Damien Hirst znovu zasahuje - diamantovou lebkou

Pavel Vondra
23. 6. 2007 0:00
Pro lásku boží. Kde končí umění a začíná kšeft?

Londýn - Když galerista oznámí, že připravuje "nejzásadnější výstavu nových děl", která vytvořil "nejdůležitější umělec své generace", dá se očekávat leccos. Tím spíš, pokud je oním galeristou Jay Jopling z londýnské síně White Cube,  která v 90. letech pomáhala šířit slávu nastupující generace mladých britských umělců (Young British Artists, někdy BritArt).

A dvojnásob, když je oním umělcem Damien Hirst, zřejmě nejproslulejší postava hnutí a kurátor jejich prvního společného vystoupení z roku 1988.

V roce 1991 pak Hirst naložil jako objednávku reklamního mogula Charlese Saatchiho žraloka do akvária s formaldehydem a dílo vystavil pod názvem Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho žijícího. Zajistil tím slávu nejen sobě, ale mnoha dalším umělcům, kurátorům i kritikům - a samozřejmě Saatchimu, který začal autory podporovat, propagovat a sbírat.

Na vrcholu slávy se YBA ocitli v roce 1997, když velkou část jeho nebezpečně bobtnající kolekce vystavila Královská akademie v Londýně pod názvem Senzace. Po (samozřejmě skandálním) úspěchu expozice začal Hirst před rušným Londýnem dávat přednost venkovskému sídlu a soudě dle rozhovorů věnovat čas úvahám, jak si zajistit nesmrtelnost.

Foto: Aktuálně.cz

Odpovědí má asi být současná sólová výstava v galerii White Cube, která se mezitím proměnila z malé uzavřené kobky v luxusní prostor(y) ve dvou budovách. Čerstvě dvaačtyřicetiletý autor se tu ukazuje v plné formě; vědom si, v čem spočívá jeho síla. Navazuje na předchozí díla, zároveň sám sobě (a tím i ostatním) posouvá hranice realizovatelného.

Opět nechybí zvířena ve formaldehydu: černé tele probodané šípy a přivázané kabelem ke sloupu dostává poněkud předvídatelný název Svatý Šebestián. Dostalo se i na ukřižované ovce. O něco osobnější je malba rozpáraného ženského břicha, na němž pracují ruce chirurgů, jde o scénu z porodu syna Cyruse.

Zlatým, respektive diamantovým hřebem, za kterým musí návštěvníci do střeženého zatemnělého suterénu, je však kus nazvaný Pro lásku Boží. Platinový odlitek lidské lebky posázený diamanty.

Foto: Reuters

Celkem jich autor použil 8 601 a výrobní cena - 12 milionů liber - z Hirstovy kreace dělá nejdražší kus moderního umění na světě. Na produkci se rovným dílem podílel autor a galerie; k mání je za 50 milionů liber. Část prostředků se oběma stranám vrátí asi už z prodeje limitované edice sítotisků (nejdražším za 10 tisíc liber nechybí diamantový poprašek) .  

"Doufám, že se lidé při pohledu na dílo budou cítit povzneseni, že jim to vezme dech," říkal autor novinářům před vernisáží. "Mně osobně by nevadilo, kdyby se s mou lebkou jednou stalo něco podobného."

Britští novináři jsou ale v hodnocení rozpolceni. Jack Malver z  The Times napsal, že dílo "na první pohled připomíná něco mezi kabelkou, jaké nosí manželky slavných fotbalistů, a diskotékovou koulí".

Jonathan Jones z Guardianu se naopak nezdráhal označit lebku za "možný moment zrodu umění 21. století". V blogu na stránce Guardianu respektovaný kritik vyzval (zřejmě jen napůl v žertu) k  celonárodní sbírce na její odkoupení.

U čtenářů pochopení nenašel. Jeden poznamenal, že by Hirst "měl lebku národu darovat, zadlužit se tím a vrátit se k projektům, které vyžadují k dosažení uměleckého účinku originalitu, nikoli jen použití značky Hirst".

A další Hirstův výtvor odbyl jako senzacechtivý brak: "Kdy už konečně vyrosteme z posedlosti Saatchiho dětmi? Bohatí sponzoři velké umělce nedělají. Jen jim kupují publicitu."

Foto: Reuters

V těch slovech je kondenzována hlavní výhrada vůči YBA, které podobně jako další britské fenomény žilo (a pro někoho žije) hlavně díky autosugesci domácího publika - včetně velké části kritické veřejnosti.

"Britská média se snaží BritArt prezentovat jako klub, do kterého se chce každý dostat. Problém je, že zbytku světa je to jedno," napsal už v roce 2000 v encyklopedii britské popkultury Brit Cult Andrew Calcutt

Klíčovou roli hraje osobnost mecenáše Saatchiho, který je pro BritArtu požehnáním i prokletím zároveň.  Reklamní guru  vyvolává u "opravdu kritické" veřejnosti a priori nedůvěru. Vykonstruoval hnutí pro zábavu, nebo dokonce obohacení, je novým Malcolmem McLarenem? 

Je z povahy moderního umění, že ta dráždivá otázka nemá definitivní odpověď a zajišťuje jim slávu. A navíc: nebyla by taková manipulace skvělým uměleckým dílem hodným přelomu tisíciletí?

Zatím to každopádně funguje. Hirst se právě stal nejdražším žijícím umělcem. Jedna z jeho slavných lékárničkových koláží pojmenovaná Lullaby Spring, která obsahuje přes šest tisíc ručně malovaných pilulek, se právě v Sotheby's v rámci týdne velkých prodala za 9,65 milionu liber. 

K cestě na vrchol zbývá překonat jen Američana Jaspera Johnse. Jeho práci si neznámý kupec cenil na 80 milionů dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy