Fotogenická Brasília Oscara Niemeyera není k životu

kul
7. 3. 2008 14:00
Snímky architektonického unikátu ve Veletržním paláci
Foto: Damjan Prelovšek

Praha - Přehlídku posledního z velikánů moderní architektury Oscara Niemeyera od čtvrtka uvádí Veletržní palác.

Veterán racionalistického urbanistického řešení a obdivovatel Le Corbusiera se na sklonku roku 2007 dožil přesně jednoho století. Neuvěřitelné jubileum oslavil otevřením nové stavby Teatro Popular v Niteroi.

Stále aktivně tvořící Niemeyer dal architektuře 2. poloviny 20. století vznosnými a měkkými křivkami svých staveb výtvarnější směrování. Ovšem pro většinu lidí zůstane jeho jméno napořád spojeno s  jedním z největších urbanisticko-architektonických činů minulého století, s výstavbou nového hlavního města Brazílie.

Snad je to sen každého architekta: moci vymodelovat úplně nové prostředí podle svých představ. Málokomu to bylo dáno; Niemeyerovi ano. Zvláštní je, že dnes o kvalitě svého města pochybuje.

Možná i proto, že sám říká, že život je důležitější než architektura. Ovšem výtvarné okouzlení Brasilií nemizí. Konstrukce ze železobetonu a oceli, v základních tvarech v rafinovaných prostorových vazbách zůstává jedním z nejfotogeničtějších architektonických celků.

Město uměle vybudované ve vnitrozemí na zelené louce během krátké etapy také z těchto důvodů neuniklo kritice sociologů, kteří ho považují za pro život nevlídnou utopickou vizi. Zygmunt Bauman v knize Globalizace hovoří o vylidněných sídlištích, prázdných ulicích, kterými vane vítr, a veřejných prostorech, které nijak nelákají ke sdružování. 

Město, které představuje estetický unikát a zároveň urbanistické selhání, teď v Národní galerii prezentuje slovinský fotograf Damjan Prelovšek, který doposud věnoval především dílu Josipa Plečnika.

Není tedy divu, že ho okouzlila i Brasília a její architektura snoubící modernismus a religionalismus.

 

Právě se děje

Další zprávy