Jeden z tuzemských průkopníků graffiti vystupující jako Pasta Oner vystavuje od 5. října v pražské galerii Dvorak Sec Contemporary obrazy, některé z nich vznikly přímo pro aktuální výstavu Art Is Truth. Do galerií ovšem tento osmatřicetiletý umělec přešel na začátku nultých let.
"Název Art Is Truth vnímám jako tvrzení, že umění dokáže skvěle odrážet realitu, často dost nepříjemnou, a ukazovat ji ve světle a formě, před kterými normálně zavíráme oči. Divák skrze umění unese hodně," uvedl Pasta Oner o výstavě.
Návštěvníci na ní uvidí třeba velkou světelnou krychli s názvem Mandala, kterou sestavil z 25 různých podob křesťanského a islámského náboženství.
Říká, že ho baví sledovat tenkou hranici mezi náboženskou vírou a tím, co je světské.
"Pojmenování světský v užším slova smyslu označuje někoho, kdo takzvaně zůstává před chrámem, aniž by do něho vstoupil, což ovšem nepopírá jeho víru."
Hlavním hlediskem pro výběr témat čerpajících nejen z popkulturního světa je život jako takový a kontrasty, které přináší. V jeho díle se prolínají principy vysokého a nízkého, svátečního a všedního a také reality a fikce.
Na výstavě je třeba figurální soubor, ve kterém se potkávají skutečné postavy mafiánů s těmi vymyšlenými. Návštěvníci tu najdou Pabla Escobara i filmového Tonyho Montanu, kterého ztvárnil Al Pacino.
"V multimediální době jsme zahlceni obrazem a přestáváme rozlišovat, co je reálné. Obdivujeme záporné hrdiny a fandíme jim ve filmu, přitom si nevšimneme, že to samé děláme v reálném životě. I gangster touží po společenském uznání a někdy i popularitě," dodává Pasta Oner.
Počátkem 90. let měl Pasta kvůli vytváření graffiti na panelácích konflikty s policií, dnes zdobí vitráž vytvořená podle jeho návrhu palác Lucerna. Zakoupit lze také mnoho produktů s jeho návrhy: od lahví na vodu přes návleky na mobilní telefon a ponožky až po luxusní aromalampu.
Hrál také ve filmu Gympl (2007), k pokračování s názvem Vejška (2014) dokonce s Tomášem Vorlem napsal scénář. Graffiti se nyní věnuje už jen minimálně.