Plátno nazvané Devolved Parliament, na kterém v Dolní sněmovně britského parlamentu místo zákonodárců zasedají šimpanzi, se nakonec z jednoho milionu liber dostalo až na výslednou částku téměř 9,9 milionu liber, v přepočtu 287 milionů korun. Je to nejvíc, co kdy kdo za Banksyho dílo na aukci utratil.
Totožnost nového kupce, jímž je podle Financial Times soukromý anglický sběratel, není známa, malbu vydražil po telefonu. Na vyšším počtu zájemců se mohl podepsat paralelně probíhající veletrh současného umění Frieze London, který v Regent's Parku začal právě včera a potrvá do neděle.
"Prodej byl vzhledem k Friezu načasován ideálně," řekl pro New York Times londýnský dealer s uměním Acoris Andipa, který se specializuje na Banksyho díla. Podle Andipy veletrh Frieze do anglické metropole vždy přitáhne mezinárodní sběratele.
Původní odhadní cena za Banksyho největší plátno, které měří téměř čtyři metry, se pohybovala mezi 1,5 až dvěma miliony liber. Dražba trvala 13 minut, vítěz nakonec nabídl 8,5 milionu liber, po započtení aukčních poplatků se cena vyšplhá na konečných 9,9 milionu, stejně jako další včera vydražená malba od Američana Jeana-Michela Basquiata.
"Pro Banksyho to je velká chvíle, dostat se na stejnou úroveň jako Basquiat," podotýká Alex Branczik, šéf evropského oddělení Sotheby's pro současné umění. Ten si prý teprve po čtvrteční aukci uvědomil, že Banksy je "seriózní autor, který oslovuje zavedené i nové sběratele", jak řekl.
"Nehledě na to, komu straníte v debatě o brexitu, je toto dílo bezesporu aktuálnější než dřív," řekl Branczik již dříve o malbě Devolved Parliament. "Zachycuje bezprecedentní míru politického chaosu a potvrzuje, že Banksy je předním satirikem současnosti."
Autorův dosavadní aukční rekord činí 1,9 milionu liber. Za tuto cenu nového majitele v roce 2008 našlo jeho dílo Keep It Spotless, původně tečkovaná malba současného britského výtvarníka Damiena Hirsta, na kterou Banksy přisprejoval uklízečku.
Včerejší aukce se uskutečnila ve stejné londýnské pobočce Sotheby's, kde se Banksy vloni postaral o rozruch, když do svého díla Dívka s balonem zabudoval skartovací mechanismus. Poté, co bylo vydraženo v přepočtu za 30 milionů korun, obraz nečekaně spustil alarm, sám od sebe sjel pod rám a prošel skartovačkou, která znehodnotila jeho spodní část.
Podle Financial Times tato epizoda přispěla k tomu, nakolik svět umění upíral zraky ke včerejší dražbě. Těsně před ní aukční síň mimo jiné řešila rozdíly mezi tím, jak Banksyho malba vypadá teď a jak vypadala v roce 2009, kdy ji autor ukázal na výstavě ve svém zřejmě domovském Bristolu.
Oproti původní verzi plátna Banksy na té současné nechal zhasnout dvě lampy u stropu. Také přemaloval banán, který ve sněmovně drží jeden šimpanz. Dříve banán ukazoval směrem nahoru, nyní visí směrem k zemi, jak si všiml deník New York Times. Změnu kvitoval také list Financial Times, podle něj je "tajuplná".
V reakci na články aukční dům pravost díla ověřil přímo u Banksyho autentifikační služby, která obraz potvrdila. Ukázalo se ale, že umělec dílo nedávno předělal.
"Zmínky o změnách jsme přidali do našeho on-line katalogu, jakmile jsme byli schopni je potvrdit," konstatovala pak aukční síň.
"Banksyho malba byla dnes vydražena za rekordní částku. Škoda že jsem už nebyl jejím vlastníkem," reagoval autor díla na Instagramu, kde zveřejnil úvahu kritika umění Roberta Hughese o vztahu uměleckého díla a ceny, za kterou je prodáno. "Teď je součástí funkce uměleckého díla i to, kolik stojí. Jeho novým úkolem je sedět na zdi a zvyšovat svou hodnotu," napsal kdysi Hughes.