Co nežije, to neumírá. Smrt není špína, může být krásná, říká malířka

Co nežije, to neumírá. Smrt není špína, může být krásná, říká malířka
Smrt studovala zblízka. V indickém městě Váránasí na posvátném místě Manikarnika Ghat u řeky Gangy. Právě zde jsou pálena těla hinduistických věřících. Umělkyně narozená jako Barbora Kysilková tady kremaci sledovala mnoho dní a nocí. "Bez ustání tam hoří několik ohňů, které mění těla v prach a popel," vysvětluje u malby nebožtíka připraveného k obřadu. "Jedná se o jeden z mých nejbarevnějších obrazů, v životě jsem neměla tak barevnou paletu, jako když pracuji na obraze s motivem kremace," říká.
"V kontextu evropské civilizace si hned představíte film Spalovač mrtvol, je to prostě něco temného a hnusného," vysvětluje energicky. "Málokde jsem ale zažila tak živé místo, jako je Manikarnika Ghat. Hinduisté věří v reinkarnaci a jsou přesvědčeni, že smrtí život nekončí. Je to jen dílek v koloběhu života, smrt je pro ně oslava."
S motivem pracuje také na dalších obrazech. "Mám problém s tím, jak se dnešní západní společnost staví ke konečnosti naší životní pouti. Snaží se téma smrti zamést pod koberec, jako by to byla nějaká neexistující špína. Když si nepřipustíme svou smrtelnost, jak se nám může dařit užít si život?" zamýšlí se na výstavě nazvané Otevřený okna. "Trochu troufale si přináším vjemy z jiných kultur, kde je smrt přijímaná jako nejpřirozenější součást života. A je to skutečně tak, co nežije, to neumírá…"
Do Utahu jela kvůli dokumentárnímu filmu Malířka a zloděj, jehož byla protagonistou. Uvedl jej festival Sundance. Vypráví o vztahu umělkyně a recidivisty, který Kysilkové nejdříve ukradne dvě plátna. Po soudním líčení mu ale malířka nabídne, že ho bude portrétovat. Snímek o přátelském poutu a síle umění vzbudil ohlas po celém světě. Zobrazit 12 fotografií
Foto: Aktuálně.cz / Karel Šuster
Petr Kořínek Petr Kořínek
3. 2. 2023 16:00
"Společnost se snaží zamést téma smrti pod koberec, jako by to byla nějaká neexistující špína," říká česká malířka vystupující pod jménem Barbar. V sérii nazvané Manikarnika vytahuje na světlo motiv konečnosti života a ukazuje, že zánik může být krásný. "Když si nepřipustíme svou smrtelnost, jak se nám může dařit užít si život?" zamýšlí se na výstavě v pražském dejvickém klubu Za školou.
 

Právě se děje

Další zprávy