Chalupeckého cena bude v dobrých rukou

Radek Wohlmuth
27. 10. 2006 0:00
Brno - Finále Ceny Jindřicha Chalupeckého podruhé hostí Dům umění města Brna a rozhodně je na co se dívat. A o čem přemýšlet.
Tomáš Svoboda
Tomáš Svoboda | Foto: Aktuálně.cz

Finalisty za rok 2006 vybrala mezinárodní porota už na začátku června. Teď je na place šest vyvolených: Barbora Klímová, Jan Jakub Kotík, Dominik Lang, skupina Rafani, Dušan Skala a Tomáš Svoboda. Rafani jsou ve finále podruhé (2004), ostatní jsou v prvním vrhu.

Rafani
Rafani | Foto: Aktuálně.cz

Oproti minulým letům je zřetelný další posun ke konceptuálnímu umění. Malby v Brně nehledejte. Víc než obrazy oslovují vystavující dokumentacemi svých akcí;  někdy ani tím ne. Ale věci to neubírá. Naopak, možná vám tato prezentace ulpí v paměti víc než mnoho klasičtějších před ní.

Skvadra je mladší, práce v kalibru, přesvědčivosti a působivosti vyrovnanější, rozhodování bude těžší. Nejvíc čelem, respektive zády, se k věci postavili Rafani. Nepřátelé kompromisu a muži výrazných postojů se tentokrát postavili před Dům umění a opět ukázali, zač je toho loket.

Týden před vernisáží denně vyvařovali čaj a teplá jídla, které venku za doprovodu hudby rozdávali lidem. Dům umění posloužil jako zázemí a zdroj energie. Na společnou výstavu nedali nic, ani dokumentaci akce; prostor věnovali dětem. Rafani nechodí kolem horké kaše a Punk is not dead.

Naopak nejvíc asi vyšel vstříc divákovi jeden z nejmladších účastníků Dušan Skala s citlivě sestříhanou, téměř poetickou projekcí Morning Glory, která ale bohužel trochu připomíná práce Michala Pěchoučka. Argument, který musí Skala slýchávat poměrně často, se v konečném zúčtování může objevit i dnes.

Jan Jakub Kotík
Jan Jakub Kotík | Foto: Aktuálně.cz

Další pán na holení je Dominik Lang, který zcela v intencích dosavadního působení přispěl do expozice věcí, která jako by ani nebyla. Do prostoru prostě přidal dvě stěny navíc. Prázdné, čisté, bílé zdi té správné síly, barvy a nenápadnosti. Co na tom? Nic. Jen že občas jako mašinka po kolejničkách pomalu popojedou o pár metrů dál, než byly. Že věci nemusí být takové, jakými se zdají? Přesně tak.

Čechoameričan Jan J. Kotík vsadil i tady na angažované umění. Zaměřil se na propagandu jako nástroj politických stran - tentokrát v rukou mediálních firem, které ji produkují maskovanou za objektivní zprávy. Na zdech se v nízkém obrysovém reliéfu kromě amerického republikánského slona objevují třeba ptáci ODS nebo býk jako symbol agresivity finančního trhu, odvozený z bronzu Artura di Modica na Wall Street.

Dominik Lang
Dominik Lang | Foto: Aktuálně.cz

K tomu nástěnky s výstřižky z novin a lakonická hláška: Lidé často mylně považují to, co slyší ve zprávách, za zprávy (J. A. Liebling). Rozhodně stojí za zamyšlení, minimálně každý večer mezi sedmou a osmou.

Jediná žena - Barbora Klímová - na vlastní kůži opakovala pět akcí pěti umělců ze 70. a 80.let, aby zjistila posun jejich kontextu a významu v dnešním světě. Programově se seznamovala jako v roce 1977 Jiří Kovanda, prodávala na tržišti předměty, které jí připomínaly přátele, jako druhdy Jan Mlčoch, nebo po třech dnech a nocích beze spánku trávila tu čtvrtou na stromě jako v roce 1975 Petr Šembera. Vznikl působivý záznam doplněný neméně působivým komentářem s autory.

Barbora Klímová
Barbora Klímová | Foto: Aktuálně.cz

Tomáš Svoboda, poslední z finalistů, zase oslovil sto firem a nabídl jim product placement na "rodinných" fotografiích. Pár jich zareagovalo a tak vznikl projekt, který dotváří jeho akci z loňska, kdy pro změnu nabízel umístění reklamy v rámci vlastního bytu, a to od vypínačů po záchod. Není od věci uvést, že kromě něj a jeho partnerky nikdo nic netušil. Víceméně obvyklé věci, ale naruby; zkrátka vetřelec, jak má být.

Všechny vystavené práce mají něco společného. Odkazují k prostředí, ve kterém žijeme, a nějak se týkají veřejného prostoru. Jsou velmi civilní, někdy by mohly mít dokonce nálepku home art. Pracují s opakováním, změnou a zkoumáním vztahů a kontextu. Výtvarná estetika a tradiční projev jde stranou.

Nejsou prvoplánové a povrchní. Naopak, zamýšlejí se. A snad i proto, že mluví podobným jazykem, poprvé po dlouhé době drží celá expozice pohromadě. Celá prezentace včetně rafanského příspěvku, přestože má mít z podstaty věci individuální charakter, disponuje jednou nečekanou a podstatnou kvalitou navíc. Dohromady je to dobrá výstava, dokonce velmi dobrá.

A můj soukromý tip? Tomáš Svoboda, ale s čistým svědomím říkám, že ať to letos dostane kdokoli, není proč remcat. Cenu si zaslouží všichni - když za nic, tak za tuhle výstavu určitě.

Cena Jindřicha Chalupeckého, finále 2006. Dům umění města Brna. Výstva trvá do 26. listopadu, vyhlášení vítěze bude 16. listopadu.

 

Právě se děje

Další zprávy