Premiéra Titanicu 3D Londýn - James Cameron a Suzy Amis
Premiéra Titanicu 3D Londýn - James Cameron a Suzy Amis | Foto: Reuters

Keeganová pojímá Cameronův životopis jako klasické vyprávění, jako velký příběh sledující soukromou a profesionální složku jako dvě oddělené, a přitom neustále se potkávající vývojové řady. Cameron v soukromém životě miluje silné ženy, vědu, techniku, podvodní svět, vesmír a nespokojí se s málem, je maximalista. Cameron umělec miluje ve svých filmech silné ženy, vědu, techniku, podvodní svět, vesmír a nespokojí se s málem, je maximalista. Jednoduché, efektivní, dynamické...

Pomocí odlišných důrazů na aspekty Cameronovy osobnosti totiž Keeganová vidí tyto linie jako paralelní a paralelně se i rozvíjející. V soukromém životě je Cameron angažovaný ekologický aktivista, obětavý přítel, vášnivý milovník poznání a vývojář, který neustále hledí do budoucnosti. Nicméně aby dostal tyto aspekty do svých filmů, umí být k lidem nesmírně krutý jako umělec. A při vyjednávání se studii se pak tyto dvě složky doplňují, Cameron využívá svého šarmu i neústupnosti, aby si vyjednal potřebné podmínky.

Vážně pochybuji, že lze skutečné lidi uzamknout do podobně jednoduše vystavěných škatulek (stejně jako je nelze interpretovat pomocí jednoho slova, např. Poupě). Keeganová tak spíše zručně buduje dvouúrovňový, nicméně očividně mýtotvorný mediální obraz, který čerpá z mediálních obrazů již existujících a vybírá si pro to ty správné příklady, výpovědi a příhody z natáčení (byť jsou tyto vtipné, snadno reprodukovatelné a slouží svému účelu). Keeganová své zdroje nijak neprověřuje, nýbrž buduje obraz Camerona jako hvězdy svého druhu, který sice není akademicky koncipovaný, ale je právě za pomoci existujících akademických konceptů analyzovatelný.

Foto: ČTK

Spíše hvězda než autor

Nebojte, nebudu vás zatěžovat rozborem - hlavně proto, že bych musel knihu důkladně představovat pomocí citátů, srovnávání jednotlivých pasáží a demonstrací proměny souvislostí, do nichž jsou opakující se tvrzení zasazována.

Nicméně, překvapivé na knize Rebeccy Keeganové je to, že nesleduje obvyklé strategie režisérských životopisů: režiséři v nich představují objekty zájmu především coby velcí autoři, primárně vztahování ke svému dílu a reprezentovaným významům (kdy životní zkušenosti či životní příběh představují klíč k jejich odhalování). Jak jsem ale psal výše, reprezentované významy jsou redukovány na poměrně jednoduché vzorce až slogany a výsledné tvary filmových děl paradoxně Keeganovou příliš nezajímají, spíše se soustředí na divácké přijetí, a to kritické i finanční. Jejím primárním zájmem je proces filmové tvorby, ve které se vyjevuje Cameron nikoli primárně jako umělec, tedy tvůrce skrytých významů či uspořádaných estetických celků, nýbrž jako obraz disciplinovaného, takřka diktátorského profesionála, pro něhož jsou filmy nástrojem realizace vlastních cílů.

Foto: Bontonfilm

James Cameron je tak v podání knihy Futurista: život a filmy Jamese Camerona hvězda ve srovnatelném smyslu jako hvězdy klasického filmu, jež ve své OSOBNOSTI zahrnovaly celé pole témat, činností a kvalit, přesahující rámce jednotlivých filmů (přinejmenším v duchu konceptu Richarda deCordovy a jeho výborné knihy Picture personalities).

Snaha ustavit Camerona jako univerzálně schopnou geniální osobnost (hvězdu) je pak jasně rozpoznatelná v každé kapitole od dětství až k Avatarovi a všechny příhody i výpovědi to podporují.

Atraktivní četba pro filmové fandy

Doporučuji tak Futuristu číst s vědomím, že předkládaný Cameron (od geniálního dítěte po vyzrálého muže, který už má svá diktátorská léta za sebou, dosáhl všech cílů a je konečně šťastně ženatý) v důsledku představuje víceméně fiktivní a nedosažitelnou mytickou entitu. Podobnou, jakou byly ony zmíněné éterické hvězdy filmového plátna v období klasického Hollywoodu, kdy se vše podřizovalo jejich vypiplanému mediálnímu obrazu.

