Karlovy Vary - Takhle legrační film o krizi víry se často nevidí. Bratři Coeni ve svém novém snímku vytvořili v podstatě komediální verzi biblické Knihy Jób, do které dokázali zaplést kvantovou fyziku i písně Jefferson Airplane. Přitom vůbec nejde o jednoduchou parafrázi, ale o dílo, které jóbovské poučení o nepochopitelnosti zla dovádí ad absurdum.
Čtěte také:
Clooney a Pitt blbnou ve filmu o konspiračních teoriích
Tahle země Coenů má své Oscary zaslouženě
Bratři Coeni poslední dobou natáčejí filmy, v nichž jednotlivé události uvádějí hrdiny a s nimi i diváky do stále hlubšího pocitu zmatku; kde se skutečnost stává stále nepolapitelnější a hrozivější. Po nihilistickém antiwesternu Tahle země není pro starý a konspirační frašce Po přečtení spalte vytvořili snímek, který spojuje krutost prvního s humorem druhého - a obě dvě překonává právě ve stupňující se a všeobjímající absurditě.
Seriózní muž je příběh o životní krizi židovského učitele fyziky, jemuž se jeho rodinné, pracovní i společenské vztahy čím dál víc rozpadají s razancí sílícího tornáda, které nám dílo ukazuje v posledním záběru. Snímek s neuvěřitelnou invencí a důsledností stíhá hrdinu novými a novými ranami osudu, u kterých se většinou tak trochu smějeme hrůzou.
V podstatě jsou to variace na nejrůznější vážné i komické snímky o životních krizích, ale film jim vždycky dokáže dodat novost - ať už brilantním načasováním jednotlivých point, citem pro obsazování výstředně vypadajících herců nebo dováděním motivů do bizarních krajností. Coeni se navíc při psaní scénáře inspirovali vzpomínkami na své dětství v židovské komunitě, takže velká část vtipů se nevybíravě strefuje do židovských zvyklostí.
Bohatá zásobárna krizových situací tu ale slouží jako základna pro nové vyslovení problému, který se nese od od Jóba až ke Kafkově povídce Před zákonem - totiž že svět se zdá mít podobu otázky bez odpovědi. V Seriózním muži je jobovská odpověď, která spočívá v obrácení se od rozumu k víře, podávána groteskními figurkami rabínů a vyznívá drze ironicky.
Jiné jméno téže záhadě dává kvantová fyzika s principem neurčitosti a známým Schrödingerovým myšlenkovým experimentem s kočkou, na které film výslovně odkazuje. Stejně zneklidňující souvislosti dostává i text písně Somebody to Love od zmíněných Jefferson Airplane, jež se ve filmu stále vrací jako refrén.
I sám snímek zůstává u několika formulací tohoto problému, na který neodpovídá - protože ani nemůže. Pro diváky, kteří mají ve filmech rádi jasno, může Seriózní muž být v čemsi podobně neuspokojivý jako předchozí dva filmy bratrské dvojice. Valná část dějových peripetií má otevřený konec, pokud neústí přímo do paradoxu.
Celý film podobně jako úvodní scéna s Dybbukem ukazuje situace, které mohou mít několik možných vysvětlení a mohou vést k následkům, z nichž některé jsou velmi hrozivé. Přitom odepírá divákům i to, na co jsou zvyklí, totiž jednoznačné porozumění celé situaci a ukázání jejích skutečných důsledků. Situace hrdinů posledních Coenových filmů naproti tomu zůstávají neurčité. Tahle země není pro starý vztahuje tuto neurčitost k stárnutí, Po přečtení spalte ke zločinu.
V Seriózním muži má problém nezodpovězených otázek dosud nejširší důsledky, protože se řeší na půdě náboženství. Vypadá to sice jako intelektuálně náročné dílo a z určitého pohledu také je. Ale k veškeré negativní teologii se tu dostáváme skrz trochu zlomyslný a trochu soucitný smích.