Foto: Designblok 2011 zestárnul a jde po penězích

Eva del Risco Koupová
10. 10. 2011 12:02
Mizí produktový design, jenž utvářel jeho image
Barbie oblečené do bláznivých recyklovaných oblečků - instalace korejské autorky Yoon Jeong-won s názvem Jewellery Museum ve 4. patře superstudia Futurama spojuje tradici korejského šamanství s popkulturní západní značkou.
Barbie oblečené do bláznivých recyklovaných oblečků - instalace korejské autorky Yoon Jeong-won s názvem Jewellery Museum ve 4. patře superstudia Futurama spojuje tradici korejského šamanství s popkulturní západní značkou. | Foto: Eva del Risco Koupová

Letos se na Desingbloku kvůli radikální úpravě finančních podmínek účasti objevilo minimum produktových designérů. Výsledkem byla sice pohodová, ale poněkud nevyvážená přehlídka velkých firem, odvázaných studentských prací, originálních menších studií a solitérních živnostníků.

Právě inovativní produktový design však doposud utvářel image Desingbloku coby prestižní přehlídky toho nejlepšího. V kombinaci s ekonomickou krizí tak prvotní nadšenectví organizátorů patrně zestárlo; a to včetně negativních symptomů "zvýšené profesionalizace" a samoúčené touhy po zisku.

Do přehlídky tento rok pronikly subjekty, jež dostaly šanci si účast zaplatit, ačkoliv jejich produkty s kvalitním autorským designem souvisí spíš okrajově. Účast zahraničních designérských hvězd tím pádem vyznívá jako marketingový tah překrývající fakt, že úroveň Desingbloku pozvolna upadá.

Letos se tento varovný signál v plné míře projevil zejména v superstudiu Futurama, kde expozice příliš evokovaly veletrh nábytku. V prostorách Šporkovského paláce zase převládaly výstavy šperků, módy a drobného užitého umění.

Ve Futuramě situaci odlehčila tvorba mladých designérů v nejvyšším 4. patře; naopak ve Šporkovském paláci stál za zhlédnutí Velký atlas světa situovaný v podzemním suterénu, jehož pojetí i myšlenka naznačily vzájemné přesahy designu, města, ekologie a vzdělání.

Co do kvality zastoupení vystavujících má Desingblok vrcholnou éru pravděpodobně za sebou. Rok od roku stoupající počet návštěvníků i vystavujících je však příslibem, že přehlídka může popularizovat svět současného designu.

 

 

Právě se děje

Další zprávy