O uměleckém díle Jamese Camerona se mnoho nového nedovíte, ačkoli představuje velmi inspirativní pole pro formální analýzy či ideologické interpretace.

Jako atraktivní čtení o více či méně skutečné osobnosti je to moc fajn a potěší zejména fanouškovskou komunitu, která si potrpí právě technické detaily, historky z natáčení a bonusové filmy o filmu, které posilují jejich status jako zasvěcenců i jejich pozici před jinými fanoušky. Jinak řečeno, co do nástroje posílení cameronovského mýtu plní kniha svůj účel - ale pevně doufám, že jednou se dočkáme i nějakého toho seriózního rozboru.

Rebecca Keeganová: Futurista: život a filmy Jamese Camerona. Vydala Mladá fronta

 

Právě se děje

před 34 minutami

Makedonská pohraniční stráž našla opuštěný kamion se 47 migranty

Hlídka pohraniční stráže Severní Makedonie objevila v blízkosti hranic s Bulharskem a Řeckem opuštěný kamion, v němž bylo pět desítek ilegálně cestujících migrantů.

Kamion, jehož řidič utekl, hlídka objevila v pátek pozdě večer. V nákladním prostoru tohoto vozidla se schovávalo 47 migrantů pocházejících z Afghánistánu, Pákistánu a Iráku, informovala policie.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Hokejový útočník Frk podepsal novou smlouvu s Los Angeles

Hokejový útočník Martin Frk podepsal novou dvouletou smlouvu s Los Angeles. Šestadvacetiletý hráč by si v příštích dvou letech měl v NHL vydělat celkem 1,45 milionu dolarů. Kings o tom informovali na svém oficiálním webu.

Odchovanec Karlových Varů zamířil do Los Angeles před sezonou, v předešlých letech působil v kanadsko-americké soutěži v organizaci Detroitu. Za Kings Frk zatím odehrál osm zápasů, vstřelil pět branek a přidal asistenci. Většinu sezony působil na farmě v týmu Ontario Reign v nižší AHL.

Frk působí v zámoří od roku 2010, po třech letech v juniorské soutěži QMJHL se snažil prosadit do kádru Detroitu, což se mu stabilně podařilo jen v sezoně 2017/18, kdy za Red Wings odehrál 68 utkání s bilancí jedenácti branek a čtrnácti asistencí. Většinu času strávil útočník s vyhlášenou tvrdou střelou na farmách v AHL a ECHL. Celkem zatím v NHL nastoupil k 108 utkáním (17+20).

Loni se rodák z Pelhřimova domluvil na smlouvě s Los Angeles, která mu v případě pobytu v NHL zajišťovala plat 700.000 dolarů. Podle nového kontraktu si mírně polepší, podle webu capfriendly.com má ale garantovaný stejný plat v NHL i AHL.

před 1 hodinou

V Afghánistánu začala platit sedmidenní dohoda o omezení násilí, v zemi zůstává relativní klid

V Afghánistánu v sobotu začala platit dohoda o sedmidenním omezení násilí. V některých částech země se sice bojovníci radikálního hnutí Tálibán střetli s afghánskými bezpečnostními silami, celkově však byla situace poměrně klidná a střety ani na jedné straně nevyvolaly žádné znepokojení. Informují o tom zahraniční média.

Tálibán má 29. února před mezinárodními pozorovateli v katarské metropoli Dauhá podepsat mírovou dohodu se Spojenými státy. Podmínkou podpisu je ale dodržení dohody o omezení násilí v Afghánistánu. Tu Spojené státy považují za test, zda Tálibán skutečně dokáže udržet své bojovníky pod kontrolou, upozornila agentura DPA.

Podpis mírové dohody by mohl být prvním krokem ke stažení části z asi 13 tisíc amerických vojáků působících v Afghánistánu. Spojené státy v roce 2001 v odvetě za teroristické útoky na New York a Washington svrhly v Afghánistánu vládu Tálibánu. Ta poskytovala útočiště teroristické organizaci Al-Káida, jež stála za útoky z 11. září 2001.

Další zprávy