Nevšední prostředí vítězného oblouku uprostřed newyorské čtvrti Brooklynu se o víkendu proměnilo v imaginární Kostelec, kde se odehrává jeden z příběhů Dannyho Smiřického, autobiografické románové postavy z pera českého spisovatele Josefa Škvoreckého. Jeho novelu Bassaxofon, zasazenou do doby druhé světové války, inscenuje newyorský soubor s názvem Československo-americké loutkové divadlo.
Nejde ovšem o loutkové divadlo v pravém slova smyslu. Představení v režii Víta Hořejše začíná pod obloukem, kde živí herci navodí atmosféru první poloviny 40. let v českém maloměstě, plnou obav z nacistické moci, ale i vzdoru, který se projevuje třeba hraním zakázaného jazzu. Autentické skladby z té doby zaznějí na prostranství pod obloukem vedle angličtiny i v češtině.
Diváci pak po úzkých točitých schodech vyjdou do nitra více než stoleté stavby, která se rázem změní v kostelecký hotel. Pod střechou v malém sále pak děj plynule naváže už s využitím loutek v životní velikosti i malých marionet, kdy se klasické divadlo v provedení šesti profesionálních newyorských herců prolíná s loutkovým. Živá hudba na scéně, tanec, zpěv, zcela věrohodné dobové kostýmy i nezbytná němčina přenesou diváky o více než šedesát let zpátky.
Scéně podle návrhu českého výtvarníka Romana Hladíka vévodí postel s nebesy, která se podle situace mění v nejrůznější prostředí. Loutková stylizace s množstvím režijních a scénických nápadů dává možnost na malém prostoru a ve zkratce vykreslit situaci v okupovaných českých zemích, včetně hrůzy heydrichiády či perzekuce Židů.
Na Škvoreckého novele zaujala Hořejše, který text zdramatizoval a upravil, především myšlenka, že "muzika může překlenout i něco tak strašného, jako je válečné nepřátelství".
"Je v tom ta fantastická idea, o níž Škvorecký píše v mnoha románech, že hudba překlene politické propasti. Že pomáhá k bratrství uprostřed zoufalství druhé světové války a přináší záblesk naděje, že se totalitní režim třeba rozkládá zevnitř," řekl Hořejš.
S dramatizací Škvorecký souhlasil bez nároku na odměnu, vymínil si pouze, že chce předem scénář k nahlédnutí. "Líbil se mu, i když říkal, že sám by to napsal jinak. Představení pak viděl na DVD a moc ho chválil," uvedl Hořejš, který žije v USA od roku 1979.
Velké loutky vytvořila členka souboru Theresa Linnihanová, malé marionety pocházejí z dílny pražského výrobce loutek Miloše Kasala.
S Bassaxofonem slavilo divadlo úspěch už při prvním uvedení před zhruba rokem a půl. V současném obsazení má naplánována představení v inspirativním prostředí brooklynského vítězného oblouku na všechny červnové víkendy. Ve zkrácené verzi ho uvede také na českém velvyslanectví ve Washingtonu a na prestižním pouličním festivalu Museum Mile na newyorském Manhattanu.